دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 39-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomymahmoodabad S S, Asadian A, Sotoudeh A. Research Barriers from the Boy Students' Viewpoint of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2017; 4 (2) :39-49
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-165-fa.html
مظلومی محمود آباد سید سعید، اسدیان علی، ستوده احمد. بررسی موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1396; 4 (2) :39-49

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-165-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (167 مشاهده)

مقدمه و هدف: توجه به موانع تحقیقات در راستای توسعه پایدار از ضروریات نظام سلامت کشور می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌باشد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل 120 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یزد بود،  که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای حاوی 3 بخش شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و زمینه‌ای (21سؤال)، موانع شخصی (15سؤال) و موانع سازمانی (19سؤال) بود. پس از تائید روایی و پایایی ابزار، پرسشنامه توسط دانشجویان تکمیل و جمع‌آوری گردید. داده‌ها  با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی، توسط نرم افزار SPSS  نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 67/1±75/23 بود. میانگین نمره کسب شده موانع شخصی 58/7±56/49 و نمره کسب شده موانع سازمانی 24/9±21/61 بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری، ناتوانی در تفسیر داده‌ها و ناتوانی در آنالیز داده‌ها بیشترین فراوانی را داشت. طولاتی بودن مراحل تصویب طرح‌های پژوهشی، عدم ارتباط با افراد فعال در امر پژوهش و عدم ایجاد انگیزه کافی در پژوهشگران از طریق مسئولین مربوطه، بیشترین فراوانی را در حیطه سازمانی داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان داد که تسهیل تصویب طرح‌های پژوهشی و توانمند‌سازی دانشجویان در زمینه اصول استفاده از روش‌های آماری و برقراری ارتباط پژوهشی مؤثر در راستای کاهش موانع تحقیقات، توسط اساتید و مسئولین دانشگاه صورت گیرد.
 

متن کامل [PDF 771 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

جداول [PDF 85 KB]  (6 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.