دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 59-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi F, hosseini M, malekpour A, moezzi M, hosseini A, raisi N et al . Needs assessment of faculty members' educational needs in order to empower them at Shahrekord University of Medical Sciences. DSME 2019; 6 (1) :47-59
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html
کریمی فریبا، حسینی سیده مریم، ملک پور افسانه، معزی معصومه، حسینی سیده آسیه، رئیسی نیما و همکاران.. تحلیلی بر نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی به منظور توانمندسازی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :47-59

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (3906 مشاهده)
مقدمه و هدف: اعضای هیئت علمی سرمایه های اساسی یک دانشگاه بوده و ارتقاء توانمندی آموزشی آنان منتج به توانمندی سیستم آموزشی و تربیت نیروی انسانی با مهارت و تبحر می­باشد. لذا نیاز­سنجی آموزشی در جهت توا نمندسازی بیشتر انان جزئی جدائی ناپذیر از برنامه­ریزی آموزشی محسوب می­شود.
روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی به روش مقطعی است که در آن 65 درصد از اساتید دانشگاه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و از پرسشنامه­ای پژوهشگر ساخته با روایی و پایایی تایید شده به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده کردند و نتایج حاصل از طریق نرم افزار­ SPSSتجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: در این مطالعه بیشترین الویت از نظر اساتید به ترتیب شامل: حیطه­ی روش‌های نوین و فنون تدریس (68%)، حیطه­ی راهنمایی و مشاوره­ی آموزشی(62%)، حیطه­ی روش‌های ارتقائ حرفه­ای(61%)، حیطه­ی ضوابط ومقررات دانشگاهی(3/58)، حیطه­ی کاربرد رایانه در آموزش(55%)، حیطه­ی عملکرد مبتنی بر شواهد(47%)، حیطه­ی روش‌های ارزیابی دانشجو­(43%)بود. همچنین در این مطالعه بین مرتبه‌ی علمی اساتید و تمایل آنان به برگزاری گارگاه­ها به صورت مجازی یا حضوری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد043/0p= و بین گروه‌­های پایه و بالینی و تمایل آنان به برگزاری کارگاه‌ها به شکل‌های حضوری و مجازی نیز تفاوت معنی‌داری وجود نداشت 053/0p= و می­توان گفت  تمایل به برگزاری کارگاه­ها به شکل حضوری در همه­ی مرتبه های علمی از دو گروه پایه و بالینی بیشتر از شکل مجازی بود.
نتیجه­گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی اساتید بصورت کاربردی ضروری به نظر می‌رسد و در برگزاری کارگاه ها باید اولویت‌های آموزشی در نظر گرفته­ شود.
 
متن کامل [PDF 652 kb]   (2291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1397/4/4 | انتشار: 1397/9/7

جدول [PDF 240 KB]  (156 دریافت)
فهرست منابع
1. McClelland S. A systems approach to needs assessment. Training and Development. 1992;46(8):51-4.
2. Zamanzad B, Moezzi M, Shirzad H. Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahre-kord university of medical sciences-2005. koomesh. 2007;9(1):13-20.(persian)
3. Spurlin JE. Using needs assessment as a holistic means for improving technology Infrastructure. ELI Paper. 2007;3:1-10.
4. Shackibaee D, Montazeri N, Rezaee M, Yari N. Faculty lecturers’ Attitudes Towards some Educational Indices at KUMS (2002). Journal of Kermanshah University of Medical Sciences (J Kermanshah Univ Med Sci). 2004;8(1). (persian)
5. Sabzevari S, Fasihi T, Ershad R. Determining and priority of faculty members educational needs in medical universities. Tehran: Ministry of Health And Medical Education. 2011:5-45. (persian)
6. . Karzan AM, Kikhavani S, Hoseinizadeh M, Aevazi AA. Educational Needs Assessment of Faculty Members at Ilam University of Medical Sciences. Development of education in medical sciences. 2013;6(11):61-71. (persian)
7. Ghadami A, Salehi B, Sajadi S, Naji H. Students' points of view regarding effective factors in establishing communication between students and faculty members. Iranian Journal of Medical Education. 2007;7(1):149-54.. (persian)
8. Asadi A, Taheri M, Khoshrang H. Educational Needs Assessment of Faculty Members priorities–strategies. Research in Medical Education. 2011;3(2):36-42. (persian)
9. Avijgan M, Karamalian H, Ashourioun V, Changiz T. Educational needs assessment of medical school's clinical faculty members in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009;9(2):93-103. (persian)
10. Sha'ali'zadeh M, Pehghani S., Bani-Hashimi S., Rahimi A. Designing and Implementation of Blending of Problem Solving Instructional Model with Constructivism’s Principles and the Study of Its Effect on Learning and Creative Thinking. Innovation and creativity in the humanities. 2016; 5 (3): 83-117. (persian)
11. Kamali F, Yamani N, Changiz T. Investigating the faculty evaluation system in Iranian Medical Universities. Journal of education and health promotion. 2014;3. (persian)
12. Amini R, Jozi M, Moghimiyan M., Khorasani P. Effect of the educational counseling program by the supervisor on the level of anxiety in bachelor degree nursing students. Nursing Education Journal. 2013; 2 (2): 1-9. (persian)
13. Shahi a, shahi m, avizhgan m, kamali f, hoseini tashnizi ss, naseriyan b, et al. Educational needs assessment of academic members in Hormozgan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education Development. 2014;7(16):72-84. (persian)
14. Kopcha M, Lloyd JW, Peterson F, Derksen FJ. Practice-based education at Michigan State University. Journal of veterinary medical education. 2005;32(4):555-61.
15. Zade E, Karimi Mounaghi H, Bahreini Tousi H, Derakhshan A, Sh SB, Sadeghi M, et al. Educational needs assessment of Mashad University of Medical Sciences’ managers in management and leadership. Journal of Medical Education. 2004;4(2):89-93. (persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License