دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 20-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S D, Moslemi Z, Ghomi M. The Relationship between, Academic Motivation with Academic Burnout and Academic Achievement in Students. DSME 2021; 8 (2) :10-20
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-247-fa.html
محمدی سید داود، مسلمی زهرا، قمی مهین. ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :10-20

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-247-fa.html


علوم پزشکی فسا
چکیده:   (4515 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که  فرسودگی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاه­ها است، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی و وضعیت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم­پزشکی قم انجام شد.
روش­ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1396، نمونه­ای شامل­ 261 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه انگیزش تحصیلی Vallerand و همکاران و فرسودگی تحصیلی­Berso  و همکاران جمع­آوری شد. پایایی پرسشنامه­ها به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ 91/0 و 90/0 به ­دست آمد.
یافته ­ها: بین نمره کل انگیزش تحصیلی و خرده­مقیاس­(انگیزش درونی و بیرونی) با فرسودگی ­تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه منفی و معناداری و بین بی­ انگیزگی با فرسودگی تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش درونی با وضعیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری و بین بی‌انگیزگی با وضعیت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشجویان علاقمند و بی­علاقه به رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. در نهایت، نتایج نشان داد که تنها  فرسودگی تحصیلی به ­شکل منفی و معناداری پیش ­بینی ­کننده انگیزش تحصیلی هستند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که بهبود و افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان می­تواند موجب کنترل فرسودگی تحصیلی آن‌ها گردد،  لذا در همین راستا توصیه می­ شود انگیزش تحصیلی را از سنین کم در افراد تقویت کرد. همچنین مدیران آموزشی در برنامه­ ریزی­های آموزشی، به فرسودگی تحصیلی در دانشجویان و افزایش انگیزش و علاقه آنان به تحصیل توجه نمایند.
متن کامل [PDF 641 kb]   (1657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1400/6/27 | انتشار: 1400/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License