Daryazadeh S, Yavari M, sharif M R, Azadchehr M, Akbari H, Hajjiseyedhoseini Y. Assessment of complying with educational accreditation standards by medical students in teaching hospitals. DSME 2021; 8 (2) :75-89
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-269-fa.html
دریازاده سعیده، یاوری مریم، شریف محمدرضا، آزادچهر محمدجواد، اکبری حسین، حاجی سیدحسینی یاسین. ارزیابی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی توسط دانشجویان پزشکی در بیمارستان های آموزشی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :75-89
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-269-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (3667 مشاهده)
مقدمه و هدف: اعتباربخشی یکی از روشهای ارزشیابیآموزشی است که مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابیهمکاران است و به منظور تضمین کیفیت مؤسسه یا دانشگاه انجام میشود. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در توسط دانشجویان پزشکی در بیمارستان های آموزشی انجام شد.
روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود. پرسشنامهای در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و 6حیطه (پوشش حرفهای، مهارتهایارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاقحرفهای) و 47گویه با مقیاس 5درجه لیکرت تدوین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تایید، و پایایی با ضریب همسانی درونی محاسبهگردید. سپس رعایت استانداردهای اعتباربخشیآموزشی توسط دانشجویان پزشکی ارزیابی شد. از نرم افزار SPSS16 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: دانشجویان پزشکی (210 نفر) پرسشنامه را تکمیل نمودند.(۹۱/0 α=) میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در حیطههای اخلاق حرفه ای و مهارت های ارتباطی در سطح مطلوب ( 5/78 و 6/57 درصد) و در حیطههای پوشش حرفه ای، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و مجموع 6 حیطه در سطح نیمه مطلوب (6/58، 2/75، 2/76، 3/64 و 70 درصد) گزارش شد. بطور کلی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در بین دانشجویان زن، میانگین سنی بالای 35 سال، متاهل، مقطع بالاتر و بالا بودن آگاهی از استانداردها، به طور معناداری بیشتر از سایر دانشجویان بود.(05/0P≤)
نتیجه گیری:
خودارزیابی دانشجویان به عنوان نقطه عطفی جهت بازاندیشی در تواناییهای کسب شده در حیطههای پوشش حرفهای، مهارتهای ارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاق حرفهای است که شامل توانمندیهای ضروری مورد تاکید سازمان اعتباربخشی آموزش پزشکی تخصصی جهت تربیت پزشکان میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/6/27