دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 74-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikravan Mofrad M, Karimi M, Alizadeh Otaghvar H R, Akbari Lake M, Rouhi Rahim Begloo E. The relationship between problem solving skills and assertiveness among plastic surgery residents in Shahid Beheshti University of Medical Sciences 2015- 2016. DSME. 2019; 6 (1) :74-84
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html
نیک روان مفرد ملاحت، کریمی محمد، علیزاده اطاقور حمید رضا، اکبری لاکه مریم، روحی رحیم بگلو الهه. رابطه مهارت‌های حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :74-84

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
چکیده:   (187 مشاهده)
مقدمه و هدف:  امروزه اهمیت مهارت‌های حل مسئله بر کسی پوشیده نیست و فراگیران هرچقدر که به مراحل بالاتر یادگیری از جمله آموزش عالی نزدیک تر می شوند باید مهارت های یادگیری و حل مسائل خود را به طور مستقل به دست بیاورند و بتوانند به قضاوت های مهم و دقیق دست بزنند. از اینرو مطالعه‌ای با هدف بررسی رابطه مهارت‌های حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، 46 نفر از دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که در بیمارستان 15 خرداد و شهید مدرس فعالیت می‌کردند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت سرشماری بود. در این پژوهش از پرسشنامه Heppner and Peterson استفاده گردید. داده‌ها نیز با نرم ‌افزار  SPSS V.22 و با استفاده از آزمون آنووا و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: براساس نتایج تفاوت معناداری در مهارت حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دو بیمارستان مدرس و 15 خرداد مشاهده نشد (05/0P >). همچنین بین مهارت حل مسئله و مهارت جرأت‌ورزی همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد (65/0- =.(r
نتیجه­گیری: با افزایش مهارت حل مسئله در دستیاران جراحی پلاستیک، مهارت جرأتورزی آنان نیز بیشتر می‌شود. از اینرو برنامه‌های آموزشی باید با فراهم کردن فرصت تعلیم و تمرین مهارت‌های مختلف زندگی نظیر مهارت جرات‌ورزی، توانمندی‌های مختلف آنها از جمله مهارت حل مسئله افزایش دهد.                                                                                                                                            
متن کامل [PDF 571 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 104 KB]  (12 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Seyedfatemi N, Moshirabadi Z, Borimnejad L, Haghani H. [Relationship between Problem Solving and Assertiveness Skills among Nursing Students]. Hayat. 2013; 19(3):70-81. (Persian)
2. 2. Baba Pour Khairuddin J. The effectiveness of communication skills training on students' problem-solving strategies, Journal of Psychology, University of Tabriz in 1387; 3 (10): 16-1 (Persian)
3. 3. Kim K-S, Choi J-H. A study on problem solving ability of nursing students. Advanced science and technology letters. 2014; 47:357-61.
4. 4. Yazdani S, Akbari lake M, Ahmady S, Forootan A, Afshar L. [Critical Interpretive Synthesis of the Concept of Value in Medical Education]. Res Dev Med Edu. 2015; 4(1):31–4. (Persian)
5. 5. Guven M. An analysis of the vocational education undergraduate students levels of assertiveness and problemsolving skill. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010: 2 (2): 2064 – 2070.
6. 6. Yazdani S, Akbari Lakeh M. [Higher education geographic expansion strategic model in Iran: a qualitative study]. Res Dev Med Educ. 2016; 5(2):69-73. (Persian)
7. 7. Valipour R, Salehi E. [Students’ Life Skills in Mazandaran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education]. 2012; 12(2):93-100. (Persian)
8. 8. Adib Y. [Study of life skills access rate of Iranian]. 2007. (Persian)
9. 9. Mazlom SR, Motahari M, Asgharipour N. [Effect of Assertiveness Training on Nurses’ Interpersonal Conflicts]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2015; 25(124):107-18. (Persian)
10. 10. Gurtner GC, Rohirch RJ, Longaker MT. From bedside to bench and back again: technology innovation in plastic surgery. Plastic and reconstructive surgery. 2009; 124: 1355-6. [Pubmed: 19935323].
11. Guven M. An analysis of the vocational education undergraduate students levels of assertiveness and problemsolving skill. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010: 2 (2): 2064 – 2070.
12. 12. Lau Y. Factors affecting the social problem-solving ability of baccalaureate nursing students. Nurse education today. 2014; 34(1):121-6.
13. 13. Bahri N. [The Impact of Assertivness Instruction through Group Counseling on the Self-esteem of High-School Female Students]. 2010. (Persian)
14. 14. Altun I. The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education today. 2003; 23(8):575-84.
15. 15. Noori S, Seyed Soltani Arabshahi K, Alizadeh Otaghvar, HR. [Examine the Relationship between Problem Solving and Assertiveness]. 2015: 4(1): 7-11. (Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.