Daryazadeh S, Adibi P, Yamani N. Optimization strategies for presenting a Narrative Medicine Course from the perspective of medical interns: a qualitative study. DSME 2021; 8 (3) :20-31
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-332-fa.html
دریازاده سعیده، ادیبی پیمان، یمانی نیکو. راهکارهای بهینه سازی ارائه برنامه آموزشی پزشکی روایتی از دیدگاه کارورزان پزشکی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :20-31
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-332-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (2780 مشاهده)
مقدمه و هدف: پزشکی روایتی در سال 2000 به عنوان رویکردی برای عملکرد موثر و انسان گرایی در پزشکی مطرح گردید. رویکرد روایتی به منظور ارتقای منش حرفه ای کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت دوره آموزشی ارائه شد. این مطالعه با هدف توصیف راهکارهای بهینه سازی ارائه برنامه آموزشی پزشکی روایتی انجام شد.
روش ها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد استقرایی در سال 1399 انجام شد. کارورزان پزشکی مشارکت کننده در اولین دوره پزشکی روایتی شامل 18 نفر با نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند و فردی انجام شد و داده ها با نرم افزار 10MAXQDA تحلیل شد.
یافته ها: مشارکت کنندگان پژوهش شامل 18 نفر از کارورزان پزشکی (10 مرد و 8 زن) با میانگین سنی 38/0±25 بودند. در مجموع 417 کد، استخراج شد. راهکارهای بهینه سازی ارائه دوره آموزشی به صورت 3 طبقه اصلی و 6 طبقه فرعی شامل پیش بینی های قبل آموزش (ایجاد انگیزه و فرهنگ سازی)، فرایند آموزش (راهبردهای تدریس، نقش استاد و برنامه درسی) و الزامات اجرایی (تأکید بر مؤلفه های اجرایی) استخراج شد.
نتیجه گیری: در نظر گرفتن راهکارهای تحلیل شده به منظور آموزش اثربخش در دوره های بعدی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به بستر آموزشی و فرهنگی در ایران می تواند مفید واقع شود. همچنین استفاده از نظر متخصصین با تجربه در برگزاری این دوره توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10