دوره 7، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 51-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherkhani E, Sadooghiasl A, Houshmand A, Karbord A A. Comparison of two educational methods of Basic Life Support including face to face and Film among teachers. DSME 2020; 7 (1) :41-51
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-210-fa.html
طاهرخانی الهام، صدوقی اصل افسانه، هوشمند بهابادی عباس، کاربرد علی اصغر. مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و نمایش فیلم بر دانش و آگاهی و مهارت احیای قلبی ریوی پایه در معلمان دو روش آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم احیای قلبی ریوی پایه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (1) :41-51

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-210-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده:   (3572 مشاهده)
مقدمه و هدف: ایست قلبی خارج از مراکز درمانی، از علل شایع مرگ و میر در جهان است، لذا آموزش احیای قلبی ریوی پایه افراد جامعه ضروریست. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی چهره‌به‌چهره و نمایش فیلم بر آگاهی و مهارت احیای قلبی ریوی پایه در معلمان انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل 225 معلم شاغل در تاکستان با نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و تصادفی انتخاب و در سه گروه 75 نفری قرار گرفتند. اطلاعات در سه مرحله قبل از مداخله، بلافاصله و یکماه بعد از مداخله به شیوه خودگزارشی و چک لیست مشاهده جمع‌آوری شد. ابزار جمع‌آوری داده شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سنجش آگاهی و چک لیست سنجش مهارت بود. روایی و پایایی پرسشنامه و چک لیست تامین و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16، و آزمون‌های آنوا، کای دو و آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری تحلیل شد.
یافته‌ها: مشخصات جمعیت شناختی، میانگین نمره آگاهی و  مهارت گروه‌ها قبل از مداخله تفاوت معنادار آماری نداشتند(05/0p<). پس از مداخله میانگین نمره آگاهی و مهارت در هر دو گروه افزایش معناداری داشت(05/0p< ). دو گروه پس از مداخله، اختلاف معناداری نداشتند(05/0p>).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود دو روش آموزشی متناسب با شرایط افراد و امکانات موجود استفاده شود.
 
متن کامل [PDF 881 kb]   (1242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1398/4/9 | انتشار: 1398/5/2

جدول [PDF 244 KB]  (132 دریافت)
فهرست منابع
1. Travers AH, Rea TD, Bobrow BJ, Edelson DP, Berg RA, Sayre MR, et al. Part 4: CPR overview 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation. 2010;122(18 suppl 3):S676-S84.
2. Abella BS, Aufderheide TP, Eigel B, Hickey RW, Longstreth W, Nadkarni V, et al. Reducing Barriers for Implementation of Bystander-Initiated Cardiopulmonary Resuscitation A Scientific Statement From the American Heart Association for Healthcare Providers, Policymakers, and Community Leaders Regarding the Effectiveness of Cardiopulmonary Resuscitation. Circulation. 2008;117 (5):704-9.
3. Salciccioli JD, Marshall DC, Sykes M, Wood AD, Joppa SA, Sinha M, et al. Basic life support education in secondary schools: a cross-sectional survey in London, UK. BMJ Open. 2017;7(1).
4. Hazinski MF, Field JM. 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science. Circulation. 2010;122(Suppl):S639-S946.
5. Cardiac Arrest : The Main resean for death in Tehran: Iranian Legal Medicine Organization; 2014 [cited 2018 2018]. Available from: https://www.isna.ir/news/95050107497/%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%81%D9%88%D8%AA-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-22-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1
6. ardiac Arrest: death in Tehran 2014 [cited 2014 2014]. Available from: http://www.asriran.com/fa/news/340721/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87.
7. Alimohammadi N, Baghersad Z, Marofi M. Comparative Study on the Effectiveness of Cardiopulmonary Resuscitation by Two Methods of Role Playing and Displaying Video Type on Knowledge and Performance of High School Students. Journal of Nursing Education. 2017;6(3):24-30.
8. Travers AH, Rea TD, Bobrow BJ, Edelson DP, Berg RA, Sayre MR, et al. Part 4: CPR overview. Circulation. 2010;122(18 suppl 3):S676-S84.
9. Patsaki A, Pantazopoulos I, Dontas I, Passali C, Papadimitriou L, Xanthos T. Evaluation of Greek high school teachers' knowledge in basic life support, automated external defibrillation, and foreign body airway obstruction: implications for nursing interventions. Journal of Emergency Nursing. 2012;38(2):176-81.
10. Drezner JA, Rao AL, Heistand J, Bloomingdale MK, Harmon KG. Effectiveness of emergency response planning for sudden cardiac arrest in United States high schools with automated external defibrillators. Circulation. 2009;120(6):518-25.
11. Omidifar N, Yamani N, Changiz T. The efficacy of new method of cardiopulmonary resuscitation training in promoting knowledge and skills of 4th year medical students. Iranian Journal of Medical Education. 2008;8(1):23-31.
12. Cottrell RR, Girvan JT, McKenzie JF, Seabert D. Principles & foundations of health promotion and education: Benjamin Cummings Boston, MA; 2012.
13. Hasanzadeh F, Shamsoddini S, Moonaghi HK, Ebrahimzadeh S. A comparison of face to face and video-based education on attitude related to diet and fluids adherence in hemodialysis patients. The Horizon of Medical Sciences. 2011;17(3):34-43.
14. Mohamadkhan F, Aminshokravi F, Faghihzadeh S, Babaeiheidarabadi A, Kazembeigi F, Maghsoudi R. Comparison of two methods of dental health education lectures and film screenings on knowledge, attitude and practice of students. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2013.
15. Heale R, Gorham R, Fournier J. An evaluation of nurse practitioner student experiences with online education. International Journal of E-Learning & Distance Education. 2010;24(3).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.