Khadem-Rezaiyan M, Shekofteh K, Karimi F Z, Saghi M, Sahranavard M, Arekhi S, et al . Students’ Expressed Items Related to Educational Services in Mashhad University of Medical Sciences-Based on SERVAQUAL Model. DSME. 2019; 6 (1) :85-98
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-206-fa.html
خادم رضاییان مجید، شکفته کیانا، کریمی فاطمه زهرا، ساقی معصومه، صحرانورد مهرداد، آرخی سهیل، و همکاران.. گویه های دانشجویی مرتبط با خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس مدل سرواکال. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :85-98
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-206-fa.html
چکیده: (203 مشاهده)
مقدمه و هدف: امروزه کیفیت را بر پایه خواسته دریافتکننده خدمت تعریف میکنند. دانشجویان از صاحبان عمده فرآیند آموزش عالی هستند. این پژوهش به بررسی گویههای مرتبط در کیفیت خدمات آموزشی از منظر دانشجویان میپردازد.
روشها: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1394-1395 در شش دانشکده تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. 507 نفر از دانشجویان مقاطع دکترای عمومی و کارشناسی با روش نمونهگیری تصادفی-چندمرحلهای وارد مطالعه شدند. پرسشنامه استاندارد سرواکال (SERVQUAL) که دارای 27 جفت گویه برای بررسی کیفیت خدمات آموزش است، تکمیل شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافتهها: 60 درصد شرکت گنندگان خانم(303 نفر) و 60 درصد نیز در دوره آموزش تئوری پایه اولیه بودند. در تمامی گویهها در تمامی دانشکدهها شکاف منفی وجود داشت. در تمامی دانشکدهها "ظاهر آراسته و حرفهای اساتید و کارکنان" دارای کمترین شکاف بود (از 6/0- تا 1/0-). بیشترین شکاف در دانشکدههای پزشکی (1/0±7/1-) و بهداشت(2/0 ± 8/1-) مربوطه به گویه "آماده نمودن دانشجویان برای شغل آینده با ارائه آموزشهای لازم نظری و عملی مناسب"، در دانشکده دندانپزشکی(1/0 ± 0/2-) "انعطافپذیری اساتید در مواجهه با شرایط خاص" و در دانشکدههای داروسازی (1/0 ± 5/1-) و پرستاری(1/0 ± 2/1-) "فضا و امکانات فیزیکی"، در دانشکده پیراپزشکی(1/0 ± 5/1-) "امکان اعمال نظر دانشجو جهت ارائه نظر در برنامههای آموزشی" و "مناسب بودن زمان برگزاری کلاسها" بود.
نتیجهگیری: گویه های دارای بیشترین شکاف در دانشکدههای مختلف متفاوت است. تمرکز در گویههایی که دارای شکاف منفی بیشتری در کیفیت خدمات هستند، اکیدا توصیه میشود.
واژههای کلیدی: آموزش،
پزشکی،
دانشجو
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۷/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷