Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر یادگیری مبتنی بر سناریو به روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاورد یادگیری دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مقایسهای
Investigating the effect of scenario-based learning through group discussion and question and answer methods on the learning achievement of nursing students: A comparative study
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">مقدمه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">یادگیری مبتنی بر سناریو با به کارگیری استراتژیهای یادگیری فعال به دانشجویان فرصت تعامل و درگیر شدن در موقعیت را فراهم میکند. مطالعهی حاضر به منظور بررسی مقایسهای یادگیری مبتنی بر سناریو به دو روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاوردهای یادگیری دانشجویان پرستاری طراحی گردیده است.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">روشها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">پژوهش حاضر مطالعهای مداخلهای- مقایسهای بود که در نیمسال اول تحصیلی 98-1397 انجام شد. 94 دانشجوی ترم 6 پرستاری دعوت به مطالعه شدند و با تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">کنترل</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">، تدریس با کیس سناریو به روش پرسش و پاسخ و در گروه آزمون تدریس با کیس سناریو به روش بحث گروهی انجام شد. نمره ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی درس مراقبتهای پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری در دو گروه مقایسه شد. </span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">SPSS</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"> انجام گرفت. جهت تحلیل نمرات دو گروه از آزمون </span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">t</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"> مستقل، به منظور تعدیل متغیرها از آزمون آنالیز کوواریانس و جهت بررسی ارتباط ویژگیهای دموگرافیک (سن و معدل) با دستاوردهای یادگیری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">یافتهها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">آزمون آنالیز کوواریانس با تعدیل متغیرها در دو گروه نشان داد که نمره درس </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">مراقبت پرستاری در منزل</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> به عنوان دستاورد یادگیری با روش تدریس رابطه معنادار داشت (05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">P-Value<</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">) </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">به طوری که میانگین نمره در روش بحث گروهی</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> بیشتر از گروه پرسش و پاسخ با استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو بود.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">نتیجه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><b>گیری</b>: </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">این مطالعه پیشنهاد میکند که استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو با روشهای بحث گروهی میتواند منجر به تسهیل و ارتقای یادگیری دانشجویان گردد.</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Introduction</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:#202124"><span style="letter-spacing:-.4pt">Scenario-based learning provides students with the opportunity to interact with each other and engage in the situation through applying active learning strategies</span></span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">. The present study intended to compare scenario-based learning with two methods of group discussion and question and answer on the learning achievement of nursing students</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">.</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Methods</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">This interventional-comparative study was conducted during </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">the first semester of the academic year 2018-2019, with 94 nursing students in the 6th semester</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"> who were randomly assigned to two groups. In the control group, case scenarios were taught through question and answer method while in the test group, the scenario cases were taught through group discussion method. The final test score of</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"> Nursing Care at Home</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"> course was compared as a marker of learning achievement between the two groups. To analyze the data, independent t-test was applied to compare the scores of the two groups, covariance analysis test was performed to adjust the variables and to investigate the relationship between demographic traits (age and average score) with learning achievements Pearson Correlation Coefficient was implemented using SPSS 18. </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">Results</span></span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">Analysis of covariance by adjusting the variables in the two groups detected that the </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">obtained scores from the final exam </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">as a marker of learning achievement had a significant relationship with the teaching method (</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">P-value< 0.05)</span></span></span><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">therefore the average score of the group with discussion method was higher than that of the group with question and answer method in </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">scenario-based learning</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">.</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">Conclusion</span></span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:#202124"><span style="letter-spacing:-.4pt">Scenario - based learning with group discussion methods can facilitate and promote students' learning.</span></span></span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></b></span></span></span></span><br>
کلیدواژهها: یادگیری, دستاوردها, یادگیری مبتنی بر سناریو, دانشجویان, پرستاری.
Learning, Achievement, Scenario-Based Learning, Students, Nursing
18
26
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-436-1&slc_lang=fa&sid=1
maryam
bagheri
مریم
باقری
bagheri.m.83@gmail.com
10031947532846007427
10031947532846007427
No
PhD, Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan
دکترای تخصصی، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
akram
mohammadi pelarti
اکرم
محمدی پلارتی
akrammohamadi18@yahoo.com
10031947532846007428
10031947532846007428
No
MSc, Nursing, Shafa Specialized Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد، پرستاری، بیمارستان تخصصی شفا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Mozhgan
Jokar
مژگان
جوکار
nurse_jokar@yahoo.com
10031947532846007429
10031947532846007429
No
PhD Student, Nursing, Student Research Committee, School of Nursing & Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
fakhri
sabohi
فخری
صبوحی
sabohi@nm.mui.ac.ir
10031947532846007430
10031947532846007430
Yes
MSc, Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.