Ramezani G, Pourbairamian G, Aalaa M, Moradi E, Habibi H, Bigdeli S. Educational Motivation Improvement Strategies for Postgraduate Students: Nominal Group Technique. DSME 2021; 8 (1) :1-12
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-236-fa.html
رمضانی قباد، پوربایرامیان قدیر، اعلا مریم، مرادی اسحاق، حبیبی هنگامه، بیگدلی شعله. راهکارهای افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی: تکنیک گروه اسمی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :1-12
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-236-fa.html
چکیده: (3565 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل بسیار مهم در فرایند یادگیری دانشجویان انگیزه تحصیلی می باشد که می تواند بر ابعاد مختلف عملکردی دانشجویان در محیط های آموزشی اثرگذار بوده و مستقیما موفقیت تحصیلی را مورد تاثیر قرار دهد. انگیزهی تحصیلی یکی از ملزومات یادگیری و ابزاری برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی به حساب میآید و هدف اصلی از انجام این مطالعه، ارائه راه کارهای افزایش انگیزه تحصیلی در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد.
روش ها: این مطالعه در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد و با تکنیک گروه اسمی انجام شده است. جامعه آماری مطالعه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند. مطالعه با طرح سوال اساسی و سپس پاسخ آن در فرایند گروه اسمی انجام گرفت.
یافته ها: متغیرهایی مانند بهره مندی از وجود اساتید توانمند، بهبود محیط آموزشی، تعامل مناسب استاد و فراگیر، و ایجاد امکانات رفاهی مناسب به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم بر انگیزه تحصیلی دانشجویان اثرگذار هستند.
نتیجه گیری: شناخت و پی بردن به عوامل تاثیر گذار در ایجاد انگیزه ادامه تحصیل، در دانشجویان ضروری است تا با مشخص شدن عوامل موثر، مسئولان امر بتوانند با اتخاذ تدابیر و راهکارهای موثر و نیز برنامه ریزی کارآمد، راه را برای ادامه تحصیل دانشجویان هموار سازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/12/7 | پذیرش: 1398/1/28 | انتشار: 1400/1/10