دوره 5، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 1-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami B, Safavi Z, Fakour E, Faghihzadeh S, Ayattollahi F. Satisfaction of students from the Quality of Educational Services of Islamic Education Department of Zanjan University of Medical Sciences. DSME. 2018; 5 (1) :1-14
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-160-fa.html
رستمی بهرام، صفوی سید زین العابدین، فکور احسان، فقیه زاده سقراط، آیت الهی فضل اله. رضایت‌مندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (1) :1-14

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-160-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (701 مشاهده)
مقدمه و هدف: گروه معارف از مهم‌ترین گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که عملکرد آن تأثیر به سزایی در نگرش دینی دانشجویان دارد، لذا این مطالعه با هدف تعیین رضایت‌مندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-94 انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-94 بودند که حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد و به ‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای وارد مطالعه گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه ترکیبی استفاده شد که ترکیبی از پرسش‌نامه محقق‌ساخته نگرش و رضایت‌مندی و پرسش‌نامه استاندارد سروکوال بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T تک‌نمونه‌ای انجام شد.
یافته‌ها: از مجموع 283 دانشجوی شرکت‌کننده در مطالعه، 167 نفر یعنی 7/60 درصد پسر و 108 نفر یعنی 3/39 درصد دختر بودند و نیز بیشتر شرکت‌کنندگان مربوط به گروه سنی 21 تا 24 سال با مقدار 9/48 درصد بودند. نتایج آزمون T تک‌نمونه‌ای نشان داد که میانگین رضایت‌مندی کلی دانشجویان از خدمات آموزشی گروه معارف بالاتر از میانگین فرضی می‌باشد. هم‌چنین در تمامی ابعاد کیفیت خدمات رضایت‌مندی تفاوت معنی‌داری بین میانگین مشاهده شده در هر بعد با میانگین فرضی وجود داشت (97/1 < t و 001/0 = Pvalue) و در تمامی ابعاد میانگین مشاهده شده بالاتر از میانگین فرضی بود.
نتیجه‌گیری: رضایت‌مندی دانشجویان از خدمات آموزشی و اداری ارایه‌شده در گروه معارف در سطح مطلوبی قرار داشت.
 
متن کامل [PDF 737 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۳

جدول [PDF 361 KB]  (42 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Zahiri M,Sheikhi K, Hossinpour D, Maharloo HR, Haghighizadeh MH. Students' Views about the Educational Quality of Health Services Management Department in AJUMS. Journal of Educational Development Jundishapur 2013; 4(1): 83-9.
2. 2. Bahreini M, Shahamat Sh, Khatooni A, Ghodsi S. The Quality of Educational Services: Gap between Optimal and Actual Status according to Dentistry Students. Iran J Med Educ 2012; 11(7): 685-94.
3. 3. Yousefilooye V. Impact of educating "Islamic knowledges" courses on students' religious attitude . Biquarterly Journal of Islamic Education 2008; 3(5): 153-84.
4. 4. Amini M, Rahimi H, Samadian Z. An Analysis and Assessment of Obstacles to Effectiveness of Islamic lessons (Case Study in Kashan University Medical Sciences). J Med Educ Dev 2013; 6(10): 13-21.
5. 5. Khoshi A, Maleki H, Kalantari E. Design and explain the objectives of the Islamic Revolution. Islamic Revolution Studies 2013; 10(32): 119-146.
6. 6. Foroughi Abari A, Saadatmand Z, Khalighipour A. The Factors Enhancing the Quality of Teaching Quranic Sciences as Seem by the Instructors and Students of Qadir Higher Education Institute of Quranic Sciences and Islamic Ethics. Journal of Research in Educational Sciences 2008; 20: 167-188. http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111759
7. 7. Pooyazade A, Shaeiri M. Students' Attitudes towards Studying Theology. Daneshvar Raftar 2004; 11(9): 65-78.
8. 8. Shahverdian Sh. Designing a Service Quality Survey Based on the SERVQUAL Model. Management Accounting 2010; 3 . 2 (5): 87-95.
9. 9. Bayraktaroglu G, Atrek B. Testing the superiority and dimensionality of SERVQUAL vs. SERVPERF in higher education. The Quality Management Journal. 2010; 17(1): 47-59.
10. 10. Galeeva RB. SERVQUAL Application and Adaptation for Educational Service Quality Assessments in Russian Higher Education. Quality Assurance in Education: An International Perspective. 2016; 24(3). 329-348. http://dx.doi.org/1108/10/QAE-06-2015-0024
11. 11. Green P. Measuring Service Quality in Higher Education: A South African Case Study. Journal of International Education Research. 2014; 10(2). 131-142. http://www.cluteinstitute.com/ojs/index.php/JIER/article/download/8515/8522.
12. 12. Kebriaei A, Roudbari M, Rakhshani Nejad M, Mirlotfi P. Assessing Quality of Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences. Journal of Tayyib shargh 2005;7(2):139-46.
13. 13. Jalili M, Mirzazadeh A, Azarpira A: A survey of medical students’perceptions of the quality of their medical education upon graduation.Ann Acad Med 2008; 37:1012–1018.
14. 14. Sohrabi Z, Majidi Z. Educational Services Quality Gap: Perspectives Of Educational Administrators, Faculty Members And Medical Students. Paramedical Faculty of Tehran University of Medical Sciences 2013; 7(5): 376-88.
15. 15. Mohammadi A, Vakili MM. Assessing the Quality of Education of the Students of Zanjan University of Medical Sciences. Development of Medical Education 2010; 3(5): 31-41.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.