دوره 7، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 78-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohammadi B, Kami G, Rahimi Pordanjani S. Academic Failure in Health Students of Semnan University of Medical Sciences. DSME. 2020; 7 (1) :78-99
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-216-fa.html
پورمحمدی بهراد، کمی گوهر، رحیمی پردنجانی سجاد. افت تحصیلی دانشجویان رشته بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (1) :78-99

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-216-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (312 مشاهده)
مقدمه و هدف: افت تحصیلی خسارات جبران ناپذیری بر نظام آموزشی، جامعه و خانواده دانشجویان وارد کرده و باعث سرخوردگی، احساس حقارت، بی کفایتی، خودپنداری منفی دانشجویان می شود. هدف این مطالعه تعیین فراوانی و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود.
روش‌ها: در این مطالعه مشاهده‌ای، توصیفی- تحلیلی و مقطعی، تعداد 150 دانشجو از سه رشته بهداشت؛ عمومی، محیط و حرفه‌ای  به روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه استاندارد بین آنها توزیع گردید. پس از تکمیل و جمع ‌وری پرسشنامهها، دانشجویان برحسب معدل و ترمهای مشروطی به 2 دسته؛ دارای افت تحصیلی و فاقد افت تحصیلی تقسیم شدند. داده ها در نرم افزار SPSS 22 ثبت و با استفاده از آزمونهای  کای دو ، t مستقل و  آنالیز واریانس و در سطح معناداری (05/0=p) مورد تجزیه و تحلیل  قرارگرفتند.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان 4/3 ± 77/22 و شیوع افت تحصیلی 7/12%  که بالاترین میزان آن در خانم‌ها (14/14%) و در رشته بهداشت عمومی (3/14%) مشاهده شد بین افت تحصیلی با وضعیت تاهل، ترم و مقطع تحصیلی، معدل دیپلم، فاصله محل سکونت تا دانشگاه، نحوه انتخاب رشته، حضور فیزیکی در کلاس ها و دقت و تمرکز دانشجویان ارتباط معنادار مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن لازم است اقدامات مناسبی جهت ایجاد انگیزه و افزایش دقت و تمرکز دانشجویان در کلاس، تهیه امکانات رفاهی و از همه مهمتر تجدید نظر در معیارهای جذب دانشجو به عمل آید.
 
متن کامل [PDF 801 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲

جدول [PDF 177 KB]  (5 دریافت)
فهرست منابع
1. Maleki H. The program curriculum. Mashhad: publishing payame andisheh, (2000). (Persian)
2. SadeghiMovahed F, Molavi P, Samadzadeh M, Shahbazzadegan B, Yousefi K. The Study of Individual and Environmental Factors Affecting Achievement of Ardabil Medical Students. Journal of Health and Care. 2013; 15(3): 38-47 .(Persian)
3. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Proceeding of the 39th International Conference on Education. Wastage in the word between 1970-1980. 1984; July 20, Paris, France, 1984.
4. Biabangard I. Methods of prevention of academic failure. Publishing the anjoman oliae va morabian org (1999). (Persian)
5. Hazavehei MM, Fathei Y, Shamshirei M. Study on the causes of students' academic probation in Hamadan University of Medical Sciences, 2001-2002: strides in development of medical education. Journal of Medical Education Development Center of Kerman University of Medical Sciences 2006; 1(3): 33-42. (Persian)
6. Parsi B, Motavalli Haghi F, Malekzadeh Shafaroodi M, Eslamifar M, Barimani K. Study of academic failure and its associated factors on students of different levels in Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2018; 11(3):143-8. (Persian)
7. Derakhshan A, Khadivzadeh T, and Khoraminia Sh, Indices of educational dropout and the effective factors in medical students of Mashhad medical University. Journal of Medical Education. 2003; 4 (1):94. (Persian)
8. Esmaeilpour-Bandboni M, Naderi-Shad S, Kobrai-Abkenar F, Gholami Chaboki B. Students’ Viewpoints about Academic Failure and Some Related Factors in Guilan University of Medical Sciences. Research in medical education. 2017; 9(3):65-71. (Persian)
9. Mailman PW, Pattis JA, Kraus- Zeilmann D. Suicide attempts and threats on one college campus: policy and practice. J Am Coll Health 1994; 42(4): 147-54
10. Ghourbanpour A, Talebi GA, Taghipour M. Relationship between self-esteem and academic progress in physiotherapy students at Babol University of medical sciences. Biannual Medical Education, Babol Univ Med Sci. 2016; 4(2):34-39. (Persian)
11. Habibzadeh Sh, Porfarzi F, Amini Maleki A. Rate and etiology reasons of educational failure among student of Ardabil University of medical science in 2006-2007, Thesis master, NO 278.(Persian)
12. Motlagh ME, Pourhussain E, Shakurnia A. Probation of Ahwaz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 8(1): 91-9.(Persian)
13. Rahimi S, Heshmati H, Moghaddam Z. Survey the Frequency and Risk factors in the Academic Failure in Students that living in dorms of Golestan University of Medical Sciences & Health Sciences in Year 2011-2012. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2014; 2 (1):16-28. (Persian)
14. Farhadi A, Javaheri F, Gholami YB. Effective Factors on Students’ Academic Attrition in Lorestan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education, 2005; 8 (1): 33-37. (Persian)
15. Changizy Ashtyani S, Shamsi M, Mohammadbeygi A. Frequency of educational decline and some effective factors of student’s opinion in Arak University of Medical Sciences, 2009, Arak Medical University Journal (Rahavard Danesh) 2010; 12(Suppl.4): 24-33.(Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.