دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 73-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi P, Heshmati H. Moral intelligence and its position in nursing profession. DSME 2015; 2 (2) :65-73
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-fa.html
یوسفی پونه، حشمتی حسین. هوش اخلاقی و جایگاه این مفهوم در حرفه پرستاری: بررسی موردی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (2) :65-73

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (34588 مشاهده)

مقدمه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می‌تواند چهارچوبی را برای عملکرد صحیح انسان‌ها فراهم آورد و به عنوان یک عامل پیش بینی‌کننده رفتار محسوب می‌شود. هوش اخلاقی "هوش حیاتی" برای همه انسان‌هاست. به دلیل آن که هوش اخلاقی، اشکال دیگر هوش را به انجام کارهای ارزشمند هدایت می‌کند. این هوش شامل ترکیبی از دانش، تمایل و اراده است و همچنین شامل روشی است که ما فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و عمل می‌کنیم. نقش هوش اخلاقی و اهمیت آن در تلطیف و بهسازی روابط بین فردی و مناسبات اجتماعی به ویژه در مشاغل مرتبط با حوزه پزشکی و پرستاری که مستقیماً با مردم و زندگی آن‌ها سر و کار دارند، از نمود و برجستگی بالایی برخوردار هست. هدف این مطالعه، تبیین و شناسایی هر چه بیشتر مفهوم هوش اخلاقی و جایگاه آن در علوم پزشکی و به طور خاص پرستاری می‌باشد.

روش ها: این پژوهش یک مقاله مروری است که نتایج مطالعات محققین دیگر را بررسی و تحت تحلیل محتوا قرار داده است. در این مطالعه، از پنج کلیدواژه اصلی هوش، اخلاق، هوش اخلاقی، مفهوم هوش اخلاقی در پرستاری و جایگاه هوش اخلاقی در پرستاری، در حوزه‌ی پرستاری در بانک‌های اطلاعاتی science،CINAHL،pubmed،cvid،SID، Magiran Direct،Googlr Scholar،scopus جهت جست و جو استفاده شد. بدین منظور، 80 مقاله چاپ‌شده در محدوه زمانی سال 2000 تا کنون یافت شد که در بررسی با توجه به این معیارها و حذف مقالاتی که به صورت چکیده یا برداشت سردبیر بودند، تنها 48 مقاله که دارای متن کامل بودند انتخاب شد. در همه این مقالات، تعاریفی از هوش اخلاقی و کاربرد آن در پرستاری ارائه شده بود که مورد بررسی و سازمان‌دهی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد شناسایی هوش اخلاقی یک تحول و نیاز اساسی در پرستاری محسوب می‌شود. زیرا تبدیل به یک پرستار خوب شدن تنها وابسته به دانش نظری و مهارت‌های بالینی نیست بلکه رشد تجارب اخلاقی در به‌کارگیری این دانش و مسئولیت‌پذیری اخلاقی لازم و ضروری است. رعایت معیار اخلاقی در عملکرد پرستاران از سایر موارد مراقبت حساس‌تر و مهم‌تر است. زیرا می‌توان رفتار اخلاقی توأم با مسئولیت پرستاران را عامل مؤثری در بهبود و بازگشت سلامت مددجویان و بیماران دانست.

نتیجه‌گیری: شناسایی و به دست آوردن مهارت‌های هوش اخلاقی با تغییرات اساسی که در دیدگاه و نگرش پرستاران نسبت به بیماران، خود و شغلشان ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب ارتقای این حرفه گردد.

واژه‌های کلیدی: هوش، اخلاق، هوش اخلاقی
متن کامل [PDF 680 kb]   (6832 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/5/13 | پذیرش: 1395/5/17 | انتشار: 1395/7/12

Tables [PDF 341 KB]  (282 دریافت)
فهرست منابع
1. Bahrami MA, Asami M, Fatehpanah A, Dehghani Tafti A, Ahmadi Tehrani G. Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2012; 5(6):81-95. [In Persian]
2. Narvaez D. The emotional foundations of high moral intelligence. New Dir Child Adolesc Dev 2010; 2010(129):77-94.
3. Mokhtaripour M. Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty MembersPoint of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-2009. Journal of Health Administration 2009; 12(36):61-9. [In Persian]
4. Beheshtifar M, Esmaeli Z, Moghadam MN. Effect of moral intelligence on leadership. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences 2011; 43(1):6-11.
5. Turner N, Barling J, Epitropaki O, Butcher V, Milner C. Transformational leadership and moral reasoning. Journal of applied Psychology 2002; 87(2):304.
6. Mohammadi S, Nakhaei N, Borhani F, Roshanzadeh M. Moral intelligence in nursing: a cross-sectional study in East of Iran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2013; 6(5):57-66.
7. Rattenborg K. Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids to Do the Right Thing, by Michelle Borba. Journal of Feminist Family Therapy 2003; 15(1):100-1.
8. Borba M. The step-by-step plan to building moral intelligence. New York: Jossey-Bass; 2005.
9. Mirkamali SM, Vaezi M; Tabar MS. The Relationship between moral intelligence and team leadership in Acecr of University of Tehran. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review 2014; 3(12): 120-92.
10. Clarken RH. Moral intelligence in the schools. The annual meeting of the Michigan Academy of Sciences, Arts and Letters. March 20, 2009; Wayne State University, Detroit, MI.
11. Batstone D. Saving the corporate soul: Combining corporate integrity with the bottom line. United States: Wharton School Publishing; 2003.
12. Flite CA, Harman LB. Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspectives in Health Information Management 2013; 10:1-11.
13. Karimi AA. Development of intellectual and moral intelligence in the child. Peyvand 2010; 376:20-3. [In Persian]
14. Baling R. Surveyor’s perspectives on ethics in organizational culture. Engineering, Construction and Architectural Management 2012; 11(4):34-44.
15. Begley P, Zdenek B, Schochor D. Developing moral literacy in the classroom. Journal of Educational Administration 2007; 45(4):514-32.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License