Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
8
4
online
1
fulltext
fa
دوره آموزشی اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی: یک مطالعه نیمهتجربی آگاهی، نگرش و عملکرد کادر درمانی استان هرمزگان
A training course of organ donation following brain death: A quasi-experimental study of knowledge, attitude and practice of healthcare staff in Hormozgan
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">مقدمه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">اهدای به موقع اعضای قابل پیوند بیماران مرگ مغزی، منبع اصلی تأمین عضو بیماران منتظر پیوند میباشد. آموزش کادر درمانی دخیل در مدیریت بیماران مرگ مغزی اولویت اصلی انجمن اهدای عضو ایرانیان است. این پژوهش اثربخشی دوره آموزشی"اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی در استان هرمزگان" بر دانش، نگرش و عملکرد </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> کادر درمانی را تعیین مینماید.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">روشها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">این</span></span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">مطالعهی نیمهتجربی (پیشآزمون</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">–</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> پسآزمون تکگروهی)</span></span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">در پاییز سال 1397 در بندرعباس انجام شد. شغل تمامی شرکت کنندگان (117 نفر) مرتبط با فرآیند مدیریت بیماران مرگ مغزی بود. </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> کلیهی افراد با استفاده از پرسشنامهی محققساخته در سه مرحله (قبل از شروع دوره، بلافاصله پس از اتمام دوره و دو ماه بعد از اتمام دوره) سنجش شد. از آزمونهای پارامتری تی مستقل، مقایسهی دو گروهی، مقایسهی سه مرحلهی </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> و مقایسهی دو به دوی مراحل استفاده شد. </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">یافتهها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">85 نفر (6/72 درصد) پرسشنامههای هر سه مرحله را تکمیل نمودند. 67 درصد زن، 3/75 درصد متأهل و 2/88 درصد با تحصیلات کارشناسی بودند. میانگین سن 71/7</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">95/36 بود. </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> در مرحلهی دوم و سوم نسبت به مرحلهی اول افزایش معنیداری داشت. </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> هر دو جنس به طور معنیداری افزایش یافت، ولی بین دو جنس معنیدار نبود. بر خلاف مقاطع ارشد و بالاتر، </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> افراد کارشناسی افزایش یافت،</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">نتیجه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><b>گیری</b>: </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">دوره برگزار شده اثربخش بود. معنیدار بودن </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">KAP</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> در ارزیابی مرحلهی سوم (دو ماه پس از مرحلهی دوم) نسبت به مرحلهی اول و عدم تفاوت معنیدار مرحله</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">ی سوم با مرحلهی دوم نشان میدهد شرکت</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">کنندگان بسیار از دورهی آموزشی فراهمآوری اعضای پیوندی بهره بردهاند.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Introduction</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">Timely donation of transplantable organs of brain dead patients is the main source for supplying organs needed by patients waiting for a transplant. Training healthcare staff involved in managing brain dead patients is a major priority of the Iranian Society of Organ Donation. This study determined the effectiveness of the training course of organ donation following brain death on the Knowledge, Attitude, and Practice (KAP) of healthcare staff in Hormozgan</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">. </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Methods</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">This quasi-experimental (Single Group Pre-Post Test) study was conducted in Bandar Abbas in autumn of 2018. Totally, 117 staff involved in managing brain dead patients participated in the study. KAP was assessed by a researcher-made questionnaire in three stages: before and after training, and 2 months later. We used t-independent parametric tests for two-group comparison, repeated measurement for a three-step comparison of KAP, and post-hoc analysis for pairwise comparison of the stages</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">Results</span></span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">Eighty-five participants (72.6%) returned the questionnaires in all the stages. They included 67% female, 75.3% married, and 88.2% with bachelor degrees. The mean age was 36.95±7.71 years old. KAP assessed in the 2nd and 3rd stages were significantly higher than the 1st stage. The KAP of men and women improved but not significantly. KAP of participants with bachelor degrees improved significantly, but not for those with higher degrees</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="color:black">Conclusion</span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="color:black">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt">The assessment in the three stages proved that the training course effectively improved KAP of the participants</span></span><b><span style="font-size:8.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></b></span></span></span><br>
<br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:8.0pt"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></b></span></span></span>
تأمین بافت و اندام, اهدای عضو, مرگ مغزی, پیوند اعضا, آگاهی, نگرش, عملکرد.
Tissue and Organ Procurement, Organ Donation, Brain Death, Organ Transplantation, Health Knowledge, Attitudes, Practice.
57
66
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-128-1&slc_lang=fa&sid=1
Nader
Alishan Karami
نادر
عالیشان کرمی
nalishan@hums.ac.ir
10031947532846007157
10031947532846007157
No
PhD, Library and Information Science, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دکترای تخصصی، کتابداری و اطلاعرسانی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Zahra
Etemadi
زهرا
اعتمادی
zahra.etemadi.1375@gmail.com
10031947532846007158
10031947532846007158
No
BSc Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Milad
Poozesh
میلاد
پوزش
MILAD.POOZESH75@gmail.com
10031947532846007159
10031947532846007159
No
BSc Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Ali
Rofan
علی
رفان
ali.rofan97@gmail.com
10031947532846007160
10031947532846007160
No
BSc Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Mohsen
Azad
محسن
آزاد
mohsenazadb@gmail.com
10031947532846007161
10031947532846007161
No
Biostatistics Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Mehraban
Shahi
مهربان
شاهی
shahimehraban@gmail.com
10031947532846007162
10031947532846007162
Yes
PhD, Health Information Management, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
دکترای تخصصی، مدیریت اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.