دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 85-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadem-Rezaiyan M, Shekofteh K, Karimi F Z, Saghi M, Sahranavard M, Arekhi S, et al . Students’ Expressed Items Related to Educational Services in Mashhad University of Medical Sciences-Based on SERVAQUAL Model. DSME. 2019; 6 (1) :85-98
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-206-fa.html
خادم رضاییان مجید، شکفته کیانا، کریمی فاطمه زهرا، ساقی معصومه، صحرانورد مهرداد، آرخی سهیل، و همکاران.. گویه های دانشجویی مرتبط با خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس مدل سرواکال. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :85-98

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-206-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (425 مشاهده)
مقدمه وهدف: امروزه کیفیت را بر پایه خواسته دریافت‌کننده خدمت تعریف می­کنند. دانشجویان از صاحبان عمده فرآیند آموزش عالی هستند. این پژوهش به بررسی گویههای مرتبط در کیفیت خدمات آموزشی از منظر دانشجویان میپردازد.
روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1394-1395 در شش دانشکده تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. 507 نفر از دانشجویان مقاطع دکترای عمومی و کارشناسی با روش نمونه‌گیری تصادفی-چندمرحلهای وارد مطالعه شدند. پرسشنامه استاندارد سرواکال (SERVQUAL) که دارای 27 جفت گویه برای بررسی کیفیت خدمات آموزش است، تکمیل شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافته‌ها: 60 درصد شرکت گنندگان خانم(303 نفر) و 60 درصد نیز در دوره آموزش تئوری پایه اولیه بودند. در تمامی گویه‌ها در تمامی دانشکده‌ها شکاف منفی وجود داشت. در تمامی دانشکده‌ها "ظاهر آراسته و حرفه‌ای اساتید و کارکنان" دارای کمترین شکاف بود (از 6/0- تا 1/0-). بیشترین شکاف در دانشکده‌های پزشکی (1/0±7/1-) و بهداشت(2/0 ± 8/1-) مربوطه به گویه "آماده نمودن دانشجویان برای شغل آینده با ارائه آموزش‌های لازم نظری و عملی مناسب"، در دانشکده دندانپزشکی(1/0 ± 0/2-) "انعطاف‌پذیری اساتید در مواجهه با شرایط خاص" و در دانشکده‌های داروسازی (1/0 ± 5/1-) و پرستاری(1/0 ± 2/1-) "فضا و امکانات فیزیکی"، در دانشکده پیراپزشکی(1/0 ± 5/1-) "امکان اعمال نظر دانشجو جهت ارائه نظر در برنامه‌های آموزشی" و "مناسب بودن زمان برگزاری کلاس‌ها" بود.
نتیجهگیری: گویه های دارای بیشترین شکاف در دانشکدههای مختلف متفاوت است. تمرکز در گویههایی که دارای شکاف منفی بیشتری در کیفیت خدمات هستند، اکیدا توصیه میشود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، پزشکی، دانشجو
متن کامل [PDF 840 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 153 KB]  (16 دریافت)
فهرست منابع
1. Kebriaei A, Roudbari M, Rakshani NM, Mirlotfi P. Assessing quality of educational services at Zahedan University of Medical Sciences. 2005;7(2):139-146. [In Persian]
2. 2. Cabrera AF, Colbeck CL, Terenzini PT. Developing performance indicators for assessing classroom teaching practices and student learning. Research in higher education. 2001;42(3):327-52.
3. 3. Cheng Lim P, Tang NK. A study of patients’ expectations and satisfaction in Singapore hospitals. International Journal of Health Care Quality Assurance. 2000;13(7):290-9.
4. 4. West E. Management matters: the link between hospital organisation and quality of patient care. Quality in Health Care. 2001;10(1):40-8.
5. 5. Sherry C, Bhat R, Beaver B, Ling A, editors. Students as customers: The expectations and perceptions of local and international students. HERDSA conference.2004.
6. 6. Abbasian M, Chaman R, Mousavi S, Amiri M, Gholami Taromsar M, Maleki F, et al. Gap analysis between students' perceptions and expectations of quality of educational services using Servqual Model. Qom Univ Med Sci J . 2013;7(1):2-9.[In Persian]
7. 7. Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. A conceptual model of service quality and its implications for future research. the Journal of Marketing. 1985:41-50.
8. 8. Mohebi S AS, Arsang Sh, Heidari M, Safaeipour R, Tabeshnia Z, et al. A study of quality of educational services from the viewpoint of students of Qom University of Medical Sciences based on servqual model, 2013, Iran. Qom Univ Med Sci J. 2015;9(6):66-76. [In Persian]
9. 9. Chua C. Perception of quality in higher education. InProceedings of the Australian universities quality forum 2004 Jul 7 (pp. 181-187). Australian University Quality Agency Melbourne.
10. 10. Emanuel R, Adams J. Assessing college student perceptions of instructor customer service via the Quality of Instructor Service to Students (QISS) Questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2006;31(5):535-49.
11. 11. Bahadori M, Mousavi SM, Sadeghifar J, Haghi M. Reliability and Performance of SEVQUAL Survey in Evaluating Quality of Medical Education Services. International Journal of Hospital Research. 2013;2(1):39-44. [In Persian]
12. 12. Gholami A, Gazerani A, Behfar K, Asghari A, Mohammadzadeh H, Samadi A, et al. Quality evaluation of educational services gap in Neyshabur faculty of Medical Sciences based on service quality scale. Shiraz E-Medical Journal. 2014;15(3): 218-69. [In Persian]
13. 13. Aghamolaei T, Zare S. Quality gap of educational services in viewpoints of students in Hormozgan University of medical sciences. BMC medical education. 2008;8(1):34. [In Persian]
14. 14. Norouzinia R, Mohammadi R, Sharifi A. Gap analysis of educational services quality based on SERVQUAL model from Iranian medical students’ viewpoint in 2014. Educ Res Med Sci. 2016; 5(2): 87-96. [In Persian]
15. 15. Khadem Rezaiyan M, Etezad Razavi M, Javadi B, Feyzabadi Z, Saeedinejat S, Yavari M, Meraji M, Akbarzadeh F, Youssefi M. Educational Quality Gap from Students' Viewpoints; Results from a Survey in Mashhad University of Medical Sciences. Future of Medical Education Journal. 2017; 7(4): 31-35.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.