عابدینی بلترک میمنت. بکارگیری آموزش مبتنی بر سازنده گرایی بهعنوان رویکردی نوین در یاددهی- یادگیری در حوزه آموزش علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (1) :100-109
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-242-fa.html
دانشگاه مازندران
چکیده: (1466 مشاهده)
مقدمه و هدف: با توجه به تغییرات روز افزون در آموزش، استفاده از دیدگاهها و نظریات جدید مانند سازندهگرایی حائز اهمیت میباشد. سازندهگرایی، رویکردی است که تأثیرات ژرفی بر رویکردهای یادگیری گذاشته است و چشم انداز و نوع نگاه به ماهیت یادگیری و به تبع آن آموزش، تدریس، فراگیر، محتوی، نقش معلم و محیط یادگیری را اساساً دچار تغییر کرده است. علوم پزشکی نیز از این زمینه مستثنی نیست بر این اساس، پژوهش حاضر هدف خود را بر بکارگیری آموزش مبتنی بر سازندهگرایی در حوزه آموزش علوم پزشکی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نهاده است.
روشها: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری، دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که روی هم 1400 نفر بودند و با روش نمونهگیری تصادفی نسبتی 302 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که شامل 4 عنصر هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی( میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t تکنمونهای) در محیط نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که از نظر دانشجویان پزشکی، از منظر سازندهگرایی در عنصر هدف (12/2)، محتوا (97/2) و ارزشیابی (95/2) پایینتر از حد متوسط و در عنصر راهبردهای یاددهی- یادگیری (09/3)، بالاتر از حد متوسط میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت رویکرد سازندهگرایی در آموزش علوم پزشکی،لازم است استادان و سیستم آموزش عالی بیش از پیش به این رویکرد توجه کنند چرا که این رویکرد، یادگیری عمیقتر و کاربردیتری را به دنبال خواهد داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/3 | پذیرش: 1399/2/23 | انتشار: 1398/12/25