دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 47-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi F, hosseini M, malekpour A, moezzi M, hosseini A, raisi N et al . Needs assessment of faculty members' educational needs in order to empower them at Shahrekord University of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education. 2019; 6 (1) :47-59
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html
کریمی فریبا، حسینی سیده مریم، ملک پور افسانه، معزی معصومه، حسینی سیده آسیه، رئیسی نیما و همکاران.. تحلیلی بر نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی به منظور توانمندسازی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :47-59

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html


چکیده:   (48 مشاهده)
مقدمه و هدف: اعضای هیئت علمی سرمایه های اساسی یک دانشگاه بوده و ارتقاء توانمندی آموزشی آنان منتج به توانمندی سیستم آموزشی و تربیت نیروی انسانی با مهارت و تبحر می­باشد. لذا نیاز­سنجی آموزشی در جهت توا نمندسازی بیشتر انان جزئی جدائی ناپذیر از برنامه­ریزی آموزشی محسوب می­شود.
روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی به روش مقطعی است که در آن 65 درصد از اساتید دانشگاه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و از پرسشنامه­ای پژوهشگر ساخته با روایی و پایایی تایید شده به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده کردند و نتایج حاصل از طریق نرم افزار­ SPSSتجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: در این مطالعه بیشترین الویت از نظر اساتید به ترتیب شامل: حیطه­ی روش‌های نوین و فنون تدریس (68%)، حیطه­ی راهنمایی و مشاوره­ی آموزشی(62%)، حیطه­ی روش‌های ارتقائ حرفه­ای(61%)، حیطه­ی ضوابط ومقررات دانشگاهی(3/58)، حیطه­ی کاربرد رایانه در آموزش(55%)، حیطه­ی عملکرد مبتنی بر شواهد(47%)، حیطه­ی روش‌های ارزیابی دانشجو­(43%)بود. همچنین در این مطالعه بین مرتبه‌ی علمی اساتید و تمایل آنان به برگزاری گارگاه­ها به صورت مجازی یا حضوری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد043/0p= و بین گروه‌­های پایه و بالینی و تمایل آنان به برگزاری کارگاه‌ها به شکل‌های حضوری و مجازی نیز تفاوت معنی‌داری وجود نداشت 053/0p= و می­توان گفت  تمایل به برگزاری کارگاه­ها به شکل حضوری در همه­ی مرتبه های علمی از دو گروه پایه و بالینی بیشتر از شکل مجازی بود.
نتیجه­گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی اساتید بصورت کاربردی ضروری به نظر می‌رسد و در برگزاری کارگاه ها باید اولویت‌های آموزشی در نظر گرفته­ شود.
 
متن کامل [PDF 652 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 240 KB]  (0 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.