دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 74-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikravan Mofrad M, Karimi M, Alizadeh Otaghvar H R, Akbari Lake M, Rouhi Rahim Begloo E. The relationship between problem solving skills and assertiveness among plastic surgery residents in Shahid Beheshti University of Medical Sciences 2015- 2016. Development Strategies in Medical Education. 2019; 6 (1) :74-84
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html
نیک روان مفرد ملاحت، کریمی محمد، علیزاده اطاقور حمید رضا، اکبری لاکه مریم، روحی رحیم بگلو الهه. رابطه مهارت‌های حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :74-84

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html


چکیده:   (66 مشاهده)
مقدمه و هدف:  امروزه اهمیت مهارت‌های حل مسئله بر کسی پوشیده نیست و فراگیران هرچقدر که به مراحل بالاتر یادگیری از جمله آموزش عالی نزدیک تر می شوند باید مهارت های یادگیری و حل مسائل خود را به طور مستقل به دست بیاورند و بتوانند به قضاوت های مهم و دقیق دست بزنند. از اینرو مطالعه‌ای با هدف بررسی رابطه مهارت‌های حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، 46 نفر از دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که در بیمارستان 15 خرداد و شهید مدرس فعالیت می‌کردند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت سرشماری بود. در این پژوهش از پرسشنامه Heppner and Peterson استفاده گردید. داده‌ها نیز با نرم ‌افزار  SPSS V.22 و با استفاده از آزمون آنووا و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: براساس نتایج تفاوت معناداری در مهارت حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دو بیمارستان مدرس و 15 خرداد مشاهده نشد (05/0P >). همچنین بین مهارت حل مسئله و مهارت جرأت‌ورزی همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد (65/0- =.(r
نتیجه­گیری: با افزایش مهارت حل مسئله در دستیاران جراحی پلاستیک، مهارت جرأتورزی آنان نیز بیشتر می‌شود. از اینرو برنامه‌های آموزشی باید با فراهم کردن فرصت تعلیم و تمرین مهارت‌های مختلف زندگی نظیر مهارت جرات‌ورزی، توانمندی‌های مختلف آنها از جمله مهارت حل مسئله افزایش دهد.                                                                                                                                            
متن کامل [PDF 571 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 104 KB]  (0 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.