دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahboobi M, javadilarijani F, nazari A, akbarpour S, arefi M. Evaluating the quality of training courses in the poisoning department from the viewpoint of specialized Assistants of Various Clinical Fields. DSME 2022; 9 (1) :27-35
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-297-fa.html
محبوبی مرضیه، جوادی لاریجانی فائزه، نظری ابوذر، اکبرپور سمانه، عارفی محمد. ارزیابی کیفیت دوره آموزشی در بخش مسمومیت‌ها از دیدگاه دستیاران تخصصی رشته‌های مختلف بالینی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :35-27

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-297-fa.html


دکترای تخصصی، بیماری‌های داخلی، گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (179 مشاهده)
مقدمه: در بستر دانشگاهی ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی گامی اساسی برای ارتقاء کیفیت است که نتیجه آن می‌تواند تربیت دانشجویان توانمند باشد. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه‌های دستیاران در بیمارستان بهارلو و مقایسه وضعیت موجود با انتظارات آن‌ها تعیین شد تا بتوانیم با بررسی شکاف کیفیتی، برنامه‌ای مؤثر و همه‌ جانبه در جهت بالا بردن کیفیت خدمات آموزشی داشته باشیم.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی همه‌ی 82 دستیاری که دوره آموزشی یک‌ ماهه خود را طی سالهای 1397 تا 1398 در بخش مسمومین بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران سپری کرده بودند، انجام شد. در این مطالعه، شکاف بین انتظارات و خدمات آموزشی ارائه شده به دستیاران با استفاده از پرسشنامه سروکوال ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف، تیزوجی و تی‌مستقل انجام گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی شرکتکنندگان 88/5±41/34 سال بود. نتایج نشان دادند که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات، تفاوت معنی‌داری میان ادراک و انتظارات دستیاران وجود داشت (001/0P-Value<). شکاف منفی در تمامی ابعاد کیفیت مشاهده شد، اما به ترتیب بیشترین و کم‌ترین شکاف کیفیت خدمات آموزشی مربوط به بعد اطمینان (23/3-) و بعد فیزیکی و ملموسات (07/2-) بود.
نتیجهگیری: به طور کلی در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دستیاران بخش مسمومین بیمارستان بهارلو شکاف منفی وجود دارد که نشان‌دهنده برآورده نشدن انتظارات دانشجویان است. توصیه می‌شود به منظور کاهش این شکاف در سیستم آموزشی بازنگری صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: خدمات آموزشی، شکاف، بهبود کیفیت، مدل.
متن کامل [PDF 638 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.