دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahboobi M, javadilarijani F, nazari A, akbarpour S, arefi M. Evaluating the quality of training courses in the poisoning department from the viewpoint of specialized Assistants of Various Clinical Fields. DSME 2022; 9 (1) :27-35
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-297-fa.html
محبوبی مرضیه، جوادی لاریجانی فائزه، نظری ابوذر، اکبرپور سمانه، عارفی محمد. ارزیابی کیفیت دوره آموزشی در بخش مسمومیت‌ها از دیدگاه دستیاران تخصصی رشته‌های مختلف بالینی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (1) :27-35

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-297-fa.html


دکترای تخصصی، بیماری‌های داخلی، گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (666 مشاهده)
مقدمه: در بستر دانشگاهی ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی گامی اساسی برای ارتقاء کیفیت است که نتیجه آن می‌تواند تربیت دانشجویان توانمند باشد. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه‌های دستیاران در بیمارستان بهارلو و مقایسه وضعیت موجود با انتظارات آن‌ها تعیین شد تا بتوانیم با بررسی شکاف کیفیتی، برنامه‌ای مؤثر و همه‌ جانبه در جهت بالا بردن کیفیت خدمات آموزشی داشته باشیم.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی همه‌ی 82 دستیاری که دوره آموزشی یک‌ ماهه خود را طی سالهای 1397 تا 1398 در بخش مسمومین بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران سپری کرده بودند، انجام شد. در این مطالعه، شکاف بین انتظارات و خدمات آموزشی ارائه شده به دستیاران با استفاده از پرسشنامه سروکوال ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف، تیزوجی و تی‌مستقل انجام گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی شرکتکنندگان 88/5±41/34 سال بود. نتایج نشان دادند که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات، تفاوت معنی‌داری میان ادراک و انتظارات دستیاران وجود داشت (001/0P-Value<). شکاف منفی در تمامی ابعاد کیفیت مشاهده شد، اما به ترتیب بیشترین و کم‌ترین شکاف کیفیت خدمات آموزشی مربوط به بعد اطمینان (23/3-) و بعد فیزیکی و ملموسات (07/2-) بود.
نتیجهگیری: به طور کلی در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دستیاران بخش مسمومین بیمارستان بهارلو شکاف منفی وجود دارد که نشان‌دهنده برآورده نشدن انتظارات دانشجویان است. توصیه می‌شود به منظور کاهش این شکاف در سیستم آموزشی بازنگری صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: خدمات آموزشی، شکاف، بهبود کیفیت، مدل.
متن کامل [PDF 638 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1401/1/10

فهرست منابع
1. Aghamolaei T, Zare S, Abedini S. The quality gap of educational services from the point of view of students in Hormozgan University of Medical Sciences. Strides in development of medical education. 2013.
2. Lowenstein A, Bradshaw M. Fuszard’s innovative teaching in nursing. 3rd ed. Maryland: AnaspenPublication; 2001.
3. Jafari Asl M, Chehrzed M, Ghanbari A. Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model. Research in Medical Education. 2014;6(1):50-8.
4. Hoseinzadeh T, Paryad E, Asiri S, Kazem Nezhad Leili E. Relationship between perception of illness and general self-efficacy in coronary‎ artery disease patients. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2012;22(1):1-8.
5. Fakhri M, Yaghoobian M, Mohseni Bandpei MA, Enayati AA, Ahmad Shirvani M, Tirgar Fakheri H. Reliability of the Teaching Evaluation Instrument of the Instructors Working. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2012;21(86):38-46.
6. Rajabi M, Rajabi AA. Educational service quality assessment from a student point of view according to the SERVQUAL model. Int J Sport Stud. 2014;4(2):146-50.
7. Faganel A. Quality perception gap inside the higher education institution. International Journal of academic research. 2010;2(1):213-5.
8. Tan KC, Kek SW. Service quality in higher education using an enhanced SERVQUAL approach. Quality in higher education. 2004;10(1):17-24.
9. Ruby CA. Assessing Satisfaction with Selected Student Services Using SERVQUAL, a Market-Driven Model of Service Quality. NASPA Journal. 1998;35(4):331-41.
10. Chua C, editor Perception of quality in higher education. Proceedings of the Australian universities quality forum; 2004: Australian University Quality Agency Melbourne.
11. Kebriaei A, Roudbari M, RAKHSHANI NM, Mirlotfi P. Assessing quality of educational services at Zahedan University of Medical Sciences. 2005.
12. Arbouni F, Shoghli A, Badriposhteh S, Mohajery M. The gap between students’ expectations and educational services provided for them, Zanjan University of Medical Sciences, 2007. Strides in Development of Medical Education. 2008;5(1):17-25.
13. Rasolabadi M, Shafieian M, Gharibi F. Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2013;18(1).
14. Goharinezhad S, Maleki M, Khajehkazemi R. The measurement of education quality from the viewpoints of master students in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Medical Education Development. 2011;4(6):55-62.
15. Ghorbani A, Mirmosavi SJ, Mousavi SM, Atiehdoust S, Sadeghi Far J, Tabarrayi Y. The Gap between the Students' Expectations and the Existing Educational Services at Sabzevar University of Medical Sciences, Using SERVQUAL Model. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS). 2014;5(4):12-8.
16. Rahimi H, Qanbari P, Haidari L, Bahmaei J. Investigation of quality gap of educational services from the viewpoints of students of Shiraz University of Medical Sciences, 2012-2013. Sadra Medical Sciences Journal. 2017;2(2).
17. Abbasian M, Chaman R, Mousavi S, Amiri M, Taromsar MG, Maleki F, et al. Gap analysis between students' perceptions and expectations of quality of educational services using Servqual Model. Qom University of Medical Sciences Journal. 2013;7(2).
18. Seyedaskari SM, Shafa MA, Iranmanesh F, Beigzadeh A, Mohammad Pour Ravari M. Quality Assessment of Educational Services for Residents in Teaching Hospitals of Kerman University of Medical Sciences, Iran, based on the SERVQUAL Model. Strides in Development of Medical Education. 2015;12(1):159-67.
19. Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: implications for further research. the Journal of Marketing. 1994:111-24.
20. Tsinidou M, Gerogiannis V, Fitsilis P. Evaluation of the factors that determine quality in higher education: an empirical study. Quality assurance in Education. 2010;18(3):227-44.
21. Yarmohammadian MH, Nazari M, Moradi R, Mirzaei H, Navvabi E. Evaluation of Educational Services Quality for Healthcare Services Management Students of Isfahan University of Medical Sciences Based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15:319-29.
22. Beheshtirad R, Ghaleei A, Ghalavandi H. Educational services quality distance between current and desirable situations. Education Strategies in Medical Sciences. 2013;6(1):49-54.
23. Norouzinia R, Mohammadi R, Sharifi A. Gap Analysis of Educational Services Quality based on SERVQUAL Model from Iranian Medical Students’ Viewpoint (2014). Educational Research in Medical Sciences Journal. 2016;5(2):87-96.
24. KHANLI MR, DANESHMANDI H, CHOOBINEH A. The students’ viewpoint on the quality gap in educational services. Journal of advances in medical education & professionalism. 2014;2(3):114.
25. ENAYATI NA, UOSEFI M, SIYAMI L, JAVAHERI DM. Evaluation of the quality of education services of Payam Noor University of Hamedan Based on the SERVQUAL Model. 2011.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.