Derakhshanfard S, Salehi A, Nazari M, Ghanbari S. Investigating of barriers to the development of virtual education in Urmia University of Medical Sciences from the viewpoint of faculty members. DSME 2021; 8 (1) :69-79
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-252-fa.html
درخشانفرد سمیرا، صالحی امیرمسعود، نظری محمود، قنبری سحر. موانع توسعه آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه اعضای هیأت علمی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :69-79
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-252-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (3534 مشاهده)
مقدمه و هدف: در عصر پیشرفت تکنولوژی، توجه به رویکرد فناوری در زمینه آموزشی یک ضرورت است نه انتخاب. اهمیت توجه به رویکرد فناوری در دانشگاههای علوم پزشکی محسوس تر است چرا که همه ساله تعدادی از اطلاعات جدید جایگزین اطلاعات قبلی می شود و اگر دانشگاه بخواهد این اطلاعات سریع را در کمترین زمان منتقل کند نیازمند روش نوین در آموزش است چرا که روشهای سنتی پاسخگوی انتقال اطلاعات با این حجم نیست بنابراین هدف این مطالعه، تعیین موانع توسعه آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه اعضای هیأت علمی بود.
روشها: جامعه آماری این پژوهش را همه اعضای هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1396 تشکیل میداد که از بین آنها نمونه ای به حجم137 نفر به روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روائی آن از نظر صاحبنظران تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ 89% میباشد. اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 به روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که درصد تجمعی واریانس برای 8 عامل 575/62 درصد می باشد که مانع پشتیبانی و فنی با 720/9 درصد بیشترین سهم از درصد واریانس را تبیین کرد و مانع فرهنگی با 315/3 درصد کمترین سهم از درصد واریانس را به خود اختصاص داد.
نتیجه گیری: از دیدگاه اعضای هیأت علمی عامل پشتیبانی و فنی مهمترین مانع محسوب میشود بنابراین با افزایش سرعت اینترنت، جایگزین کردن سیستمهای جدید به جای سیستمهای از کار افتاده و تقویت زیرساختهای تکنولوژیکی می توان عوامل بازدارنده استفاده از آموزش مجازی را تقلیل داد.
واژههای کلیدی: آموزش،
دانشگاه،
مجازی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1399/2/23 | انتشار: 1400/1/10