Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
8
3
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل موثر بر تقویت انگیزه انجام طرح های تحقیقاتی پژوهش در آموزش اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
An inquiry into the factors affecting motivation enhancement of faculty members of mashhad University of Medical Sciences in performing research projects in education
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر تقویت انگیزه پژوهش در آموزش اساتید بود.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روشها</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیه</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">ها اکتشافی است. پژوهشگر به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز و تکمیل پرسشنامهها از روش پیمایشی و میدانی استفاده کرده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه 950 نفر تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">می­باشد. براساس جدول مورگان، تعداد حجم نمونه 284 نفر برآورد شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: از بین اساتید مورد مطالعه174 نفر (3/61 درصد) مرد و 110 نفر (7/38 درصد) زن بودند. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت عامل جنبههای شخصی و حرفهای استادان با میانگین رتبه 64/3و عامل زمینههای فرهنگی با میانگین رتبه 21/3 و عامل منابع مالی و امکانات و تسهیلات پژوهش با میانگین رتبه 11/3 و عامل مدیریت و سیاستگذاری پژوهشی با میانگین رتبه 57/2 و عامل ساختاری و اداری با میانگین رتبه 47/2 بر تقویت انگیزه پژوهشی استادان نقش دارد. انگیزه پژوهش در آموزش در اساتید زن بالاتر از مرد بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">:با تشویق و تسهیل امور پژوهش در آموزش و سیاستگذاریهای مناسب، انگیزه پرداختن به امور پژوهش آموزشی را به موازات آموزش تقویت کنیم. هدف اصلی از برگزاری تمام سمینارهای آموزشی، کنگرهها، همایشهای آموزش پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری بایستی ارتقاء سطح علمی پژوهشگران و تقویت انگیزه پژوهش در آموزش باشد. زیرا آموزشی که مبتنی بر پژوهش نباشد پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود.</span></span>
<strong>Introduction: </strong>The aim of this study was to investigate the factors affecting research motivation in teaching professors.<br>
<strong>Methods</strong>: The present study is of practical use and is exploratory in terms of processing and testing hypotheses. The researcher has used survey and field methods to collect the required information and complete the questionnaires. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data. The statistical population of this study includes all 950 professors of Mashhad University of Medical Sciences. According to Morgan's table, the sample size was estimated at 284 people.<br>
<strong>Results</strong>: Among the studied professors, 174 (61.3%) were male and 110 (38.7%) were female. The results showed that the priority factor of personal and professional aspects of professors with an average rank of 3.64 and the factor of cultural fields with an average rank of 3.21 and the factor of financial resources and research facilities with an average rank of 3.11 and the factor of management and research policy with The average rank of 2.57 and the structural and administrative factor with the average rank of 2.47 have a role in strengthening the research motivation of professors. The motivation for research in education was higher in female professors than male.<br>
<strong>Conclusion</strong>: By encouraging and facilitating research in education and appropriate policies, we should strengthen the motivation to engage in educational research in parallel with education. The main purpose of holding all educational seminars, congresses, medical education conferences and Shahid Motahari Educational Festival should be to promote the scientific level of researchers and strengthen the motivation for research in education. Because education that is not based on research will not meet the needs of society.<span dir="RTL"></span>
پژوهش در آموزش, انگیزه پژوهش, عوامل مؤثر
Research in education, research motivation, effective factors
72
81
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-419-1&slc_lang=fa&sid=1
hasan
ghavami
حسن
قوامی
ghavamih@mums.ac.ir
10031947532846007222
10031947532846007222
No
University of Medical Sciences, mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
leila
khazaei
لیلی
خزاعی
khazaeil3@mums.ac.ir
10031947532846007223
10031947532846007223
Yes
University of Medical Sciences, mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد