دوره 7، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 52-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tolyat M, Taherirad M, Pirannezhad R. The challenges of clinical education in operating room and anesthesia Students of Birjand University of Medical Sciences . DSME. 2020; 7 (1) :52-60
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-209-fa.html
تولیت مریم، طاهری راد محمد، پیران نژاد راضیه. بررسی چالش‌های آموزش بالینی دانشجویان رشته‌های اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (1) :52-60

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-209-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (129 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش بالینی بخش مهم و اساسی آموزش در اتاق­عمل می­باشد، وجود هرگونه مشکل در آموزش بالینی، کارآیی و بازده این بخش از آموزش را دچار مشکل می­کند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل چالش­زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق­عمل و هوشبری انجام شد.
روش­ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال تحصیلی 94-93 روی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش نمونه گیری سرشماری(215 نفر دانشجو) بود. معیار ورود افراد به مطالعه گذراندن حداقل یک واحد کارآموزی بالینی در اتاق عمل بود. ابزار گرد آوری، پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته بود که پایایی پرسشنامه به روش آزمون مجدد محاسبه شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS 16 ، تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: 194نفر از دانشجویان، پرسشنامه ها را تکمیل نمودندکه 51نفر ازآنها مذکر و 143نفر مونث بودند. 146 نفر( 3/75%) دانشجویان اتاق عمل و 48 نفر (7/24%) دانشجویان هوشبری بودند.
میزان عوامل چالش­زا از دید دانشجویان به ترتیب به شرح ذیل می­باشد، حیطه محیط آموزشی 97 نفر(50%)، حیطه ارتباطات بین فردی 93 نفر (9/47%) ،حیطه تجارب بالینی در آموزش بالینی 93نفر (9/47%)، حیطه تجارب تحقیرآمیز 74 نفر(1/38%)، حیطه احساسات ناخوشایند 74 نفر (1/38%).
نتیجه­گیری: از آنجایی که محیط آموزش نقش مهمی در برطرف کردن چالش­های آموزشی دارد بنابراین باید توجه ویژه­ای به این محیط­ها نمود.بر اساس یافته­های پژوهش حاضر مسئولان آموزش بالینی باید با اتخاذ و اجرای  تصمیمات موثر عوامل چالش­زای آموزش بالینی را کاهش دهند.
 
متن کامل [PDF 658 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲

جدول [PDF 56 KB]  (0 دریافت)
فهرست منابع
1. Joekar F, Haghani F.Nursing clinical Education the challenges Facing. Iranian Journal of Medical education. 2011; 10(5):1153-1160. (In Persian).
2. Shafie F, Holakouie M, Abdoli F, Shafie M. Clinical education stressors from views of nursing students in Rafsanjan nursing and midwifery school 2013. Journal of Rafsanjan Nursing and Midwifery Faculty. 2013; 7 (1):28-34. (In Persian).
3. Saki M, Gholami M, Jariani M, Asti P, Saki M. The study of stressful factors in clinical education for nursing students studying in nursing and Midwifery College in khorramabad. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty.2012; 10(2): 219-225. (In Persian).
4. Haghani F, Hojat M. Challenges of clinical education in health system. Journal of Education and Ethics in Nursing.2013; 2(3).9-19. (In Persian).
5. Abbaszade A, Borhani F, Sabzevari S. Nursing Teachers´ Perception of the Challenges of Clinical Education and Solutions: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci 2013; 2(2):134-45. (In Persian).
6. Akhavan-Akbari P, Mashoofi M, Mostafazadeh F, Allahyari I, Vosoghi N,Hatami R. Tension factors in clinical education of midwifery students of medical sciences university ardabil .. Iranian Journal of Health & Care. 2009; 11(3): 40-48. (In Persian)
7. Ghorbanian N, Abdollahzadeh Mahlani F , Kazemi Haki B. Effective Factors on Clinical Education Quality; Anesthesiology and Operating Room Students View.Bimonthly Educ Strateg Med Sci .2014; 6(4): 235-239.(in Persian).
8. Abedini S, Abedini S, Aghamolaei T, Jomehzadeh A, Kamjoo A. Clinical education problems: the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences. Journal of Hormozgan Nursing. 2009; 12(4):249-253. (In Persian).
9. Saleh Abadi S, Golafrooz Shahri M, Nasrollahi S, Akbarzadeh M, Mirchouli N. Clinical education problems and ways of enhancing its quality from the perspective of clinical instructors and students of nursing and midwifery at sabzevar university medical sciences in 2008.Quarterly Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2014;20(4) :539-546. (In Persian).
10. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Mohammadnejad E. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. Journal of clinical excellence. 2014;2(1): 11-22. (In Persian).
11. YazdankhahFard M, Pouladi S, Kamali F, Zahmatkeshan N, Mirzaei K, Akaberian S, et al.The Stressing Factors in Clinical Education: The Viewpoints of Students. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8(2): 341-350. (In Persian).
12. Kolakari SH , Sanakoo A , Mirkarimei F , Behnampour N .The level of stress among Gorgan University of Medical Sciences hospital operation room's personals and its relation to some related factors.J Gorgan Uni Med Sci .2002;4(2): 54-59. (In Persian).
13. Tahery N, Kaiali M, Yaghoobi M, Koleini Z.The stressors of clinical training in nursing students-Abadan nursing faculty (2009). Modern Care Journal. 2011; 8(3):159-65. (In Persian).
14. Hasan Pour Sh, Bani S. The riew point of midwifery students about clinical education problems in Tabriz University. 7th national congress on education.2005 Nov 12-15: Tabriz, Iran. (In Persian).
15. Mardani Hamule M, Askari F. Nnuese' experiences from medical clinical challenges: a qualitative study. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2010; 7(4):246-252. (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.