دوره 5، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 53-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh K, Sarchami R, Moradabadi H, Kazemzadeh Arbab M. Faculties’ Perspective toward Students’ Participation in Teaching: A Qualitative Study. DSME 2018; 5 (1) :42-53
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-163-fa.html
حسین زاده کاظم، سرچمی رامین، مرادآبادی هدی، ارباب کاظم زاده مصطفی. مشارکت دانشجویان در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی: یک مطالعه کیفی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (1) :42-53

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-163-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (3864 مشاهده)
مقدمه و هدف: تدریس، اقدامی هدف‌دار در فرآیند آموزش است که توسط استاد طراحی، اجرا و ارزشیابی می‌شود. یکی از مؤثرترین ترفندهای آموزشی که می‌تواند منجر به یادگیری مؤثر در دانشجویان شود، استفاده از مشارکت دانشجویان در تدریس است. پژوهش حاضر به تبیین پدیدارشناسی مشارکت دانشجو در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداخته است.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوا است. ملاک انتخاب مشارکت‌کنندگان، داشتن سابقه تدریس حداقل 5 سال به عنوان عضو هیأت علمی پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی بود. تعداد مشارکت‌کنندگان بر اساس معیار ذهنی اشباع داده‌ها از دیدگاه پژوهشگران 8 نفر بسنده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌های باز و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. پس از کدگذاری واحدهای معنایی مضامین و زیرطبقات استخراج گردید.
یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها ما را به سه مضمون اصلی «مهارت»، «قوانین و مقررات» و «شرایط» رهنمون ساخت. مضمون نخست به دو زیر طبقه «مهارت استاد» و «مهارت دانشجو» مجزا شد. طبقه «قوانین و مقررات» به دو زیر طبقه «قوانین ارزشیابی» و «مقررات آموزشی» تفکیک شد. «شرایط معنوی» و «شرایط فیزیکی» نیز زیر طبقات «شرایط» بودند.
نتیجه‌گیری: اگرچه برخی عناصر تدریس مشارکتی قابل تغییر و تعدیل نیست، لیکن توجه به عناصر قابل تعدیل آن مورد توصیه پژوهشگران است. از سویی دیگر، لازم است نسبت به نیازهای آموزشی استادان و دانشجویان در زمینه دو مقوله اساسی در تدریس مشارکتی؛ «مهارت ارتباط مؤثر» و «مهارت بحث گروهی» اهتمام جدی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: استاد، تدریس، دانشجو، مشارکت، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 698 kb]   (1632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/4/11 | پذیرش: 1396/7/16 | انتشار: 1397/4/23

فهرست منابع
1. 1. Momeni Danaei Sh, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda SM. Which Method of Teaching Would be Better; Cooperative or Lecture? Iranian Journal of Medical Education 2011; 11(1):24-31.
2. 2. Ghasemian Safaei H, Farajzadegan Z. Active Participation of Students in the Teaching. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1129-30.
3. 3. Azarbarzin M, Haghanie F. Active Learning: An Approach for Reducing Theory-Practice Gap in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1179-90.
4. 4. Panjehpour M, Ataee N. Comparison the Effectiveness of Problem Solving Method with Lecture-based Method in the Teaching of Metabolic Biochemistry. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1318-25.
5. 5. Peyman H, Yaghoobi M, Sadeghfar J, Sayemiri K, Alizadeh M, Yamani N, et al. Assessment of Interpersonal Communication Skill Levels in Lecturers of Ilam University of Medical Sciences: A Case Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1436-42.
6. 6. Heshmati F, Vanaki Z. Effective Clinical Instructor: A Qualitative Study. Nursing Research 2010; 4(12, 13): 39-53.
7. 7. Najafi Kalyani M,Sharif F, Moattari M, Jamshidi N, Karimi Sh. Decrease in Motivation of Nursing Students: A Qualitative Study. Iranian Journal of Nursing Research 2011; 6(21):39-47.
8. 8. Taheri A, Forghani S, Atapour S, Hasanzadeh A. The Effective Clinical Teaching from Faculty Members' and Rehabilitation Students' Point of view. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1131-39.
9. 9. Momeni Danaei S, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda SM. Which Method of Teaching Would be Better; Cooperative or Lecture? Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(1): 24-31.
10. 10. Solati M, Javadi R, Hosseini Teshnizi S, Asghari N. Desirability of Two Participatory Methods of Teaching, Based on Students' View Point. HMJ 2011; 14(3): 191-7.
11. 11. Mohammadi M, Marzughi R, Naseri Jahromi R, Dorfeshan M, Mokhtari Z. The Effect of Cooperative Teaching on Student’s Group Cohesion: The Mediator Role of Cooperation Approaches. Knowledge & Research in Applied Psychology 2015; 16(3): 49-59.
12. 12. Abiri M, Sadeghi A, Khosro Gavid M, Ofoghi N. A Comparison of Cooperative, Discovery and Lecture Method on Students Learning Development and Outlook toward Physics. Research in Curriculum Planning 2014: 11(15): 55-67.
13. 13. Rezaee R, Moadeb N, Shokrpour N. Team-Based Learning: A New Approach toward Improving Education. Acta Med Iran 2016;54(10):678-82.
14. 14. Lee SS. Has Medical Education Killed "Silence"? Med Teach 2016; 13:1-2.[ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27841064].
15. 15. Jafari Z. Comparison of Rehabilitation Students’ Learning in Neurology through Lecture with Team-Based Learning (TBL). Iranian Journal of Medical Education 2013; 13(6): 448-56.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License