علوم پزشکی فسا
چکیده: (5330 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که فرسودگی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاهها است، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی و وضعیت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علومپزشکی قم انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1396، نمونهای شامل 261 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه انگیزش تحصیلی Vallerand و همکاران و فرسودگی تحصیلیBerso و همکاران جمعآوری شد. پایایی پرسشنامهها به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ 91/0 و 90/0 به دست آمد.
یافته ها: بین نمره کل انگیزش تحصیلی و خردهمقیاس(انگیزش درونی و بیرونی) با فرسودگی تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه منفی و معناداری و بین بی انگیزگی با فرسودگی تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش درونی با وضعیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری و بین بیانگیزگی با وضعیت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشجویان علاقمند و بیعلاقه به رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. در نهایت، نتایج نشان داد که تنها فرسودگی تحصیلی به شکل منفی و معناداری پیش بینی کننده انگیزش تحصیلی هستند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بهبود و افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان میتواند موجب کنترل فرسودگی تحصیلی آنها گردد، لذا در همین راستا توصیه می شود انگیزش تحصیلی را از سنین کم در افراد تقویت کرد. همچنین مدیران آموزشی در برنامه ریزیهای آموزشی، به فرسودگی تحصیلی در دانشجویان و افزایش انگیزش و علاقه آنان به تحصیل توجه نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1400/6/27 | انتشار: 1400/6/27