@article{ author = {Imani, Elham and SayadiManghalati, Manizheh}, title = {Review of learning styles in Iranian nursing students}, abstract ={Introduction: Many factors such as learning styles can affect the learning process. Learning style is a way that students prefer to other ways for learning. Frequency of using learning styles  varies in different countries. The purpose of this study is The present study aims to review  learning styles in Iranian nursing students. Methods: This study was conducted in 2015 with reviewing local and external published and available resources  as well as articles related to learning styles and searching information sites  including Pubmed, Scopus, Proquest, Google Scholar, Elsevier, Iranmedex and SID. Key words were Learning styles, Kolb, Nursing student and Iran. Results: Researches conducted among nursing students showed that  more learning styles are convergent and assimilating. In different studies, some students have two or more learning styles. Conclusion: This study showed that more learning styles were seen in nursing students, especialy convergent and assimilating  ones . Given that fact the coordination of learning styles and teaching methods is a way  to improve quality of training.}, Keywords = {Iran, Kolb, Learning Styles, Nursing Student}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {1-12}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {مروری بر سبک‌های یادگیری دانشجویان پرستاری در ایران}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری می‌تواند بر جریان یادگیری تأثیر داشته باشد. سبک یادگیری شیوه‌ای است که فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه‌ها ترجیح می‌دهند. میزان استفاده از سبک‌های یادگیری در دانشگاه‌های مختلف در ایران، متفاوت گزارش شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر سبک‌های یادگیری دانشجویان پرستاری در ایران است.  روش ها: این مطالعه در سال 1394 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با سبک‌های یادگیری و آموزش پرستاری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی Pubmed، Scopus، Proquest، Google Scholar، Elsevier، Iranmedex و SID با کلیدواژه‌های سبک‌های یادگیری، کولب، دانشجویان پرستاری و ایران انجام گردید. یافته‌ها: بر اساس مرور مطالعات انجام‌گرفته، دانشجویان پرستاری بیشتر از سبک‌های یادگیری جذب‌کننده و همگرا استفاده می‌نمایند. در نتایج مطالعات مختلف، اشاره‌شده که تعدادی از افراد دارای دو یا حتی تعداد بیشتری سبک یادگیری می‌باشند. نتیجه‌گیری: در بین دانشجویان پرستاری یادگیری با استفاده از چندین سبک و به خصوص سبک یادگیری همگرا و جذب‌کننده انجام می‌شود. با توجه به این مسئله، هماهنگ نمودن سبک‌های یادگیری فراگیران با روش‌های تدریس یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در بهبود کیفیت کلاس درس و دوره‌های آموزشی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {ایران, کولب, سبک‌های یادگیری, دانشجوی پرستاری}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-97-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-97-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {Bostani, Sanaz}, title = {Strategies to promote professional ethics in nursing education system}, abstract ={Introduction: Nursing profession, including science has always been known as the conscience of the health care system. They provide nursing  without any discrimination and judgment toward the clients. Because providing care to respect the dignity and rights of human beings and ethics, is an integral part of the health care system. The present study aims at promoting professional ethics in nursing education system  so finding the best way to promote nursing ethics is important. Methods: The literature review of previous studies has been conducted. searching all articles, including 37 studies, between 1988 to 2016 and using the keywords such as moral education, nursing students, nursing ethics, moral authority and professional ethics  was part of the conducted task. Results: The results represent a tremendous impact of the studies for systematic training of nursing ethics in the curriculum. Providing regular curriculum, lectures, role model of instructors  trained and skilled instructors in order to promote education and thereby improving the quality of care in nursing ethics and moral right decisions have been effective. Conclusion: Results indicate continued efforts to develop the content, structure and innovative teaching methods in undergraduate nursing ethics education program. It will not be possible unless thereare coordinating and supporting organizations. It is hoped that such  studies on nurse educators to help improvement of the quality of their teaching practices through the training methods.}, Keywords = { Ethics, Nursing, Education, Care}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {13-22}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {راهکارهای اعتلای اخلاق حرفه ای در سیستم آموزش پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: حرفه پرستاری از جمله علومی است که هم در گذشته و هم در حال و آینده دارای جنبه‌های اخلاقی فراوانی است و به عنوان وجدان سیستم مراقبت بهداشتی شناخته‌شده‌اند و نقش کلیدی را در اصلاح این سیستم ایفا می‌کنند. آن‌ها مراقبت‌های پرستاری را عاری از تبعیض و قضاوت، به همه مددجویان ارائه می‌دهند. چرا که در ارائه مراقبت، احترام گذاشتن به شأن و حقوق انسان‌ها و رعایت اخلاق، بخش جدایی‌ناپذیر سیستم مراقبت بهداشتی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای اعتلای اخلاق حرفه‌ای در سیستم آموزش پرستاری و یافتن بهترین راه جهت ارتقای امر مهم اخلاق پرستاری بوده است.  روش ها: این مطالعه مروری، جهت بررسی مطالعات گذشته تاکنون انجام گرفته است. جستجوی کلیه مقالات، شامل 37 مطالعه، در طیف سال 1988 تا 2016 و با استفاده از کلیدواژه‌های آموزش اخلاق، دانشجویان پرستاری، اخلاق در پرستاری، صلاحیت اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای انجام شد. یافته‌ها: بررسی نتایج حاصل از مطالعات بیانگر تأثیر بسزای آموزش اخلاق پرستاری به صورتی نظام‌مند در برنامه درسی بود. همچنین در این مطالعات روش‌های مختلفی جهت ارتقا آموزش اخلاق در پرستاری از جمله: ارائه برنامه درسی منظم، سخنرانی‌ها، الگو بودن مربیان آموزش‌دیده و متبحر در این زمینه و... معرفی و پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از این مطالعات حاکی از تأثیر بسزای این روش‌ها در بهبود کیفیت مراقبت و تصمیم گیری‌های درست اخلاقی بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج نیاز نشان‌دهنده مداوم تلاش برای توسعه محتوای نوآورانه، ساختار و روش‌های آموزشی برای برنامه‌های آموزش اخلاق پرستاری در مقطع کارشناسی همیشه وجود دارد. این عوامل در ارتقای رضایت شغلی بیشتر در پرستاران، میل به رشته پرستاری و تربیت نیروهای بیشتر و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار نقش بسزایی داشته است. این موضوع جز با وجود سازمان‌های حمایتی و هماهنگ میسر نخواهد شد. امید است که چنین بررسی‌هایی به مدرسان پرستاری در جهت بررسی مجدد شیوه‌های تدریس خود به خصوص در زمینه اخلاق پرستاری از طریق ابزارهای آموزشی کمک کند.}, keywords_fa = { اخلاق, پرستاری, آموزش, مراقبت}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-96-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-96-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {Mohammadi, Elham and Seidabadi, Marzeieh and Zeinalabadi, Rezvan and Tohidi, Afsaneh and Norouzinia, Rouhangiz}, title = {The relationship between perceived social support and Test Anxiety: The mediating role of Self-efficacy}, abstract ={Introduction: Social Support is defined as a mechanism of interpersonal communication that protects people from negative impact of stress. The high level of social support is attributed to the increase of academic self-efficacy and decrease of educational stress. Also, it   A reverse relationship between social support and test anxiety has been found. The present study aimed to identify the meditating role of self-efficacy in relationship between perceived support and test anxiety simultaneously. Methods: This study was  carried out through descriptive-correlation research method  using scurvy technique. Thus, the number of 370 undergraduate students of Shahid Bahonar University  between 2012-2013 academic year were selected by cluster sampling. Data were collected through three questionnaires of test anxiety, self-efficacy and perceived social support and measured the study variables. Data were analyzed using IBM SPSS 21 and LISREL software. Results:The structural equation model of effective factors on test anxiety selected appropriately  which showed that test predicting factors and relationships among them  entered into the model properly and credibly. The results of path analysis also showed that there   was a negative significant relationship between social support and test anxiety while the relationship between social support and self-efficacy deemed significantly positive. The variable of self-efficacy as a meditating variable was positively affected by social support but had a negative impact on test anxiety. Conclusion: The results of total impact of model revealed that Perceived Social Support had the  greatest impact on decreasing students’ test anxiety.}, Keywords = {Test Anxiety, Perceived Social Support, Self-efficacy}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {23-33}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب امتحان: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: حمایت اجتماعی را سازوکاری از ارتباطات میان فردی تعریف می‌کنند که افراد را از تأثیرات منفی تنیدگی محافظت می‌کند. از طرفی سطوح بالای حمایت اجتماعی با افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش استرس تحصیلی همراه بوده و همچنین، رابطه معکوسی میان حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان دیده شده است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای خودکارآمدی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده با اضطراب‌ دانشجویان به طور همزمان بود روش ها: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی هست که با استفاده از تکنیک پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی سال 93- 92 دانشگاه شهید باهنر کرمان می‌شود که تعداد 370 نفر از آنان به روش خوشه‌ای انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از 3 پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان، خود کارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده استفاده شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و SPSS انجام شد. یافته‌ها: مدل معادلات ساختاری فاکتورها و کنش‌های مؤثر بر اضطراب امتحان دارای برازش مناسبی بود که نشان داد متغیرهای تبیین‌کننده اضطراب امتحان و روابط بین آن‌ها دارای اعتبار قابل قبولی هستند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که حمایت اجتماعی با متغیر اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری دارد. درحالی‌که رابطه حمایت اجتماعی با متغیر خودکارآمدی مثبت و معنی‌دار بود. متغیر خودکارآمدی به عنوان یک متغیر واسطه‌ای، تحت تأثیر مثبت حمایت اجتماعی بوده اما با میزان اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج اثرات کلی نشان داد که میزان حمایت اجتماعی ادراک‌ بیشترین تأثیر را بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دارد.}, keywords_fa = {اضطراب امتحان, حمایت اجتماعی ادراک‌شده, خودکارآمدی}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-79-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-79-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {GholamiParizad, Eskandar and GholamiParizad, Elham and Palizban, Fatemeh and Ghazanfari, Zeinab}, title = {Gender equality or inequality in the educational system of Ilam province}, abstract ={Introduction: Educational equality is newly considered in  social, political and economic system of the nations. Many conventions, treaties & statements in the world emphasizing these rights have been determined and issued. This issue has been considered in politic, economic and social development plans of Iran. Explaining this issue in undeveloped areas such as Ilam province can provide improvement opportunities in developmental plans. So, this study was done to  investigate the issue of equality or inequality in educational system of Ilam as one of the under-developed areas in Iran. Methods: This   evaluative research was  carried on the base of Ilam population and housing census in 1390. The population of Ilam including 503840 subjects was studied. Gender equality in education was assessed with Gender parity index presented by UNESCO and the international institute for educational planning.  data were analyzed using SPSS version 16  through descriptive statistics. Results: Analysis of gender in equality in educational system of Ilam province showed that this index is worse than the  country index baseline in  junior high school (0.90 to 0.96) and high school (0.84 to 1.01), gender inequality was against girls. In senior high school (1.38) inequality was against boys. Gender equality has been achieved in higher education level (0.99). According to Ilam's counties, Abdanan city had the best gender equality in educational system especially in senior high school. But this index was inappropriate in other cities. There was a large difference  in terms of the desired status. Conclusion Given the rural context of Ilam province and the importance of male gender, the inequality against girls during junior high school and high school is justified; because decisions are made inside the family structures  in those periods. This status will be reversed in the senior high school. Totally, it is expected that policymakers in education attempt to remove deprivations of the girls, because having equal opportunities ensure them to have a growing healthy society which is based on,  a national believes  as well as the new social conditions.}, Keywords = {Gender Equality, Inequality, Education, Development, Ilam Province}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {35-44}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {عدالت جنسیتی با بی‌عدالتی در نظام آموزشی استان ایلام}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: مقوله عدالت آموزشی اخیراً در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملل مورد توجه قرار گرفته است. کنوانسیون‌ها، معاهده‌ها و اعلامیه‌های زیادی در جهان به منظور تأکید بر این حقوق تبیین و صادر شده است. این موضوع در برنامه‌ توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیز از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است. ضرورت تبیین این موضوع در جامعه ما به خصوص در مناطق و استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای چون ایلام می‌تواند فرصت اصلاح و تجدیدنظر در برنامه‌های توسعه را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین عدالت جنسیتی یا بی‌عدالتی در نظام آموزشی ایلام اجرا شد. روش ها: تحقیق حاضر از نوع پژوهش ارزشیابی است. داده‌های مورد نیاز از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 جمع‌آوری شده و شاخص عدالت جنسیتی در آموزش با استفاده از نتایج تفصیلی استان - شهرستان سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 محاسبه و با شاخص ارائه‌شده توسط یونسکو مورد تحلیل قرار گرفت. نمونه آماری کل استان ایلام (503840 نفر) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS در سطح آمار توصیفی صورت گرفته است. یافته‌ها: تحلیل یافته‌های مربوط به عدالت جنسیتی در آموزش استان ایلام، حکایت از آن دارد که در مجموع عدالت جنسیتی در مقطع ابتدایی (05/1) نزدیک به تحقق هدف است که مشابه با وضعیت کشوری (99/0) هست. در مقاطع راهنمایی (90/0 نسبت به 96/0) و متوسطه (84/0 نسبت به 01/1) شاخص استانی وضعیت نامناسب تری نسبت به شاخص کشوری دارد و بی‌عدالتی به ضرر دختران است. در مقطع پیش‌دانشگاهی (38/1) بی‌عدالتی به ضرر پسران است، در مقطع عالی (99/0) نیز تقریباً شاخص برابری جنسیتی در آموزش محقق شده است. وضعیت این شاخص به تفکیک شهرستان‌های استان گویای این مسئله است که بهترین وضعیت عدالت جنسیتی در آموزش در شهرستان آبدانان دیده می‌شود که با بهبود این شاخص در مقطع پیش‌دانشگاهی به بهترین وضعیت خود می‌رسد. وضعیت شاخص در شهرستان‌های دیگر استان نامطلوب بوده و راه زیادی تا وضعیت مطلوب آن وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به بافت روستایی استان ایلام و اهمیت جنسیت پسر در این فرهنگ، وجود بی‌عدالتی به ضرر دختران در مقاطع راهنمایی و دبیرستان با در نظر گرفتن این که جایگاه تصمیم‌گیری در این دوران درون خانواده است، قابل توجیه بوده، در صورتی که این مسئله با آغاز دوره پیش‌دانشگاهی برعکس می‌شود. در مجموع انتظار می‌رود سیاست‌گذاران امر آموزش و پرورش با ترسیم سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در رفع محرومیت‌های دختران امروز و زنان فردا بکوشند چرا که ایجاد برابری و آموزش حقوق انسانی به دختران، پسران، والدین و ارتقای مهارت‌های زندگی می‌تواند زمینه را برای ایجاد جامعه‌ای سالم و رو به توسعه و خانواده‌های رو به رشد منطبق بر فرهنگ و باورهای ملی و هماهنگ با شرایط نوین اجتماعی فراهم نماید.}, keywords_fa = {عدالت جنسیتی, بی‌عدالتی, آموزش, توسعه, استان ایلام}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-34-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-34-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {Sahaghi, Hakim and Moridi, Jaleh}, title = {Relationship between social support and self-regulated learning with academic burnout in students of Jondishapour University of Ahvaz}, abstract ={Introduction: Learning  is usually measured by  its academic performance. Many factors affect the academic performance of students. Some of these factors contribute to improved performance and some learners function is weakened. Among the factors that negatively affect academic performance would be  academic burnout. The current study aimed to determine the relationship between social support and self-regulated learning with academic burnout. This is a correlative study.  Methods: The statistical population of the research included all  students of Jondishapour Medical University of Ahvaz among whome were 256 students where  simple random sampling mehod was used. The data were collected using Social Support Scale, motivational strategies for learning questionnaire Pintrich and DeGroot, and academic burnout questionnaire of Breso et al and  analyzed  through correlation coefficient, and statistical software SPSS 18. Results: The results indicated that there was a positive significant relationship between social support and self-regulated learning with academic burnout. Conclusion: According to the findings,  it is concluded that social support education,  self-regulation strategies and improving academic performance has been effective tools in reducing burnout.}, Keywords = {Social Support, Self-Regulated Learning, Academic Burnout}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {45-53}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: یادگیری فراگیران معمولاً به وسیله عملکرد تحصیلی آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. عوامل متعددی، عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل موجب بهبود عملکرد و برخی موجب تضعیف عملکرد فراگیران می‌شود. از جمله عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی بود. پژوهش از نوع همبستگی می‌باشد.  روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آن‌ها 256 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شائوفلی جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی روابط بین حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی در سطح مطلوبی معنی‌دار هستند. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، که آموزش حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقا عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {حمایت اجتماعی, یادگیری خودتنظیمی, فرسودگی تحصیلی}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-101-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-101-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {Mohammadi, Behnam}, title = {The relationship between metacognitive reading strategies, test anxiety in students of occupational health}, abstract ={Introduction: The previllage of metacognitive knowledge enables the learner's to involve in every moment of their learning activities and the points for which   their work   progresses and identifies strengths and weaknesses. At the present, the majaroty of academic failures occure  on learners because they  attempt to learn  through inefficient methods. This study aimed to investigate the relationship between test anxieties with metacognitive strategies. Methods: The research design of this study was Canonical Correlation. The sample of this study  included 39 health professional students who were selected by census method using Cochran formula. Metacognitive reading strategies and test anxiety questionnaires  were completed by students. In this study, data were analyzed  by software SPSS 20 and Pearson correlation  where canonical analysis was used. Results:The data indicate  three sets of canonical correlation dimension, metacognitive reading strategies are significantly correlated with test anxiety (The relationship of the second set 0.57, P<0.001; the relationship of the second set 0.43, P<0.001; and the relationship of the third set 0.09, P<0.004). These results indicate that students who use cognitive learning strategies experience less test anxiety. Conclusion:  Using metacognitive strategies by students can be influenced by test anxiety and in many cases they prevent  test anxiety  leading to the progress and academic success.}, Keywords = {Metacognitive Strategies, Test Anxiety, Students}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {55-63}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی خواندن با اضطراب امتحان در دانشجویان بهداشت حرفه‌ای}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: امتیاز دانش فراشناختی این است که یادگیرنده را قادر می‌سازد تا لحظه به لحظه از فعالیت یادگیری خود و چگونگی پیشرفت کارش آگاه باشد و هم نقاط قوت و ضعف خودش را تشخیص دهد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از افت تحصیلی فراگیرندگان به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنان با روش‌های ناکارآمد به استقبال یادگیری می‌روند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی خواندن با اضطراب امتحان دانشجویان هست. روش ها  : طرح پژوهش در این مطالعه از نوع همبستگی بنیادی (کانونی) بود. نمونه پژوهش حاضر 39 دانشجوی رشته بهداشت حرفه‌ای بودند که با روش سرشماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن و پرسشنامه اضطراب امتحان توسط دانشجویان تکمیل گردید. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 20 و روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل کاننی استفاده گردیده است. یافته‌ها: داده‌ها بیانگر این بود که سه مجموعه همبستگی کانونی ابعاد راهبردهای فراشناختی خواندن با ابعاد اضطراب امتحان به ترتیب (رابطه مجموعه اول 57/0، 001/0P<؛ رابطه مجموعه دوم 43/0، 001/0P<؛ و رابطه مجموعه سوم 09/0، 004/0P<) دارای همبستگی معنی‌دار هست. این نتایج نشان می‌دهد دانشجویانی که از راهبردهای فراشناختی استفاده می‌کنند اضطراب امتحان کمتری را تجربه می‌کنند. نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای فراشناختی به وسیله دانشجویان می‌تواند بر اضطراب امتحان تأثیرگذار بوده و در خیلی از موارد از اضطراب امتحان جلوگیری کرده و موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی گردد.}, keywords_fa = {راهبردهای فراشناختی, اضطراب امتحان, دانشجویان}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-98-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-98-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {Yousefi, Pooneh and Heshmati, Hosei}, title = {Moral intelligence and its position in nursing profession}, abstract ={Introduction: Moral intelligence is one of the aspects of intelligence which can provide a framework for proper performance of the humans, which is known as a forecaster factor of behavior. MI is a vital intelligence for humans owing to guidance of other shapes of intelligence toward valuable tasks . It is  a combination of knowledge, interest and resolve, also includes the method of thinking, feeding and acting. The role and importance of MI is outstanding because of making balance and improvement in individual's interactions and social terms, especially in occupations related to medical and nursing field which directly deals with people's life. The goal of this study is the definition and identification of MI and its application in medical science, especially nursing. Methods: This research is a retrospective article in which other researchers' study has been investigated and analyzed. Therefore, three main keywords; intelligence, morality, MI, has been searched in different nursing field databases such as SID, CVID, PUBMED, CINAHL, SCIENCE, MAGIRAN DIRECT, GOOGLE SCHOLAR and SCOPUS. Hence, based on these criteria, published articles from 2000  up to the present has been found and abstracted or editors interpretation ones eliminated. Only full text articles have been used. Definitions and applications of MI in nursing, presented in articles has been organized and revised in this article. Results: The results showed that MI education is a revolution and essential requirement in nursing, since changing to a descent nurse not only depends on theoretical knowledge and clinical skills but also needs applying moral knowledge and responsibility. Following moral criterion in nurse's performance is more important than other care issues as moral behavior accompany nurses' responsibility can be an effective factor in patients' remission and recovery. Conclusion: Achievement of MI skills leads to nursing profession advancement by basic changes in nurse's vision toward patients, themselves and their job.}, Keywords = {Intelligence, Morality, Moral Intelligence}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {65-73}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {هوش اخلاقی و جایگاه این مفهوم در حرفه پرستاری: بررسی موردی}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می‌تواند چهارچوبی را برای عملکرد صحیح انسان‌ها فراهم آورد و به عنوان یک عامل پیش بینی‌کننده رفتار محسوب می‌شود. هوش اخلاقی "هوش حیاتی" برای همه انسان‌هاست. به دلیل آن که هوش اخلاقی، اشکال دیگر هوش را به انجام کارهای ارزشمند هدایت می‌کند. این هوش شامل ترکیبی از دانش، تمایل و اراده است و همچنین شامل روشی است که ما فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و عمل می‌کنیم. نقش هوش اخلاقی و اهمیت آن در تلطیف و بهسازی روابط بین فردی و مناسبات اجتماعی به ویژه در مشاغل مرتبط با حوزه پزشکی و پرستاری که مستقیماً با مردم و زندگی آن‌ها سر و کار دارند، از نمود و برجستگی بالایی برخوردار هست. هدف این مطالعه، تبیین و شناسایی هر چه بیشتر مفهوم هوش اخلاقی و جایگاه آن در علوم پزشکی و به طور خاص پرستاری می‌باشد. روش ها: این پژوهش یک مقاله مروری است که نتایج مطالعات محققین دیگر را بررسی و تحت تحلیل محتوا قرار داده است. در این مطالعه، از پنج کلیدواژه اصلی هوش، اخلاق، هوش اخلاقی، مفهوم هوش اخلاقی در پرستاری و جایگاه هوش اخلاقی در پرستاری، در حوزه‌ی پرستاری در بانک‌های اطلاعاتی science،CINAHL،pubmed،cvid،SID، Magiran Direct،Googlr Scholar،scopus جهت جست و جو استفاده شد. بدین منظور، 80 مقاله چاپ‌شده در محدوه زمانی سال 2000 تا کنون یافت شد که در بررسی با توجه به این معیارها و حذف مقالاتی که به صورت چکیده یا برداشت سردبیر بودند، تنها 48 مقاله که دارای متن کامل بودند انتخاب شد. در همه این مقالات، تعاریفی از هوش اخلاقی و کاربرد آن در پرستاری ارائه شده بود که مورد بررسی و سازمان‌دهی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد شناسایی هوش اخلاقی یک تحول و نیاز اساسی در پرستاری محسوب می‌شود. زیرا تبدیل به یک پرستار خوب شدن تنها وابسته به دانش نظری و مهارت‌های بالینی نیست بلکه رشد تجارب اخلاقی در به‌کارگیری این دانش و مسئولیت‌پذیری اخلاقی لازم و ضروری است. رعایت معیار اخلاقی در عملکرد پرستاران از سایر موارد مراقبت حساس‌تر و مهم‌تر است. زیرا می‌توان رفتار اخلاقی توأم با مسئولیت پرستاران را عامل مؤثری در بهبود و بازگشت سلامت مددجویان و بیماران دانست. نتیجه‌گیری: شناسایی و به دست آوردن مهارت‌های هوش اخلاقی با تغییرات اساسی که در دیدگاه و نگرش پرستاران نسبت به بیماران، خود و شغلشان ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب ارتقای این حرفه گردد.}, keywords_fa = {هوش, اخلاق, هوش اخلاقی}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} } @article{ author = {BeigiBroujeni, Razeieh and Khademi, Zahr}, title = {The relationship between spiritual well-being and psychological empowerment in nursing students}, abstract ={Introduction: Nurses, because of the nature of their profession require certain abilities. The important ability is psychological empowerment that can be a valuable tool in providing spiritual health. Methods: This descriptive-correlative study was done to determine the relationship between spiritual health and psychological empowerment in nursing students. The data were collected using a demographic and spiritual well-being and psychological empowerment scale. Results:The mean score of spiritual well-being (8.48±77.3) and psychological empowerment (1.46±4.16) was determined. There was significant relationship between the two dimensions of psychological empowerment and spiritual well-being. Conclusion: The spiritual well-being would be  related with psychological empowerment, so the spiritual health can play an important role in the empowerment of nursing students.}, Keywords = {Psychological Empowerment, Spiritual Well-Being, Nursing}, volume = {2}, Number = {2}, pages = {75-82}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه سلامت معنوی و توانمندی روانشناختی در دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: پرستاران به دلیل ماهیت حرفه خود نیازمند توانمندی‌های خاصی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها توانمندی روانشناختی است که می‌تواند ابزاری ارزشمند در تأمین سلامت معنوی باشد. روش ها: این مطالعه توصیفی – همبستگی با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و توانمندی روانشناختی در دانشجویان پرستاری (112 نفر) انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی پولیتزان و الیسون و پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر بود. یافته‌ها: میانگین نمره کل توانمندی روانشناختی 46/1±16/4 (از کل 1-7) و نمره کل سلامت معنوی 48/8±3/77 به دست آمد. ارتباط معنی‌داری بین دو بعد از ابعاد توانمندی روانشناختی با سلامت معنوی وجود داشت. نتیجه‌گیری: سلامت معنوی با توانمندی روانشناختی مرتبط است، لذا سلامت معنوی نقش مهمی در توانمندی دانشجویان پرستاری بازی می‌کند.}, keywords_fa = {توانمندی روانشناختی, سلامت معنوی, پرستاری}, url = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-118-en.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-118-en.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, issn = {2383-2185}, eissn = {2588-2686}, year = {2015} }