Ahmadi S, Afshari P. Midwifery students' viewpoint about the effect of feedback provided by instructors on improving the level of education in the clinical skills center. DSME 2021; 8 (4) :1-10
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html
احمدی سلیمان، افشاری پوراندخت، حبیبی امین، معصومیان تکتم. دیدگاه دانشجویان مامایی در خصوص تأثیر بازخورد مربی بر ارتقاء سطح آموزش در مرکز مهارتهای بالینی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (4) :1-10
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2873 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان قبل از مواجهه با بیماران واقعی مهارتهای ضروری را تحت نظر استادان فرا گرفته تا مطمئن شوند هنگام کار روی بیمار واقعی به او ضرری نمیرسانند. هدف از این کار، تعیین دیدگاه دانشجویان در خصوص بازخورد و اثر آن بر یادگیری ایشان در مرکز مهارتهای بالینی است.
روشها: این پژوهش مطالعهای توصیفی بود که طی 27 نفر دانشجوی مامایی ترم دوم در مطالعه شرکت کردند. برای تهیه پرسشنامه در یک مطالعه کیفی انجام شد و براساس تمها و سابتمهای حاصل از آن مطالعه، پرسشنامهای با 22 سوال و در چهار بخش تنظیم و پس از تعیین CVR و CVI دیدگاه دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل با نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اغلب دانشجویان (8/69 درصد) احساس خود را از ورود به مرکز مثبت عنوان کرده بودند، 8/77 درصد آموختههای خود در CSCرا متوسط و بالاتر تلقی کردند. 7/66 درصد مولاژهای کهنه و با کیفیت پایین را مهمترین مشکل CSCقلمداد میکردند. همچنین اکثریت آنان معتقد بودند بازخورد به یادگیری کمک کرده و زمان ارائه این بازخورد را در خلوت میدانستند.
نتیجهگیری: احساس دانشجویان در ورود به مرکز مهارتهای بالینی مجموعاً احساس مثبت و حتی اشتیاق بوده است. برخی کمبودها و برخوردهای نامناسب در مرکز میتواند بر علاقه و حتی انگیزه آنها اثرگذار باشد اما دیدگاه ایشان نسبت به دریافت بازخورد در مرکز مثبت بود. با بازخورد سازندهتر، انتظار میرود دانشجویان انگیزه بیشتری برای انجام کار بهتر داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/15 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10