مربی، گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد کازرون، کازرون، ایران
چکیده: (5739 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی مغفول شامل همه فرصتهای یادگیری است که نظام آموزشی به دلیل سنت و غفلت از ارایه آن به یادگیرندگان باز میماند. هدف از انجام این تحقیق بررسی برنامه درسی مغفول رشته مامایی از دید اساتید مامایی دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس است.
روش کار: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی میباشد. نمونه تحقیق ۱۲نفر از اساتید مامایی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و بر اساس روش دیکلمن تحلیل شد.
یافتهها: نتایج دو درونمایه اصلی و پنج درونمایه فرعی را نشان میداد. اول مغفول بودن موضوع در برنامه درسی قصد شده، شامل (مطالب مغفول در برنامه درسی رشته مامایی؛ مطالب مغفول در سرفصل موجود رشته مامایی؛ مطالب مغفول بهدلیل قرار گرفتن ذیل دروس اختیاری) دوم مغفول بودن موضوع در برنامه درسی اجرا شده شامل (مغفول بودن مطالب به دلیل نگاه مدرس و مدیر گروه).
نتیجهگیری: طبق یافتههای تحقیق حاضر، بخشهایی از مطالب موردنیاز دانشجویان مامایی از دید برنامهریزان درسی ناشناخته مانده است که لازم است این بخشهای مغفول در برنامههای درسی آموزش مامایی گنجانده شود تا علاوه بر تحقق بهتر اهداف این رشته؛ برنامه درسی آن را از کهنگی و تکرار خارج سازد.
کلیدواژگان: آموزش مامایی، برنامه درسی مغفول، برنامهریزی درسی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/21 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17