دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi K, Rezaei gazaki P. Why Medicine? Take a Look at the Motivating Factors of Choosing Medicine as a Field of Study in Students. DSME. 2016; 3 (2) :38-46
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-121-fa.html
قاسمی کیوان، رضایی گزکی پروین. چرا پزشکی؟ نگاهی به انگیزه های انتخاب رشته پزشکی در دانشجویان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (2) :38-46

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-121-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (3172 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه تعیین انگیزه‌های انتخاب رشته و ارتباط آن با رضایت از تحصیل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود.

روش ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای صورت گرفت که حاوی سؤالاتی در زمینه اطلاعات فردی، سؤالات مربوط به انگیزه‌ی انتخاب رشته و همچنین سؤالات سنجش رضایت تحصیلی بود. جمعیت مورد مطالعه 146 دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون آمار توصیفی، مجذور کای، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میزان پاسخ دهی به پرسشنامه‌ها 85 درصد بود. سه انگیزه‌ای که بیشترین تأثیر را در انتخاب رشته دانشجویان پزشکی داشتند "موقعیت اجتماعی مناسب"، "داشتن مسئولیت در شغل" و "علاقه‌مندی شخصی به علم به ویژه علوم پزشکی" بود. از بین انگیزه‌ها، "علاقه‌مندی شخصی به علم به ویژه علوم پزشکی"، "موقعیت اجتماعی مناسب" و "ارتباط بیشتر با مردم" بیشترین همبستگی را با رضایت تحصیلی داشتند. (001/0=P Value).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر انتخاب رشته تحصیلی پزشکی به میزان زیادی مربوط به جایگاه اجتماعی بالای این رشته و مفید و ضروری بودن این رشته برای جامعه است. کلیدواژه‌ها: دانشجویان، انگیزه، انتخاب رشته، رضایت تحصیلی، پزشکی

متن کامل [PDF 505 kb]   (2536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۱

Tables [PDF 355 KB]  (43 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Kazemizadeh Z, Rezaeian M, Farnoodi M. Evaluation of Motivations For Choosing Field of Study Among Medical and Dental Students of Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Sci 2012; 10(4): 279-88. [In Persian]
2. 2. Abdi B, Aghababa A. Factors affecting the selection of candidates allowed to select courses entrance examination. Journal of Higher Education 2008; 1(3): 170-51. [In Persian]
3. 3. Abdi B. Awareness of the University Candidates on the Academic Program Selection. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2007; 13(2): 131-49. [In Persian]
4. 4. Parand K, Yadegarzadeh GhR, Moghimi F, Khodaei A, Rangin H. Survey and Study & Comments of Volunteers in Konkor (2008) and First Year Students (Volunteers in 2009 (in order to Identification Factors influencing the selection field). Research in educational systems 2009; 1(7): 43-62. [In Persian]
5. 5. kabirzadeh A, Rezaee Gharahtekan M, Tayyeban M, Alizadeh M. Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :258-264. [In Persian]
6. 6. Hashemipour M. Dental Students’ Motivations for Entering Dentistry in Kerman School of Dentistry. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(1): 109-15. [In Persian]
7. 7. Amani F, Keramati H, Farshad V. The motivation of dental students to enter the dental school Ardabil University of Medical Sciences. CADUCEUS 2012;2(1):40–4. [In Persian]
8. 8. Yimfungfieng N, Srisatjaluk R, Koohawayrojanapakorn S. Influential factors in students decision making to enter dental profession at Mahidol University. M Dent J 2014; 34: 330-37.
9. 9. Sanagoo A, Hesam M. Academic Under-achievement and Some Related Factors Associated with Academic Satisfaction in Golestan University of Medical Sciences’ Students . jgbfnm. 2013; 9 (2) :90-6. [In Persian]
10. 10. Fattahi Z, Javadi Y, Nakhaee N. A Survey on Dentistry Students’ Satisfaction with their Discipline and Some of the Related Factors. Strides Dev Med Educ. 2004; 1 (1) :32-40. (Persian).
11. 11. Ibrahim, Michael, et al. What factors influence British medical students' career intentions? Medical teacher 2014; 36(12):1064-72.‏
12. 12. Cleland J, Johnston PW, French FH, Needham G. Associations between medical school and career preferences in Year 1 medical students in Scotland. Medical Education 2012; 46: 473–84.
13. 13. Vahiddastjerdi M, Mahdian M, Vahiddastjerdi E, Namdari M. Study Motives and Career Choices of Iranian Medical and Dental Students. Acta Medica Iranica 2012; 50(6): 417-24.
14. 14. Crossley ML, Mubarik A. A comparative investigation of dental and medical student’s motivation towards career choice. British Dental Journal 2002; 193: 471–3.
15. 15. Gąsiorowski J, Rudowicz E, Safranow K. Motivation towards medical career choice and future career plans of Polish medical students. Acta Medica Academica 2014; 43(2): 113-21.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.