دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 49-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi K, Mirbagher N, Aghajani M. Mentorship method in Clinical Education of Nursing Students: A Systematic Review. DSME 2019; 6 (2) :39-49
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-208-fa.html
شریفی خدیجه، میرباقر ندا، آقاجانی محمد. منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری : یک مطالعه مروری سیستماتیک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :39-49

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-208-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده:   (5873 مشاهده)
مقدمه وهدف:  شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش مهارت‌های بالینی و عملکرد بالینی وجود دارد. از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورشیپ میباشد. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش ها: مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی پایگاههای اطلاعاتی فارسی  IranMedex, SID and Magiran  با کلید واژه های منتور(مربی) ، منتی(آموزش بیننده)، منتورینگ (مربیگری)، منتورشیپ، پرستاری، شایستگی بالینی به تنهایی و یا در ترکیب با هم و پایگاه های  انگلیسی ERIC, PubMed, Google Scholar, Scopus, Ovide, Elsevier,   ProQuestبا کلمات کلیدیMentor, Mentorship, Mentoring, Student Nursing, Mentee, از سال2007 تا 2018 انجام شد. مطالعات کمی مرتبط با منتورینگ در پرستاری جمع آوری و با استفاده از چک لیست کوکران و معیار نیگلسون به ترتیب کیفیت مقالات مطالعات تجربی و نیمه تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: درجستجوی پایگاههای اطلاعاتی ذکر شده 26 مقاله مرتبط با موضوع بدست آمد که 19 مقاله از پایگاههای لاتین و 7 مقاله از پایگاه های فارسی بود. از بین آنها تنها 5 مقاله جهت تحلیل انتخاب شد . اگر چه مطالعات از نظر تعداد شرکت کننده، منتور، مطلب آموزش داده شده در کاراموزی  به دانشجویان پرستاری متفاوت بودند ولی همه ذکر کردند که اجرای برنامه منتورشیپ باعث ارتقای شایستگی بالینی دانشجویان شده است.
نتیجه گیری: استفاده از رویکرد منتورشیپ در آموزش بالینی بر یادگیری، یادداری، کسب مهارت و ارتقاء شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری مؤثر است. توصیه می شود برنامه منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی استفاده گردد.
متن کامل [PDF 579 kb]   (3007 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/27 | پذیرش: 1397/8/22 | انتشار: 1397/12/12

جدول [PDF 198 KB]  (210 دریافت)
فهرست منابع
1. Glynn DM, McVey C, Wendt J, Russell B. Dedicated Educational Nursing Unit: Clinical Instructors Role Perceptions and Learning Needs. J Prof Nurs. 2017; 33(2):108-112.
2. Timbrell J. Instructional Storytelling: Application of the Clinical Judgment Model in Nursing. J Nurs Educ. 2017 May 1;56(5):305-308.
3. Verkuyl M, Hughes M, Tsui J, Betts L, St-Amant O, Lapum JL. Virtual Gaming Simulation in Nursing Education: A Focus Group Study. J Nurs Educ. 2017 May 1;56(5):274-280.
4. Gunningberg L, Mårtensson G, Mamhidir AG, Florin J, Muntlin Athlin Å, Bååth C. Pressure ulcer knowledge of registered nurses, assistant nurses and student nurses: a descriptive, comparative multicentre study in Sweden. Int Wound J. 2015 Aug;12(4):462-8.
5. Zhang Y, Qian Y, Wu J, Wen F, Zhang Y. The effectiveness and implementation of mentoring program for newly graduated nurses: A systematic review. Nurse Educ Today. 2016 ;37: 136-44
6. Omer TY, Suliman WA, Thomas L, Joseph J. Perception of nursing students to two models of preceptorship in clinical training. Nurse Educ Pract. 2013;13(3):155-60.
7. Nelsey L, Brownie S. Effective leadership, teamwork and mentoring--essential elements in promoting generational cohesion in the nursing workforce and retaining nurses. Collegian. 2012; 19(4): 197-202.
8. Cochrane Effective Practice and Organisation of Care Review Group. The data collection checklist. 2002.[Cited 08 August 2016] Available from:http://www.biomedcentral.com/content/supplementary/1748-5908-7-70-S2.pdf
9. Nicholson PJ. How to undertake a systematic review in an occupational setting. Occup Environ Med. 2007; 64(5):353-8, 303.
10. Jakubik LD, Eliades AB, Weese MM, Huth JJ.Mentoring Practice and Mentoring Benefit 1: Welcoming and Belonging--An Overview and Application to Practice Using Mentoring Activities. Pediatr Nurs. 2016 Mar-Apr;42(2):84-5.
11. Cheek RE, Walsh Dotson JA, Ogilvie LA.Continuing Education for Mentors and a Mentoring Program for RN-to-BSN Students.J Contin Educ Nurs. 2016;47(6):272-7.
12. Bulut H, Hisar F, Demir SG. Evaluation of mentorship programme in nursing education: a pilot study in Turkey. Nurse Educ Today. 2010; 30(8):756-62.
13. Memarian R, Vanaki Z, Rahmani A. The effect of mentoring program on quality of nursing care recording. 3. 2013; 2 (2) :49-54.
14. Lumpkin A. Teachers as role models teaching character and moral virtues. J Physi Educ Recreation Dance. 2008; 79(2):45-50.
15. Klunklin A, Sawasdisingha P, Viseskul N, Funashima N, Kameoka T, Nomoto Y, et al. Role model behaviors of nursing faculty members in Thailand. Nurs Health Sci. 2011; 13(1):84-7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.