OTHERS_CITABLE بررسی مولفه های درس تاریخ ، اخلاق ، قوانین و حقوق درمامایی در برنامه درسی مامایی مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه‌های درس تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی (محتوا، روش تدریس، روش ارزشیابی، ساعات اختصاص داده شده، زمان ارائه، میزان کاربرد محتوا در بالین) از دیدگاه دانشجویان مامایی صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی است که جامعه آماری آن شامل 54 دانشجو رشته مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه هرمزگان می‌باشد. نمونه‌ها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و سپس با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. از آزمون‌های آمار توصیفی شامل درصد و میانگین برای اهداف مورد نظر استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد اگرچه اکثریت دانشجویان زمان ارائه درس را نامناسب ذکر نمودند ولی با تعداد واحد اختصاص داده شده به این درس موافق بودند. سخنرانی شایع‌ترین روش تدریس و مبحث مقررات و قوانین مامایی بیشترین کاربرد در بالین داشت. بعلاوه اکثریت شرکت‌کنندگان زمان ارزیابی این درس را پایان دوره و بصورت سوالات چهار گزینه‌ای اعلام نمودند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین هیچ یک از اجزاء توافقی وجود ندارد. از این رو با توجه به اینکه اخلاق در حرفه مامایی یک مسئله مهم است، بازبینی این درس با توجه به موارد مورد بررسی ضروری است. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-325-fa.pdf 2021-09-18 1 9 10.52547/dsme.8.2.1 مامایی دانشجویان اخلاق برنامه درسی Investigating the components of History, Ethics, Laws and Rights in Midwifery course in the midwifery curriculum Introduction: The purpose of this study was to investigate the components of History, Ethics, Laws and Rights in Midwifery course (content, teaching method, evaluation method, assigned hours, time of presentation, amount of content used in the clinic) from the viewpoint of midwifery students. Methods: This is a descriptive study the population of which consists of the midwifery students of Nursing and Midwifery Faculty of Hormozghan University of Medical Sciences. Samples were selected using census sampling. Data was collected using a researcher-made questionnaire and then was analyzed using SPSS 22. Descriptive statistics tests including percentage and mean were used for data examination purposes. Results: The findings showed that although the majority of students mentioned the time of the course as inappropriate, they agreed with the number of credits allocated to this course. Lectures on the most common teaching methods and the topic of midwifery rules and regulations were most widely used in clinical applications. In addition, the course was assessed by multiple choice question and its time was the end of the semester Conclusion: The results of this study showed no consensus in none of items. Given that ethics in Midwifery profession is an important issue, revising this course seems necessary. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-325-en.pdf 2021-09-18 1 9 10.52547/dsme.8.2.1 Midwifery Students Ethics Program Samireh Abedini samireha@gmail.com 1 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1485-9858 Hesamaddin Kamal zadeh Hesamadin@hums.ac.ir 2 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1219-305X Rafat Javadi rafa_1317@yahoo.com 3 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7786-8949
OTHERS_CITABLE ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان مقدمه: از آنجایی که  فرسودگی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاه­ها است، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی و وضعیت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم­پزشکی قم انجام شد. روش­ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1396، نمونه­ای شامل­ 261 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه انگیزش تحصیلی Vallerand و همکاران و فرسودگی تحصیلی­Berso  و همکاران جمع­آوری شد. پایایی پرسشنامه­ها به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ 91/0 و 90/0 به ­دست آمد. یافته ­ها: بین نمره کل انگیزش تحصیلی و خرده­مقیاس­(انگیزش درونی و بیرونی) با فرسودگی ­تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه منفی و معناداری و بین بی­ انگیزگی با فرسودگی تحصیلی و تمام ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش درونی با وضعیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری و بین بی‌انگیزگی با وضعیت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود داشت. همچنین بین انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشجویان علاقمند و بی­علاقه به رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. در نهایت، نتایج نشان داد که تنها  فرسودگی تحصیلی به ­شکل منفی و معناداری پیش ­بینی ­کننده انگیزش تحصیلی هستند. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که بهبود و افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان می­تواند موجب کنترل فرسودگی تحصیلی آن‌ها گردد،  لذا در همین راستا توصیه می­ شود انگیزش تحصیلی را از سنین کم در افراد تقویت کرد. همچنین مدیران آموزشی در برنامه­ ریزی­های آموزشی، به فرسودگی تحصیلی در دانشجویان و افزایش انگیزش و علاقه آنان به تحصیل توجه نمایند. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-247-fa.pdf 2021-09-18 10 20 10.52547/dsme.8.2.10 انگیزش تحصیلی فرسودگی تحصیلی دانشجویان The Relationship between, Academic Motivation with Academic Burnout and Academic Achievement in Students Introduction: Educational burnout is one the most important experimentalfields in universities and finding the effective factors on them is really important. The aim of the present research is to investigate the relationship between academic motivation with academic burnout and academic status among students in Qom University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive- correlation study, 261 students were selected from Qom University of Medical Sciences through through stratified random sampling method with considering gender from schools of six. Data were collected through two questionnaires on Academic Motivation of Vallerand et al­ and academic burnout of Berso et al.­ Results: There was a significant negative relationship between the total score of academic motivation and its subscales (intrinsic motivation and extrinsic motivation) with academic burnout and and all its, subscale, significant Positive relationship between   Motiveless with academic burnout. Also, the score subscale intrinsic motivation had a significant positive relationship with academic achievement and the score subscale motiveless had a significant Negative relationship with academic achievement. But there was no significant relationship between extrinsic motivation score with academic achievement. Finally results of multiple regression analysis revealed that Only Academic Burnout predicted academic motivation significantly.                 Conclusion: Results showed that improve and increase academic motivation of students can reducing their academic burnout, Therefore, it is recommended to reinforce academic motivation at a young age.Also, engagement and performance, and educational managers in universities of medical sciences should pay attention to academic burnout in students and increase their motivation and interest in education. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-247-en.pdf 2021-09-18 10 20 10.52547/dsme.8.2.10 Academic Motivation Academic Burnout and Students Seyed Davood Mohammadi mohammadi.sd@gmail.com 1 Fasa University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2828-9347 Zahra Moslemi zmoslemi75@yahoo.com 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2211-3044 Mahin Ghomi ghomi_b@yahoo.com 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7988-9038
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش اصول مدیریت درد در کودکان و نوزادان بر عملکرد پرستاران بخش اطفال و مراقبت های ویژه نوزادان مقدمه: درد در زمره معمولی ترین علایم بالینی است که پرستاران با آن روبرو هستند، لذا  کنترل و تکسین آن از اولویتهای پرستاری به شمار می رود و در این خصوص به آگاهی، نگرش صحیح و مهارت پرستاران نیاز می باشد. در این راستا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول مدیریت درد برعملکرد پرستاران بخش مراقبتهای ویژه نوزادان و اطفال انجام شد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه نوزادان و اطفال بیمارستان آموزشی مطهری شهر جهرم در سال 1396 انجام شد. پرستاران شاغل در این بخشها به روش سرشماری انتخاب و سپس برای کارگاه آموزشی به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. این مطالعه در دو مرحله انجام شد؛ ابتدا پژوهشگر پرسش نامه عملکرد در مدیریت درد به همه پرسنل داده شد. در مرحله دوم پرستاران به صورت تصادفی به دوگروه کنترل و مداخله تقسیم شدند؛ با استفاده از کارگاه آموزشی در خصوص روش های ارزیابی درد و کنترل درد برگزار  شد و یک ماه بعد پرسش نامه عملکرد توسط پرسنل تکمیل شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش در مورد نمرات مربوط به عملکرد پرستاران نشان داد که نتایج نشان داد میانگین نمره آگاهی در گروه آزمون نسبت به گروه پیش از آزمون افزایش معنی داری داشت (001/0>P). همچنین در مرحله ازمون و پس آزمون دو گروه از لحاظ میزان عملکرد تفاوت معنی داری دارند (001/0>P).  نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برگزاری کارگاه آموزش مدیریت درد بر عملکرد پرستاران بخش اطفال و مراقبتهای ویژه نوزادان بعد از مداخله موثر بوده است.     http://dsme.hums.ac.ir/article-1-237-fa.pdf 2021-09-18 21 29 10.52547/dsme.8.2.21 اصول مدیریت درد عملکرد پرستاران بخش اطفال بخش مراقبتهای ویژه نوزادان The effect of pain management in children and neonatal on practice of pediatric and NICU nurses Introduction: Pain is one of the most common clinical symptoms faced by nurses, so its control and taxis are considered as nursing priorities and In this regard, knowledge, nursing skills and attitude are needed. In this regard, this study aimed to investigate the effect of teaching the principles of pain management on knowledge and practice of nurses in the neonatal and pediatric intensive care unit. Methods: This clinical trial study was carried out on nurses working in Neonatal and pediatric intensive care units of Motahari Hospital in Jahrom in 1396. The nurses working in these parts were selected by census method and then divided into two intervention and control groups for the workshop randomly. This study was carried out in two stages. At first, the researcher had a questionnaire on pain management practice for all personnel. In the second stage, nurses were randomly divided into two groups: control and intervention; Using a workshop on pain assessment and pain control methods, a questionnaire was completed by the personnel one month later. Data were analyzed using SPSS 21 software. Results: The results of the research on nurses' practice scores showed that the mean score of knowledge in the test group was significantly higher than the pre-test group (P <0.001). Also, in the stage of postoperative and posttest, the two groups showed significant differences in practice (P <0.001). Conclusion: Results indicated that a pain management training workshop was effective on each of the practice factors of nurses in the pediatric and neonatal intensive care unit after intervention.     http://dsme.hums.ac.ir/article-1-237-en.pdf 2021-09-18 21 29 10.52547/dsme.8.2.21 Pain Management Principles Nurses' practice Pediatric Department Neonatal Care Unit Maryam Mirzaei nasimif@yahoo.com 1 Jahrom University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9238-183 Fateme Nasimi nasimif@yahoo.com 2 Jahrom University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4378-6050
OTHERS_CITABLE عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده یادگیری مهارت‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی و بیهوشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1398 هدف: ارتقای کیفیت آموزش بالینی، مستلزم ایده ­های دانشجویان است که می ­تواند راه­گشای برنامه‌های آینده باشد. مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل­ کننده و بازدارنده یادگیری مهارت‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی و بیهوشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1398 انجام شد. روش­ها: در این مطالعه توصیفی 103 نفر از دانشجویان ترم­های 4، 6 و 8  به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده ­ها، اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه 61 سؤالی عوامل تسهیل­ کننده و بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی بود. برای تجزیه تحلیل داده­ها از نرم­ افزارSPSS  و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و 05/0P-Value< معنی­ دار تلقی گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی ارتباط مربی با دانشجو مهمترین عامل تسهیل­ کننده (64/0±12/4) و ویژگی‌های مربیان عامل بازدارنده (90/0±56/3) بود. در حالی که دانشجویان رشته هوشبری حیطه­ های ویژگی‌های مربیان و ارتباط دانشجو و بیمار به صورت مساوی مهمترین عوامل تسهیل­ کننده (66/0±93/3) و ارتباط مربی با دانشجو عامل بازدارنده (88/0±82/3) بود. در حیطه ارتباط دانشجو و پرسنل عوامل تسهیل­ کننده بین دو گروه اختلاف اماری معناداری وجود داشت (02/0P-Value=) ولی در سایر حیطه­ ها بین دو گروه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (05/0P-Value>). نتیجه­ گیری: مهمترین حیطه تسهیل­ کننده آموزش بالینی، ویژگی‌ها خوب اساتید بود و این نشا­ن­ می­ دهد که نقش استاد می­تواند­ در ایجاد یک محیط مناسب جهت تجربه مثبت در مهارت‌های عملی و پیشرفت امور آموزشی بسیار مهم باشد. لذا به­ کارگیری اساتید مجرب و آموزش­های مداوم اساتید کم ­تجربه می­تواند مشکلات آموزشی را برطرف نماید. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-281-fa.pdf 2021-09-18 30 40 10.52547/dsme.8.2.30 واژه های کلیدی:عوامل تسهیل‌کننده عوامل بازدارنده دانشجو مهارتهای بالینی پرسنل بالینی Evaluation of Facilitating and Inhibiting Factors in Clinical Skills Learning from the Viewpoint of Surgical Technology and Anesthesiology Students of Rafsanjan University of Medical Sciences. Introduction: The quality of clinical education requires that students' ideas can guide for future program. The aim of this study was to determine the facilitation and inhibiting factors of clinical skills learning from the viewpoint of surgical technology and anesthesia students of Rafsanjan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive study, 104 students of 4th, 6th and 8th semesters of surgical and anesthesiology technology were selected through census sampling. Data gathering tools, demographic information, and a 61-item questionnaire about facilitating and inhibiting factors were effective on learning clinical skills. Data were analyzed using SPSS software and descriptive statistics and inferential statistics using independent t-test and P-Value<0.05 was considered significant. Results: The results showed that in the area of educator characteristics, good educator-patient relationship with staff and patient is the most important facilitating factor, and in the field of teacher-student communication, providing appropriate feedback from the instructor to the student and the teacher-student confidence are the most important factors, respectively. It was facilitating from the perspective of both groups of students. In terms of the relationship between staff and students, the temperament and anger of the staff were the most important deterrents from the viewpoint of both group. Conclusion: The most important area of facilitating clinical education from the students 'point of view was good teachers' characteristics. Therefore, it is recommended to employ experienced teachers and continuous training of inexperienced instructors. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-281-en.pdf 2021-09-18 30 40 10.52547/dsme.8.2.30 Key words: Facilitating factors Deterrents factors Student of Surgical Technology Clinical skills. Clinical personnel Esmat Taleghani Esmattaleghani@yahoo.com 1 Rafsanjan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/000-0001-9542-4414 Majid Noroozi Majidnoroozi@yahoo.com 2 Rafsanjan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6242-8972 Tabandeh Sadeghi t.b_sadeghi@yahoo.com 3 Rafsanjan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1024-5389 Ahmad Reza Sayadi sayadiahmad@yahoo.com 4 Rafsanjan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5311-5173
OTHERS_CITABLE رابطه ساختاری منش‌اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای منبع کنترل مقدمه: توجه به نقش منش‌های اخلاقی و منبع کنترل در پیشبینی اهداف پیشرفت از جمله موضوعاتی است که در پژوهش‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منش اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت با واسطه­ گری منبع کنترل بود. روش­ها: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بود. تعداد 450 دانشجو به عنوان گروه نمونه به روش نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی چند مرحله ­ای انتخاب شدند و سپس پرسشنامه زیرمقیاس صبر خرمائی و قائمی، پرسشنامه منبع کنترل Levenson و مقیاس اهداف پیشرفت Elliot را تکمیل نمودند. پس از ورود داده ­ها به نرم­افزار آماری SPSS و بررسی داده ­ها براساس شاخص‌های آمار توصیفی، برای تحلیل داده­ ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که منش اخلاقی صبر اثر مثبت معنی­ دار بر اهداف پیشرفت عملکردگرایی (03/0P-Value=، 11/0=β) و تبحرگرایی (0001/0P-Value=، 30/0=β) دارد. همچنین منبع کنترل درونی رابطه بین صبر و هر سه هدف پیشرفت عملکردگرایی، تبحرگرایی و تبحرگریزی را واسطه‌گری می‌کند. منبع کنترل بیرونی نیز قادر به واسطه­ گری رابطه بین صبر با عملکردگرایی و تبحرگریزی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به افزایش دانش نظری در زمینه پیش ایندهای اخلاقی اهداف پیشرفت کمک شایانی نمود. به لحاظ کاربردی نیز می‌توان با آموزش منش­ اخلاقی صبر به عنوان صفت قابل آموزش شخصیّت و بازآموزی اسنادی (منبع کنترل) به شکل­ گیری بهتر اهداف پیشرفت کمک نمود.  http://dsme.hums.ac.ir/article-1-278-fa.pdf 2021-09-18 41 51 10.52547/dsme.8.2.41 اهداف پیشرفت تحصیلی دانشجویان منش اخلاقی صبر منبع کنترل The structural relationship of the morality of patience and the Students\' academic achievement goals: The mediating role of locus of control Introduction: Attention to the role of moral character and locus of control in predicting the acheivment goals is one of the topics that has received less attention in previous research; The aim of the present study was to investigate the relationship between the moral character of patience and the achievement goals with the mediation of the locus of control. Methods: The statistical population this study was all undergraduate students of Shiraz University. 450 students were selected as sample group by multi-stage random cluster sampling; they complete the subscales of Khormaei & Ghaemi's Patience Scale, Levenson's Locus of Control Questionnaire, and Elliot's Achievement Goals Scale. After entering the data into spss-24 statistical software and analyzing the data based on descriptive statistics indices, path analysis was used for data analysis. Results: The results showed that the moral character of patience had a significant positive effect on the performance approach (P-Value=0.03, ᵦ=0.11) and mastery approach (P-Value=0.0001, ᵦ=0.30). The internal locus of control also mediates the relationship between patience and all three goals of performance approach, mastery approach & mastery avoidance. The external locus of control is also able to mediate the relationship between patience and performance approach and mastery avoidance. Conclusion: The results of the present study helped to increase the theoretical knowledge regarding the ethical antecedents of the Achievement goal. Practically, it is also possible to help better shape the achievement goals by teaching Patience moral character as teachable personality trait and documentary retraining (Locus of control). http://dsme.hums.ac.ir/article-1-278-en.pdf 2021-09-18 41 51 10.52547/dsme.8.2.41 Students' academic achievement goals Patience moral character Locus of control Farhad Khormaei Khormaei@shirazu.ac.ir 1 Shiraz University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5857-3029 Mohsen Arbezi Mohsenarbezi20@gmail.com 2 Shiraz University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8209-7381
OTHERS_CITABLE رابطه مولفه‌های سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان (پیراپزشکی- پرستاری مامایی) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 1397-1396 مقدمه و هدف: سازگاری اجتماعی، به معنای میزان سازگاری فرد با محیط اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پیشرفت تحصیلی و مولفه های سازگاری در  دانشجویان دانشکده های پرستاری و مامایی، پیراپزشکی انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی همبستگی است، که بر  185 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 96 حداقل 4 ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته بودند انجام شده است. داوطلبین دارای شرایط ورود به مطالعه به صورت فراخوان به مطالعه دعوت شدند. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه سازگاری بل بود. اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با عملکرد تحصیلی از طریق سیستم سما و پرونده دانشجویان دریافت شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره سازگاری کلی دانشجویان 59/20±1/53 می باشد و بین سازگاری کل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلاف معنی دار وجود ندارد ولیکن بررسی مولفه های سازگاری نشان داد که در مولفه های سازگاری در خانه، سازگاری بهداشتی، سازگاری اجتماعی، سازگاری عاطفی وضعیت دخترها به صورت معنی داری بهترازپسر ها است. (0.05= p ) همچنین نمرات مولفه های سازگاری در خانه (0.44 = p)، بهداشتی (0.25= p)، اجتماعی (0.005 =p) و عاطفی (0.001 =p) در رشته های مختلف تحصیلی به صورت معنی داری متفاوت بود. نتیجه‌گیری: بر خلاف پیش فرض تحقیق،  بین سازگاری کلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلاف معنی داری وجود نداشت اما سازگاری اجتماعی دچار نقصان می باشند. لازم است تا مسئولین در امر آموزش با برنامه ریزی های مناسبی در راستای اصلاح مهارت های سازگاری گام بردارند. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-298-fa.pdf 2021-09-18 52 63 10.52547/dsme.8.2.52 سازگاری اجتماعی پیشرفت تحصیلی دانشجویان Investigating the realationship between adjustment factors and academic achievement of students (Paramedical– Nursing and Midwifery) Hormozgan University of Medical Sciences in 2017-2018 Introduction: Social adaptation means the degree of adaptation of the individual to the social environment. The purpose of this study was to investigate the relationship between academic achievement and social adjustment of paramedical nursing and midwifery students. Methods:  This is a descriptive correlational study conducted on students of different medical filels who have completed at least 4 semesters untill 2018. A total of 185 individuals were selected through available samples. The measurement tool in this study was the Bell's Inventory. Demographic and academic performance data were obtained through Sama's system and student records. Results The mean score of overall adjustment of students is 53.1 20 20.59 and there is no significant difference between total adjustment and academic achievement of students, but component analysis of sdjustment showed that components of home adjustment, health adjustment, adjustment Socially, girls 'emotional adjustment was significantly better than boys (X2=4 ,p=0.001). compatibility. There was a significant relationship between home adjustment (P = 0.044), health (P = 0.025), social (P = 0.005), emotional (P = 0.001) and different academic fields of students in this study. Conclusion: Although there was no significant difference between students' academic adjustment and academic achievement, contrary to the research hypothesis, that other components of academic adjustment, including social adjustment, were deficient. This seems to be due to the one-sided focus of the country's education system and parents on the development of academic components in students. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-298-en.pdf 2021-09-18 52 63 10.52547/dsme.8.2.52 Social adjustment Academic Achievement Students Khojasteh Sharifi-Sarasiabi sharifisarasiabi@gmail.com 1 Hormozgan university of Medical Shool AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3615-5285 Mahsa Dorri m.dorri.md@gmail.com 2 Hormozgan university of Medical Shool AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0369-2343 Majid Najafi-Asl Najafiasl2015@gmail.com 3 Hormozgan university of Medical Shool AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5667-2584 Mehrgan Heydari Hengami mehradman2002@yahoo.com 4 Hormozgan university of Medical Shool AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9669-4235
OTHERS_CITABLE خوشه‌بندی دانشجویان علوم پزشکی با نیم‌رخ‌های گوناگون باورهای انگیزشی و جهت‌گیری هدف پیشرفت از لحاظ عملکرد تحصیلی: تحلیل مبتنی بر فرد مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، خوشه­ بندی دانشجویان با نیم­رخ­ های باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت بالا و پایین، از لحاظ عملکرد تحصیلی بود. روش­ها: روش تحقیق این مطالعه، از نوع همبستگی و جزء طرح­های خوشه ­بندی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم­ پزشکی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند که به روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبی انتخاب شدند. داده ­ها از طریق پرسشنامه ­های استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی­گروت، جهت­ گیری هدف پیشرفت ­الیوت و مک­گریگور و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشجویان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارش­دهی استفاده شد. تحلیل اطلاعات به ­دست آمده با استفاده از نرم­ افزارSPSS و روش­های آمارتوصیفی و آمار استنباطی تحلیل خوشه ­ای، تجزیه تابع تشخیص و آزمون تی برای گروه­های مستقل استفاده شد. یافته ­ها: براساس نتایج پژوهش، دو خوشه برای دانش ­آموزان شناسایی گردید. نخستین خوشه، با باورهای انگیزشی و جهت­گیری هدف پیشرفت بالا، خوشه انگیزش بالا- گرایش و خوشه دوم با باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت پایین، به عنوان خوشه انگیزش پایین- اجتناب نامیده شد. در ادامه برای تایید خوشه­ بندی، تجزیه تابع تشخیص انجام گرفت که نتایج حاکی از تایید خوشه ­بندی بود، آزمون تی با سطح معنی­ داری 01/0 نشان داد بین دو خوشه از نظر عملکرد تحصیلی تفاوتی معنی­ دار وجود دارد. نتیجه ­گیری: باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت بالا از عوامل مهم در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان به ­شمار می ­آیند. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-fa.pdf 2021-09-18 64 74 10.52547/dsme.8.2.64 خوشه‌بندی باورهای انگیزشی جهت‌گیری هدف پیشرفت عملکرد تحصیلی دانشجویان Clustering of Medical Students with Various Modes of Motivational Beliefs and Directional Progression in terms of Academic Achievement: Individualized Analysis Introduction: The purpose of this study was to cluster students with profiles of motivational beliefs and orient the goal of high and low achievement in terms of academic performance. Methods: The research method of this study was correlational and part of clustering schemes. The statistical population was all incoming students of Kermanshah University of Medical Sciences in the academic year of 1397-98 who were selected by stratified relative sampling method. Data were used through standard motivational strategies questionnaires for Pintrich and Digrott learning, Elliott and McGregor achievement goal orientation, and self-reported student average scores (semester grade point average) to assess academic performance. Data analysis was performed using SPSS software and descriptive statistics and inferential statistics. Cluster analysis, diagnostic function analysis and t-test were used for independent groups. Results: Based on the research results, two clusters were identified for students. The first cluster, with motivational beliefs and high achievement goal orientation, was called high motivation-orientation cluster and the second cluster with motivational beliefs and low progress goal orientation was called low motivation-avoidance cluster. Then, to confirm the clustering, the analysis of the diagnostic function was performed, which showed that the clustering was confirmed. The t-test with a significance level of 0.01 showed that there is a significant difference between the two clusters in terms of academic performance. Conclusion: It can be concluded that motivational beliefs and high achievement goal orientation are important factors in increasing students' academic performance. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-en.pdf 2021-09-18 64 74 10.52547/dsme.8.2.64 Clustering Motivational Beliefs Progression Orientation Academic Performance Students. Ezatolla Ghadampour ghadampour.e@lu.ac.ir 1 Lorestan University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8366-7684 Leila Amirian leila.amirian2@yahoo.com 2 Lorestan University AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2028-5608 Hosna Vafapour hosnavafapour@yahoo.com 3 Razi University of Kermanshah AUTHOR https://orcid.org/0000-0022-0235-1254
OTHERS_CITABLE ارزیابی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی توسط دانشجویان پزشکی در بیمارستان های آموزشی مقدمه و هدف: اعتباربخشی یکی از روشهای ارزشیابی‌آموزشی است که مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابی‌همکاران است و به منظور تضمین کیفیت مؤسسه یا دانشگاه انجام ‌می‌شود. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در توسط دانشجویان پزشکی در بیمارستان های آموزشی  انجام شد. روش ها: این مطالعه به صورت ‌مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود. پرسشنامه‌ای در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و 6حیطه (پوشش حرفه‌ای، مهارتهای‌ارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاق‌حرفه‌ای) و 47گویه با مقیاس 5درجه لیکرت تدوین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تایید، و پایایی با ضریب همسانی درونی محاسبه‌گردید. سپس رعایت استانداردهای اعتباربخشی‌آموزشی توسط دانشجویان پزشکی ارزیابی شد. از نرم افزار SPSS16 برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: دانشجویان پزشکی (210 نفر) پرسشنامه را تکمیل نمودند.(۹۱/0 α=) میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در حیطه‌های اخلاق حرفه ای و مهارت های ارتباطی در سطح مطلوب ( 5/78 و 6/57 درصد) و در حیطه‌های پوشش حرفه ای، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و مجموع 6 حیطه در سطح نیمه مطلوب (6/58، 2/75، 2/76، 3/64 و 70 درصد) گزارش شد. بطور کلی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در بین دانشجویان زن، میانگین سنی بالای 35 سال، متاهل، مقطع بالاتر و بالا بودن آگاهی از استانداردها، به طور معناداری بیشتر از سایر دانشجویان بود.(05/0P≤) نتیجه گیری: خودارزیابی دانشجویان به عنوان نقطه عطفی جهت بازاندیشی در تواناییهای کسب شده در حیطه‌های پوشش حرفه‌ای، مهارتهای ارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاق حرفه‌ای است که شامل توانمندیهای ضروری مورد تاکید سازمان اعتباربخشی آموزش پزشکی تخصصی جهت تربیت پزشکان ‌می‌باشد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-269-fa.pdf 2021-09-18 75 89 10.52547/dsme.8.2.75 اعتباربخشی آموزش پزشکی ارزیابی آموزشی دانشجویان پزشکی Assessment of complying with educational accreditation standards by medical students in teaching hospitals Introduction: Accreditation is one of the educational evaluation methods that is based on self-assessment and peer evaluation and is carried out to ensure the quality of the institution or university. This study was conducted for the assessment of complying with educational accreditation standards by medical students in teaching hospitals. Methods: This was a descriptive-analytical cross-sectional study. A questionnaire was developed in two parts including demographic characteristics and 6 domains (professional coverage, communication skills, rules and regulations, education, safety and professionalism) and 47 items with 5-point Likert scale. Face and content validity of the questionnaire were confirmed, and reliability was calculated with internal consistency coefficient. Then, the obeying with educational accreditation standards was assessed by medical students. SPSS 16 software were used for data analysis. Results: Medical students (n=210) completed the questionnaire. (α=0.91) The frequency of compliance with educational accreditation standards in professionalism and communication skills was at a desirable level (78.5% and 57.6%), and in professional coverage, regulations, education, safety and total of 6 domains were reported as semi-desirable (58.6, 75.2, 76.2, 64.3 and 70%). In general, the adherence to educational accreditation standards was significantly higher among female students; mean age over 35 years; married; the higher level of education and higher awareness of standards (P≤0.05). Conclusion: Self-assessment in students as a turning point to reflect on skills acquired in the areas of professional coverage, communication skills, rules and regulations, education, safety and professionalism, which include the essential competencies emphasized by the Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) for the training of physicians. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-269-en.pdf 2021-09-18 75 89 10.52547/dsme.8.2.75 Accreditation Medical Education Educational Assessment Medical Students Saeideh Daryazadeh daryazadehs@gmail.com 1 Isfahan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5808-417x Maryam Yavari dadarm52@yahoo.com 2 Isfahan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6138-0981 Mohamad Reza sharif mrsharifmd@yahoo.com 3 kashan u m s AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2049-3370 Mohamadjavad Azadchehr Azadbiostate@gmail.com 4 kashan u m s AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7486-8580 Hosein Akbari Akbari 1350 _h@yahoo.com 5 kashan u m s AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7486-8580 Yasin Hajjiseyedhoseini yasin _hsh@yahoo.com 6 kashan u m s AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-0337-3518