@article{ author = {Akbari, Zahr}, title = {The study of English Educational Needs of Students Studying in Isfahan University of Medical Sciences: Students\' perspective}, abstract ={Abstract Introduction: The emergence of ever-growing need for the global demand of English for Specific Purposes (ESP). The researcher investigated the study of english educational needs of students studying in isfahan university of medical sciences: students' perspective. Methods: The population of this applied descriptive survey included the students of the faculty of Management and Medical Informatics (82) who had passed their English courses and the graduates (32). Both groups were selected randomly. Data collection instrument was a researcher-made questionnaire whose validity and reliability had been confirmed. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics tests. Results: Totally, the mean of English educational needs from the students' viewpoints (71.8±10.6) was meaningfully (P Value<0.001) more than that from the employees' viewpoints (59.7±9.3). The need to English knowledge was mentioned beyond average. There was a meaningful relationship between the students' field of study and their English educational needs (P Value =0.004). Conclusion: The findings revealed that the students' needs and the employees' needs had overlap to some extent. Students' needs in the related fields of study were not limited to reading comprehension and the students in different fields of study also mentioned listening, writing and speaking skills as their priorities. Citation: Akbari Z. The Study of English Educational Needs of Students Studying in Isfahan University of Medical Sciences: Students' Perspective. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 1-13.}, Keywords = {Educational Needs, Employees, English, Need Assessment, Para-Medicine, Students. }, volume = {3}, Number = {2}, pages = {1-13}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نیازهای آموزشی زبان انگلیسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه دانشجویان}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: نیاز به یک زبان بین‌المللی  بخصوص زبان انگلیسی سبب افزایش تقاضا برای یادگیری این زبان شده است. این مطالعه با هدف بررسی نیازهای آموزشی زبان انگلیسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه دانشجویان انجام شد.. روش‌هادر این پژوهش توصیفی پیمایشی ، جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (82 نفر) که واحدهای زبان خود را گذرانده بودند و هم چنین فارغ التحصیلان رشته‌ها ی این دانشکده (32 نفر) که در محیط کار مشغول بودند و هر دو  گروه‌ به طور تصادفی وارد پژوهش شدند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: مطابق با یافته‌های پژوهش میانگین نمره نیاز آموزشی از دیدگاه دانشجویان (10.6±71.8) بطور معنی‌داری بیشتر از شاغلین (9.3±59.7) بود (001/0PValue<). نیاز به زبان انگلیسی در یادگیری از لحاظ آماری متوسط به بالا اعلام شد. هم‌چنین بین رشته‌تحصیلی دانشجویان و نیاز آموزشی زبان انگلیسی آنها رابطه معنی‌دار وجود داشت (004/0 PValue=). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد نیازهای آموزشی زبان انگلیسی دانشجویان و شاغلین تا حدودی با هم مطابقت داشتند. نیازهای واقعی دانشجویان به زبان انگلیسی تنها محدود به مهارت خواندن نشد و مهارت‌های شنیداری ، گفتاری و نوشتاری نیز از اهمیت خاصی برخوردار بودند.}, keywords_fa = { نیازهای آموزشی, زبان انگلیسی, دانشجویان, شاغلین, نیازسنجی, پیراپزشکی.}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-99-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-99-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Akbarpoorzanghalani, Mohammad Bagher and khodayarishouti, Saeid and Malekzadeh, Asghar}, title = {The Relationship between Mental Health and Achievement Motivation among the Students of Tabriz University of Medical Sciences}, abstract ={Abstract Introduction: The main objective of this study was to evaluate the student’s mental health of Tabriz Medical Sciences University and its relationship with achievement motivation during 2013-2014.  Methods: This was a correlational and predictive study that was conducted on 300 students (150 females, 150 males) among all the students studying in the school, during 2013-2014. To collect the data, the Goldberg General Health and Hermance Achievement Motivation questionnaires were used. Using  correlation statistics the obtained data was analyzed by SPSS program version 18. Results: Results showed that subjects in this study had a relatively good mental health status and achievement motivation. But there were some differences among students of different fields and gender. A difference was observed in achievement motivation, but this difference was not significant in mental health. Considering different fields of study, there were significant differences in achievement motivation, but there was no significant difference in mental health. Conclusion: Totally the people involved in educational systems can develop the other variables by providing a favorable environment for the growth and development of the desired variables. Citation: Akbarpoor zanghalani MB, khodayari shouti S, Malekzadeh A. The Relationship between Mental Health and Achievement Motivation among the Students of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 14-24.}, Keywords = {achievement motivation, field of study, gender, mental health.}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {14-24}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رابطه بین سلامت روانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: هدف اساسی در این تحقیق بررسی سلامت‌روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارتباط آن با انگیزش پیشرفت آنها در سال تحصیلی 93-92 بود.. روش‌ها: روش تحقیق ترکیبی از روشهای زمینه یابی و همبستگی بود. این تحقیق با نمونه ای به حجم 300 نفر(150 دختر و 150 پسر) از کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی مذکور انجام گرفت. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری همبستگی بوسیله نرم افزار آماری   SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که آزمودنیها در زمینه سلامت روانی و انگیزش پیشرفت از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بودند اما در این میان تفاوتهایی در زمینه متغیرهای مذکور در بین دانشجویان رشته های گوناگون و جنسیت های مختلف دانشجویان وجود داشت به گونه ای که در انگیزش پیشرفت تفاوت‌های جنسی معناداری دیده شد اما این تفاوت در زمینه سلامت روانی معنادار نبود. در بررسی تفاوت رشته‌های تحصیلی در ارتباط با این دو متغیر نیز تفاوت‌های معناداری در زمینه انگیزش پیشرفت دیده شد اما در زمینه سلامت روانی تفاوت معناداری دیده نشد نتیجه‌گیری:  به طور کلی دست‌اندرکاران نظام‌های آموزشی می‌توانند از طریق فراهم ساختن زمینه‌های مساعد رشد یکی از این متغیرها در جهت رشد و توسعه متغیر دیگر نیز اقدام نمایند.}, keywords_fa = {سلامت‌روان, انگیزش پیشرفت, جنسیت, رشته تحصیلی}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-57-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-57-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {RafieeVardanjani, leila and Parvin, Neda and Shafiee, Zahra and SafdariDehcheshmeh, Faranak}, title = {Assessment of Uncivil Behaviors of Teachers and Students in Nursing and Midwifery faculties of Shahrekord}, abstract ={Abstract Introduction: The aim of this study was determining the uncivil behaviors of teachers and students, in nursery and midwifery schools of Shahrekord in 2016. Methods: This cross-sectional study used a questionnaire containing questions on uncivil behavior (disruptive and threatening). Participants were 20 teachers and 150 students of Nursing and Midwifery department of Shahrekord university of Medical Sciences from three fields (nursing, operating room and midwifery). The collected data was analyzed in the form of mean, standard deviation, percent and frequency and analytical tests such as Pearson, chi-square and Phi. Results: The average age of the fifty participants from each field of study was 54/4 ± 06/22 years. Of the 20 professors participating in the study, 90% were female and the average age was 38/9 ± 43/43 years. According to the findings, the participants thought the prevalence of uncivil behaviors was moderate. Professors found students more responsible for such behaviors (40% vs. 60%) while students believed both groups of participants were guilty. Conclusion: Although the frequency and severity of uncivil behaviors by students and teachers were not considerable, but due to the negative effects of such behaviors in learning and teaching environments, appropriate strategies to improve learning environments is highly necessary. Citation: Rafiee Vardanjani L, Parvin N, Shafiei Z, Safdari Dehcheshmeh F. Incivility Behaviour Training of Teachers and Students in Nursing and Midwifery Department of Shahrekord. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 25-37.}, Keywords = {Incivility, Student, Teacher}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {25-37}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رفتار نامحترمانه در محیط های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سال 1395 انجام شد. روش‌ها‌: در این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه، 20 نفر از اساتید و 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سه رشته پرستاری، اتاق عمل و مامایی بر اساس نمونه گیری آسان به سوالات مربوط به رفتارهای نامحترمانه (برهم زننده و تهدید کننده) پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های رفتارهای نامحترمانه کلارک و اطلاعات فردی جمع‌آوری و به شکل میانگین، انحراف معیار، درصد و فراوانی و آزمون های تحلیلی مانند اسپیرمن، کای دو و فی گزارش شد. یافته‌ها: میانگین سنی پنجاه شرکت کننه از هر رشته تحصیلی 22/06±4/54 بود. از هر 20 استاد شرکت کننده در مطالعه 90% زن با متوسط سنی 43/43±9/38 سال بود. از نظر اساتید و دانشجویان شیوع رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی در حد متوسط بوده ولی اساتید معتقد بودند که دانشجویان کمی بیشتر از اساتید(40درصد در مقابل 60 درصد) در بروز آن دخالت داشتند این در حالی است که از نظر دانشجویان هر دو گروه به یک اندازه در بروز رفتارهای نامحترمانه در محیط‌های آموزشی نقش دارند. نتیجه‌گیری: اگرچه در این مطالعه فراوانی و شدت رفتارهای نامحترمانه از سوی دانشجویان و اساتید قابل توجه نبوده است، اما به دلیل اثرات مخرب چنین رفتارهایی در محیط‌های آموزشی اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد محیط‌های یادگیری و یاددهی مناسب کاملاً ضروری می‌باشد.}, keywords_fa = {رفتار نامحترمانه, دانشجو, استاد}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-120-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-120-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Ghasemi, Keyvan and Rezaeigazaki, Parvi}, title = {Why Medicine? Take a Look at the Motivating Factors of Choosing Medicine as a Field of Study in Students}, abstract ={Abstract Introduction: The aim of this study was to determine the motivating factors of selecting fields of study among the students in Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: This was a descriptive cross-sectional study. The data was collected through a questionnaire including questions about demographic information, the discipline and motivation.  The questions also measured educational satisfaction. 146 students participated in the study. The data was analyzed using descriptive statistics, chi-square test, and Mann-Whitney and Pearson correlation coefficient. Results: The response rate to the questionnaire was 85%.83.. “Social status", "responsibility in business" and "personal interests’ had the most influence in selecting the field. Among the incentives, "Personal interest, especially in medicine," "social status" and "relationship with people” had the highest correlation with academic satisfaction (P Value =0.001). Conclusion: According to results of this study Selection of Medicine as a field of study is correlated with its high social status and demand. Citation: Ghasemi K, Rezaeigazki P. Why Medicine? Take a Look at the Motivating Factors for Factors of Choosing Medicine as Field of Study in Students. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 38-46.}, Keywords = {Academic satisfaction, Career choice, Medicine, Motivation, Student}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {38-46}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {چرا پزشکی؟ نگاهی به انگیزه های انتخاب رشته پزشکی در دانشجویان}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه تعیین انگیزه‌های انتخاب رشته و ارتباط آن با رضایت از تحصیل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود. روش ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای صورت گرفت که حاوی سؤالاتی در زمینه اطلاعات فردی، سؤالات مربوط به انگیزه‌ی انتخاب رشته و همچنین سؤالات سنجش رضایت تحصیلی بود. جمعیت مورد مطالعه 146 دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون آمار توصیفی، مجذور کای، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میزان پاسخ دهی به پرسشنامه‌ها 85 درصد بود. سه انگیزه‌ای که بیشترین تأثیر را در انتخاب رشته دانشجویان پزشکی داشتند "موقعیت اجتماعی مناسب"، "داشتن مسئولیت در شغل" و "علاقه‌مندی شخصی به علم به ویژه علوم پزشکی" بود. از بین انگیزه‌ها، "علاقه‌مندی شخصی به علم به ویژه علوم پزشکی"، "موقعیت اجتماعی مناسب" و "ارتباط بیشتر با مردم" بیشترین همبستگی را با رضایت تحصیلی داشتند. (001/0=P Value). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر انتخاب رشته تحصیلی پزشکی به میزان زیادی مربوط به جایگاه اجتماعی بالای این رشته و مفید و ضروری بودن این رشته برای جامعه است. کلیدواژه‌ها: دانشجویان، انگیزه، انتخاب رشته، رضایت تحصیلی، پزشکی}, keywords_fa = {دانشجویان, انگیزه, انتخاب رشته, رضایت تحصیلی, پزشکی}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-121-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-121-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Piroozan, Afsoon and Boushehri, Elham}, title = {Strategies to Improve the Quality of Specialized Medical English Teaching}, abstract ={Abstract Introduction: Medical students’ academic non achievements which eventually lead to their career challenges, originate from lack of English language proficiency. In this regard, this study aimed to summarize and recommend the influencing factors for promoting the quality of learning and teaching Medical English. Methods: This was a review article. The key words were searched in the data bases of PubMed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID and Magiran. After inclusion of full papers and exclusion of abstracts and letters to editors from the 60 related papers that were published during the last ten years, 47 remained which were studied carefully and 29 were cited. Results: The findings indicate that there are numerous facts which would directly or indirectly influence medical English learning and teaching, namely overcoming language barriers, reviewing medical English curricula, providing extracurricular programs to enhance both the teachers’ and students’ language proficiency, choosing optimal teaching materials, and modifying medical education context based on the needs of students. Conclusion: it is concluded that teachers, textbook developers and educational authorities could improve the quality of learning and teaching by considering the influencing factors of medical English learning and teaching. Citation: Piroozan A, Boushehri E. Strategies to Improve the Quality of Specialized Medical English Teaching Promoting. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 47-55.}, Keywords = {English As a Foreign Language, English for Medical Purposes, Language Barriers, Medical Education}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {47-54}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {راهکارهای ارتقاء سطح کیفی آموزش زبان تخصصی پزشکی}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف:  دانشجویان آموزش پزشکی اکثرا" با عدم توانایی بیان دانش حرفه‌ای خود در محافل بین المللی مواجه می‌شوند که متاسفانه توانایی علمی ایشان را زیر سوال می‌برد. این مطالعه با هدف جمع‌بندی و توصیه عواملی که تاثیر مثبت بر آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی دارند, انجام شده است. روش ها:ر: این مقاله از نوع مروری بوده است. کلید واژه‌های موانع زبانی, آموزش زبان انگلیسی,آموزش پزشکی و زبان تخصصی پزشکی در پایگاههای اطلاعاتیPubmed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID, Magiran مورد جستجو قرار گرفتند. از میان مقالات مربوط به ده سال اخیر, 60 مقاله استخراج شد که پس از حذف مواردی که بصورت چکیده یا یادداشت به سردبیر بودند, 47 مقاله کاملا" مرتبط مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و در نهایت به 29 مورد از آنها استناد شد. یافته ها: یافته‌ها بیانگر این نکته بودند که عوامل متعددی بطور مستقیم یا غیر مستقیم در آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی مؤثر هستند, از جمله غلبه بر موانع زبانی, بازبینی دوره‌های آموزشی, برگزاری دوره‌های فوق برنامه آموزشی و ... برای دانشجویان و مدرسین, انتخاب منابع آموزشی مناسب پس از ارزیابی دقیق و مهمتر از همه ایجاد تغییرات محیط آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده از دانشجویان. نتیجه‌گیری: از یافته‌های این مطالعه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که مدرسین زبان تخصصی, تدوین‌کنندگان کتب درسی و متصدیان امور آموزشی می‌توانند با در نظر گرفتن و غلبه بر عوامل تاثیرگزار بر آموزش زبان تخصصی پزشکی سطح کیفی آموزش و یادگیری این فن را ارتقا بخشند.}, keywords_fa = {موانع زبانی, آموزش زبان انگلیسی,آموزش پزشکی, زبان تخصصی پزشکی.}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-123-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-123-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Maleki, Shahab and Sanisales, Zohreh}, title = {The Relationship between ICT Usage and Critical thinking (Case Study, Shahrkoord University of Medical Sciences)}, abstract ={Abstract Introduction: Using ICT in higher education is inevitable. The aim of this study was to investigate the relationship between ICT usage and critical thinking skills among students of Medical Sciences, Shahrkoord University of Medical Sciences in the year 2014-15. Methods: This was a descriptive correlational study. The population comprised all students at the University of Shahrkoord Medical Sciences. The sample was selected by convenience sampling 130. In this study, two instruments were used; An ICT usage questionnaire validated by the experts. The reliability was confirmed through Cronbach's alpha. Critical thinking Ricketts Questionnaire was also applied. To analyze the data, descriptive statistics, inferential and Pearson correlation tests were applied using spss software, version 18. Results: The results showed a positive correlation between the use of ICT and critical thinking (476/0 = r), which was significant (P Value=0/001). Conclusion: According to the findings, the officials and executives of Medical Education are recommended to provide infrastructure for the use of ICT academically in an attempt to develop critical thinking skills in students. Citation: Maleki SH, Sanisales Z. Regarding the use of ICT with critical thinking (Case study, Shahrkoord University of Medical Sciences). Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 56-64.}, Keywords = {Critical Thinking, ICT, Medical University.}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {55-62}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با تفکر انتقادی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: : استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی اجتناب ناپذیر است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات ‌و ‌ارتباطات با مهارت‌های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی95-94 بود. روش‌ها: این پژوهش در زمره پژوهش‌های همبستگی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل می‌دادند. نمونه پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 130 انتخاب شد. در این پژوهش از دو ابزار استفاده شد؛ پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده آزمودنی‌ها از فناوری اطلاعات ‌و ‌ارتباطات با تأیید روایی صوری توسط اساتید صاحب نظر به عنوان متخصص موضوع و پایایی 79/0 از طریق روش آلفای کرونباخ و پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی ریتکس که دارای روایی و پایایی مقبول بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، استنباطی و آزمون همبستگی پیرسون و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 18، استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات با تفکر انتقادی همبستگی مثبت(476/0=  r) وجود دارد و معنادار است (001/0= P Value). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به دست‌اندرکاران و مجریان آموزش‌پزشکی توصیه می‌شود که زیرساخت های لازم جهت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاه‌ها جهت رشد تفکر انتقادی در دانشجویان فراهم سازند.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات, تفکر انتقادی, دانشگاه علوم پزشکی.}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-84-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-84-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Sadeghimahalli, Foroozan and Amuei, Fataneh and Dabbaghi, Sahar}, title = {An Assessment of Internal Evaluations in Departments of Basic Sciences in Mazandaran University of Medical Sciences 2015}, abstract ={Abstract Introduction: Internal evaluation is necessary as a systematic process for improvement of education or research in universities. The aim of this study was to investigate the status of internal evaluation in departments of basic science in Mazandaran University of Medical Science. Methods: This study was cross-sectional. Study was conducted in departments of basic science in Mazandaran University of Medical Sciences in 2015. The data was gathered by checklists and questionnaires which were based on eight standards. The results of this study were processed through descriptive tests using SPSS 16 software. Results: The results  showed that  out of a total of 100 points, school of medicine with a score of 56% was in a relatively good state; Faculty of Pharmacy  with a score of 70% was in a relatively good state; school of Dentistry with a score of 48% was in a disadvantaged state; Nursing and Midwifery with a score of 59% were in a relatively good state; School of Public Health with a score of 64%was in a relatively good state; Faculty of paramedical with a score of 55%was in a disadvantaged state. Conclusion: By considering the total scores of internal evaluation conducted by the groups of schools, it is required to improve the quality of education by developing clear strategic objectives and action plans appropriate to the needs of all educational groups. Citation: Sadeghimahalli F, Amuei F, Dabbaghi S. Study the Status of Internal Evaluation in Departments of Basic Medicine of Mazandaran University of Medical Sciences 2015. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 65-75.}, Keywords = {Departments of Basic Science, Mazandaran, The Status of Internal Evaluation,}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {63-74}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی وضعیت ارزیابی درونی درگروه‌های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران 1394}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: ارزیابی درونی بعنوان فرآیندی سیستماتیک جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی برای دانشگاهها یک ضرورت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. روش ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1394 به انجام رسیداست. ابتدا داده‌ها از طریق چک لیستها  و پرسشنامه‌ها جمع‌آوری شده و وضعیت دانشکده‌ها در رابطه با استانداردهای هشت گانه تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS با تاکید بر آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که از مجموع 100% امتیاز، دانشکده پزشکی با کسب امتیاز 56% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده داروسازی با کسب امتیاز70% ، در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده دندانپزشکی با کسب امتیاز 48% در وضعیت نامطلوب، دانشکده پرستاری- مامایی ساری با کسب امتیاز59% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده بهداشت با کسب امتیاز64% در وضعیت نسبتاً مطلوب و دانشکده پیراپزشکی ساری با کسب امتیاز 55% در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به امتیازات کلی حاصل از ارزیابی درونی انجام شده توسط گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها، پیشنهاد می‌شود که برای بهبود کیفیت آموزش، کلیه گروه‌های آموزشی اقدام به تدوین و تصریح اهداف استراتژیک و برنامه عملیاتی متناسب با نیازهای گروه نمایند.}, keywords_fa = {وضعیت ارزیابی درونی, گروه‌های آموزشی علوم پایه, مازندران}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-122-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-122-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} } @article{ author = {Mohammadi, Yahya and Khazaei, Leili}, title = {Investigating the Role of University Structural and Management Factors in Increasing Education-Oriented Research Projects from Faculty Members Point of View}, abstract ={Abstract Introduction: A faculty member in a medical university is infused with the responsibility to perform research. The majority of the faculties are inclined to conduct studies more in line with their specialty but less with regard to education, which is itself a major responsibility of them. Accordingly, this study examined the relationship between structural and managerial factors influencing the increase in educational research. Methods: This is a descriptive, analytic study. The population included all the faculty members in Birjand University of Medical Sciences. Cochran formula was used to determine the sample size as 100 subjects who were selected by stratified random sampling method. To collect data, a 19-item researcher-made questionnaire was used, which had two subscales. Validity of the questionnaire was confirmed by experts, and its internal consistency was calculated as 81% by Cronbach's alpha. For data analysis, descriptive statistics (mean, standard deviation, and frequency) and inferential statistics (t single sample, independent t-test, and ANOVA) were used. The significant level was considered at 0.05. Results: The results showed that, respectively, the University structural (4.24±1.42) and University managerial (3.89±0.835) correlated with increase in education-oriented research projects. The role of each of the influential factors on research was sex-dependent (p < 0.05). Conclusion: Structural and administrative reforms, as well as changes in policy research could lead to increased research in education. Citation: Mohammadi Y, Khazaei Y. Investigating the role of University structural and management factors in increasing education-oriented research projects from faculty members point of view. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 76-84.}, Keywords = {Faculty Members, Managerial Factors, Research On Education, Structural Factors,}, volume = {3}, Number = {2}, pages = {75-83}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نقش عوامل ساختاری و مدیریتی دانشگاه در افزایش انجام انجام طرح‌های تحقیقاتی درزمینه آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیات علمی بیرجند}, abstract_fa ={چکیده مقدمه و هدف: از وظایف یک عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، تحقیق و پژوهش است. در عمل مشاهده می‌گردد بیشتر اساتید به سمت کارهای پژوهشی رشته تخصصی خود گرایش دارند و کمتر به سمت تحقیقات در حوزه آموزش، که خود از وظایف اصلی یک استاد محسوب می‌شود، علاقه‌مند هستند. بر این اساس این مطالعه، به بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی موثر بر افزایش انجام پژوهش‌های آموزشی پرداخت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی است. جامعه هدف تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که نمونه مورد بررسی 100نفر تعیین و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 19 ماده ای که دارای 2 خرده مقیاس بود، استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تائید افراد صاحب نظر رسید و پایایی بر اساس شیوه آلفای کرونباخ 81% بدست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و آمار استنباطی (t تک نمونه ای ، t مستقل و تحلیل واریانس) در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که به ترتیب عامل ساختاری دانشگاه(42/1±24/4) و عامل مدیریتی دانشگاه (835/0±89/3) با افزایش انجام طرح‌های تحقیقاتی پژوهش در آموزش ارتباط دارد. همچنین نقش هر کدام از عوامل موثر بر تقویت پژوهشی در بین اساتید بر اساس جنس متفاوت بود (PValue<0/05). نتیجه‌گیری: انجام اصلاحات ساختاری و مدیریتی، همچنین تغییر در سیاست‌های پژوهشی دانشگاه می‌‌تواند افزایش تحقیقات پژوهش در آموزش را در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {عوامل ساختاری, عوامل مدیریتی, پژوهش در آموزش, اساتید}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-117-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-117-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2016} }