دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 25-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shajari K, Hejazi M. Relationship between parental parenting styles with emotional maturity and Alexithymia by mediating educational compatibility among female students in Zanjan city. DSME. 2019; 6 (2) :25-38
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-211-fa.html
شجری خدیجه، حجازی مسعود. نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک‌های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی در دانش‌آموزان دختر شهر زنجان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :25-38

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-211-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
چکیده:   (113 مشاهده)
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه­ی سبک­های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی و تعیین نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین متغیرهای یادشده در بین دختران دانش‌آموز شهر زنجان انجام شد. روش‌ها: روش پژوهش توصیفی-مقطعی بود. جامعه­ی مورد نظر تمامی 1220 دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 و والدین آن‌ها بودند که از بین آن‌ها 200 نفر به روش کوکران و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده­ها شامل مقیاس سبک­های فرزند پروری بامریند، بلوغ عاطفی سینگ، ناگویی خلقی تورنتو و سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و جهت تعیین نقش میانجی از روش 4 مرحله‌ای بارون کنی در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته‌ها: بین سبک فرزند پروری سهل­گیر با عدم ثبات عاطفی، فروپاشی شخصیت و همچنین بلوغ عاطفی کل و همچنین بین سبک فرزند پروری مستبد با مؤلفه دشواری در توصیف احساسات رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). سبک مقتدر با ناگویی خلقی کل و تمامی مؤلفه‌های آن نیز ارتباط معنادار داشت (05/0P<). نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هر سه سبک فرزندپروری توان تبیین برخی از مؤلفه های بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی را داشتند (05/0P<). در نهایت سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک‌های سهل گیر و مقتدر با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی نقش میانجی را داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه اصلاح سبک­های فرزند پروری در والدین با استفاده از مداخلات آموزشی و درمانی پیشنهاد می‌گردد.
 
متن کامل [PDF 600 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

جدول [PDF 162 KB]  (3 دریافت)
فهرست منابع
1. Kerig PK, Schulz MS, Hauser ST. Adolescence and beyond: family processes and development. New York: Oxford University Press, Inc. 2011.
2. Bjulan A, Brennan P, Foster S, Holder E. Behavioral problems of adolescents. Translated by Jamalfar S. Tehran: Publishing Edition. 2011. [In Persian].
3. Thompson J. Emotionally dumb: an overview of alexithymia. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012.
4. Gaetan S, Brejard V, Bonnet A. Video games in adolescence and emotional functioning: Emotion regulation, emotion intensity, emotion expression, and alexithymia. Computers in Human Behavior. 2016; 61:344-349.
5. Timoney LR, Holder MD. Recommenda-tions for Measurement. Emotional processing deficits and happiness: assessing the measurement, correlates, and well-being of people with alexithymia. Springer Netherlands. 2013.
6. Davyodov DM. Alexithymia as a health risk and resilience factor. Journal of Psychosomatic Research. 2017; 101:66-67.
7. Singh Y, Bhargava M. Manual for Emotional Maturity Scale. Agra: National Psychological Corporation. 1990.
8. Sharma B. Adjustment and emotional maturity among first year college students. Pakistan journal of social and clinical psychology. 2012; 10(2). 32-37.
9. Zendehtalab HR. Impact of PRECEDED-PROCESS-based program based on mental health of adolescents and parental involvement. Quarterly Journal of Evidence-Based Care. 2012; 2(2):45-55.
10. Micucci JA. The adolescent in family therapy: harnessing the power of relationships. New York: The Guilford Press. 2009.
11. Berger KS. The developing person through childhood and adolescence. New York: Worth Publishers. 2009.
12. Segrin C, Flora J. Family communication. New York: Rutledge. 2011.
13. Santrock JW. Adolescence. McGraw Hill education. New York. 2014.
14. Singh D, Kaur S, Dureja G. Emotional maturity differentials among university students. Journal of physical education and sports managements. 2012; 3(3). 41-45.
15. Saif AA. Modern Psychology. Tehran: Publishing Doran. 2010.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.