دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 70-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roshanzadeh M, tajabadi A, Aghaei M. The educational system and curriculum of Ph.D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study. DSME 2018; 5 (2) :48-70
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-187-fa.html
روشن زاده مصطفی، تاج آبادی علی، آقایی میرحسین. برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (2) :48-70

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-187-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده:   (4747 مشاهده)
مقدمه و هدف: امروزه نگرانی عمده­ی نظام آموزشی سلامت، غفلت از کیفیت مطالب و کارایی دانش­آموختگان می­باشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه­ها با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. با توجه به کمبود مطالعات مربوط، این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و تورنتو انجام شد.
روش‌ها: مطالعه توصیفی حاضر با رویکرد تطبیقی، سال 1396 و الگوی چهار مرحله­ای بردی(Beredy) صورت گرفت. اطلاعات مربوطه از دو دانشگاه جمع­آوری و مطابق مراحل تفسیر و همجواری طبقه­بندی شدند. سپس شباهت­ها و تفاوت­­ها آنالیز گردیدند.
یافته‌ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. تفاوت­هایی از نظر ساختاری بین برنامه­ها وجود دارد؛ اما طول دوره آموزشی - پژوهشی و محتوای برخی دروس همانند آشنایی با زمینه تحقیقاتی، رساله پژوهشی و نقد مطالعات در تورنتو با روش­شناسی تحقیقات کمی - کیفی و نقد مقالات در ایران و درس سمینار دانشجویان با چالش­های پرستاری دارای شباهت­هایی است. دانشکده تورنتو بر مقاله منتج از پایان­نامه تأکید نکرده ولی در ایران استخراج مقاله از رساله ضروری است.
نتیجه‌گیری: نقطه عطف برنامه تورنتو به­روزرسانی مدون آن است. در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییرات کلی ضروری است؛ لذا توصیه می­گردد علاوه بر توجه به پیشنهادات اصلاحی در متون مختلف، این دوره در ایران از نظر کلی و محتوایی مورد بازنگری قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 769 kb]   (1953 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/18 | پذیرش: 1396/12/22 | انتشار: 1397/8/12

جدول [PDF 195 KB]  (165 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Young HM, Bakewell-Sachs S, Sarna L. Nursing Practice, Research and Education in the West: The Best Is Yet to Come. Nurs Res. 2017;66(3):262-270.
2. 2. Hendrickx L, Winters C .Access to Continuing Education for Critical Care Nurses in Rural or Remote Settings. Crit Care Nurse. 2017;37(2):66-71.
3. 3. Squires A, Kovner C, Faridaben F, Chyun D. Assessing nursing student intent for PHD study. Nurse Educ Today. 2014;34(11):1405-10.
4. 4. Kim MJ, Park CG, Park SH, Khan S, Ketefian S. Quality of nursing doctoral education and scholarly performance in U.S. schools of nursing: strategic areas for improvement. J Prof Nurs. 2014;30(1):10-8.
5. 5. Gortner SR. Historical development of doctoral programs: shaping our expectations. J Prof Nurs. 1991;7(1):45-53.
6. 6. Kim MJ, Lee H, Kim HK, Ahn YH, Kim E, Yun SN, et al. Quality of faculty, students, curriculum and resources for nursing doctoral education in Korea: a focus group study. Int J Nurs Stud. 2010;47(3):295-306.
7. 7. Smeltzer SC, Sharts-Hopko NC, Cantrell MA, Heverly MA, Nthenge S, Jenkinson A. profile of U.S. nursing faculty in research- and practice-focused doctoral education. J Nurs Scholarsh. 2015;47(2):178-85.
8. 8. Gower S, Duggan R, Dantas JAR, Boldy D. Something has shifted: Nursing students' global perspective following international clinical placements. J Adv Nurs. 2017;19. doi: 10.1111/jan.13320.
9. 9. Wood MJ. Comparison of doctoral programs: the United States, the United kingdom, and Canada. Clin Nurs Res. 2005;14(1):3-10.
10. 10. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. JCE. 2014; 2 (1) :11-22 .[ Persian].
11. 11. Shirazi M, Akbari L, Babaee M. Assessment of the condition of clinical education from the viewpoints of undergraduate nursing students: presentation of problem-oriented stratagies. JNE.2013;2(2)8-30. [Persian].
12. 12. Khomeiran, Rasoul Tabari, Deans, Cecil. Nursing education in Iran: Past, present, and future. Nurs Educ Today.2007;27(7): 708-714.
13. 13. Mbs. behdasht. gov. ir. [Moshakhasate koli, barname va sarfasle dorous va nahveye arzeshyabiye barnameye amouzeshiye dowreye doctori takhasosi parastari]. Showraye aliye barnameriziye oloum pezeshki; 2016.
14. 14. Lawrence S. Bloomberg Faculty of Nursing - University of Toronto. Available from: https://bloomberg.nursing.utoronto.ca/. 2012.
15. 15. Tazakkori Z, Mazaherie A, Namnabat M, Torabi zadeh K, Fathi S, Ebrahimi balil F. Evaluation of Nursing's Ph.D. in Iran. Application of CIPP model. Journal of health and care. 2010; 12(2):42-50. [Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License