دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 33-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarilakeh M, Yazdani S, Madihi A, Afshar L. Explanation of Value conflict resolution experiences' of medical teachers in Kashan Medical University: A Qualitative content analysis. DSME. 2019; 6 (1) :33-46
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-200-fa.html
اکبری لاکه مریم، یزدانی شهرام، مدیحی اعظم، افشار لیلا. تبیین تجارب حل تعارض ارزشی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کاشان،یک مطالعه کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :33-46

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-200-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
چکیده:   (236 مشاهده)
مقدمه و هدف: ارزش‌های افراد که جهت دهنده ترجیحات و رفتار ایشان می باشد، یکسان نیستند؛ و همین امر می‌تواند منجر به عدم توافق و زمینه‌ساز تعارض ارزشی شود.پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجربه حل تعارضات ارزشی و نحوه رویارویی با تعارضات ارزشی درمدرسان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بدلیل نقش کلیدی و  الگو بودن آنان انجام گرفت. 
روش ها: در این مطالعه کیفی، با روش نمونه گیری هدفمند  وسپس گلوله برفی با 11 نفر  از مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تا اشباع داده ها  مصاحبه نیمه ساختارمند انجام وسپس متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای گراهامن 2004 تحلیل گردید.
یافته‌ها: مشارکت کنندگان پژوهش شش نفر مرد و پنج نفر زن با مدرک فوق تخصص، تخصص، دکتری و کارشناسی ارشد با سابقه کاری سه و نیم سال الی 29 سال بودند. مدل  نهایی حاصل از تجربه حل تعارضات ارزشی در قالب 5 تم و طبقه اصلی : 1-مؤلفه های تجارب تعارضات ارزشی سازمانی 2-  مؤلفه های تجربه تعارضات ارزشی با فراگیران 3- رتبه بندی ای از ارزش‌ها در مدرسان 4-مؤلفه های نوع تعارضات ارزشی و 5- سبکهای حل تعارض ارزشی بود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه،  مؤلفه ها  وسبک‌های به کار برده شده درجهت حل تعارضات ارزشی که توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تجربه شده است میتواند به عنوان یک الگو جهت آموزش و توانمندسازی اساتید و همچنین  اتخاذ  راهبردهای کارآ در برخورد با تعارضات ارزشی و مدیریت این تعارضات  در محیط های آموزشی  مورد استفاده قرارگیرد.
کلیدواژه‌ها: تعارضات ارزشی، تجربه حل تعارضات ارزشی، تعارض(روانشناسی)، مدرس.
 
متن کامل [PDF 678 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 126 KB]  (13 دریافت)
فهرست منابع
1. Mattis JS. Religion and spirituality in the meaning–making and coping experiences of African American women: A qualitative analysis. Psychology of Women Quarterly. 2002;26(4):309-21.
2. E X, Zhang J. Holistic thinking and air traffic controllers' decision making in conflict resolution. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2017;45:110-21.
3. . Fernández-Molina M, Trella M, Barros B. Experiences with tasks supported by a cognitive e-learning system in preschool: Modelling and training on working memory and attentional control. International Journal of Human-Computer Studies. 2015;75:35-51.
4. Popescu AM. Prescriptive Models of Intervention Strategy Choice of Manager in the Resolution of Conflict Moods. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015;180(Supplement C):197-202.
5. Zupan KA. Values, Conflicts & Value Conflict Resolution: An Investigation of the Experiences of Educational Administrators: University of Toronto (Canada); 2012.
6. Yazdani S, Akbarilakeh M. Explanation and clarification of the concept of value in medical education. Journal of Research on Religion & Health. 2017;3(2). (persian)
7. Corbin JM, Strauss A. Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology. 1990;13(1):3-21.
8. Fisher I. The theory of interest. 1930.
9. Lenz EN. " Merry Hell: The Story of the 25th Battalion (Nova Scotia Regiment) Canadian Expeditionary Force 1914-1919 (Book Review)" by Captain Robert N. Clements, MC; Brian Douglas Tennyson Ed. Canadian Military History. 2016;25(1):6.
10. Branje SJT, van Doorn M, van der Valk I, Meeus W. Parent–adolescent conflicts, conflict resolution types, and adolescent adjustment. Journal of Applied Developmental Psychology. 2009;30(2):195-204.
11. Noori S, Soltani Arabshahi S K, Alizadeh Otaghvar H R. Examine the Relationship Between Problem Solving and Assertiveness Skills of General Surgery Residents in Iran University of Medical Sciences. 3. 2016; 4 (1) :7-11. URL: http://mededj.ir/article-1-172-en.html
12. Faramarzi Fadaei, Khadami Seyedhadi. Investigating the Present and Desirable Conflict Management Styles of Managers of Central Library Campus Libraries of Tehran University from the Viewpoint of Staff of these Libraries. Monthly Journal of Scientific Communication. 2009;11(1):0-.(persian)
13. Agha Yosefi, Fathi Ashtiani, Akbai Ali, Imani nia. The effectiveness of the treatment reality approach based on selection theory on marital conflicts and social well-being. Journal of Women and Society. 2016;7(26):1-20. (persian)
14. Motahari M, Maghsodipoor Sh. The Effect of Dirty Skills Training on the Interpersonal Conflict of Nurses. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2015;25(124):107-18. (persian)
15. Kantek, Filiz. Gezer, Nurdan(2008). Conflict in schools: Student nurses’ conflict management styles. Nurse Education Today. 29, 100–107.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.