Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
7
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی برنامه کارشناسی پرستاری در ایران، انگلستان و کانادا
A Comparative Study of the Nursing Undergraduate Program in Iran, England, and Canada
تخصصي
Special
<div style="text-align: center;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:IRANsharp;"><strong><span style="color:#3498db;">مقدمه:</span> </strong>برنامه درسی از عناصر کلیدی آموزش عالی برای انتقال دانش، نگرش و مهارت به دانشجویان به شمار میآید که نیازمند تحلیل و بازنگری مداوم میباشد<span dir="LTR">.</span> بنابراین مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی شده و توجه به نظامهای موفق جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد میباشد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی پرستاری در ایران، انگلستان و کانادا و ارایه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن؛ انجام شده است<span dir="LTR">.</span><br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>روش کار: </strong></span>در این پژوهش توصیفی- تطبیقی (مقایسهای)، عناصر اصلی و شاخصهای مهم برنامه درسی دانشکدههای پرستاری ایران، انگلستان و کانادا که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، بر اساس الگوی بردی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>یافتهها:</strong></span> بر اساس یافتههای پژوهش، اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامههای مورد مطالعه تا حدودی مشابه بود، اما سازماندهی و تدوین محتواها از یک طرف و نحوه، میزان و نوع پرداختن به آنها متفاوت بود که در نتیجه، محتواهای متفاوتی را ایجاد نموده بود.علاوه بر این ، با وجود شباهتهای بسیار در تکنیکهای مورد استفاده در تدریس و ارزشیابی، تفاوتهای بسیاری نیز بسته به سطح و اهداف برنامه ملاحظه شد.<br>
<br>
<span dir="RTL"><span style="color:#3498db;"><strong>نتیجهگیری:</strong></span><span style="color:#3498db;"><strong> </strong></span>بهنظر میرسد</span> <span dir="RTL">اگرچه</span> <span dir="RTL">برنامه</span> <span dir="RTL">آموزشی</span> <span dir="RTL">ایران</span> <span dir="RTL">در</span> <span dir="RTL">مقایسه</span> <span dir="RTL">با</span> <span dir="RTL">برنامههای</span> <span dir="RTL">آموزشی</span> <span dir="RTL">مورد</span> <span dir="RTL">مطالعه</span> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">جایگاه</span> <span dir="RTL">بدی</span> <span dir="RTL">برخوردار</span> <span dir="RTL">نیست،</span> <span dir="RTL">اما</span> <span dir="RTL">بهمنظور راهبردهای رفع کاستیها</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">نقایص</span> <span dir="RTL">آن،</span> <span dir="RTL">مواردی</span> <span dir="RTL">مانند</span> <span dir="RTL">انتخاب</span> <span dir="RTL">اهداف،</span> <span dir="RTL">گزینش</span> <span dir="RTL">دانشجو،</span> <span dir="RTL">پژوهش،</span> <span dir="RTL">روشهای</span> <span dir="RTL">تدریس</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">ارزشیابی</span> <span dir="RTL">تئوری</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">عملکرد</span> <span dir="RTL">باید</span> <span dir="RTL">مورد</span> <span dir="RTL">بازبینی</span> <span dir="RTL">و اصلاحات</span> <span dir="RTL">جدی</span> <span dir="RTL">قرار</span> <span dir="RTL">گیرد.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>کلیدواژگان: </strong></span>مطالعه</span> <span dir="RTL">تطبیقی، برنامهی</span> <span dir="RTL">آموزشی، کارشناسی</span> <span dir="RTL">پرستاری، الگوی بردی</span></span><br>
<br>
</span></div>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong><span style="font-size:20px;"><span style="color:#2980b9;">Abstract</span></span></strong></span><br>
<br>
<strong><span style="color:#3498db;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Times New Roman;">Introduction</span></span></span></strong><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="color:#3498db;"><strong>:</strong> </span>Curriculum is one of the key elements of higher education for transferring knowledge, attitude and skills to students, which requires constant analysis and review. The world is witnessing the institutionalization of an efficient system, so this study aimed to compare the Nursing Program in Iran, England and Canada with practical suggestions for improving its quality.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> </span>In this comparative descriptive-comparative study, the main elements and important indicators of the Nursing Schools of Iran, England and Canada that were purposefully selected and analyzed based on Beredy model.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>Results:</strong></span> According to the findings, the overall goals and educational content of the study programs were somewhat similar, but the organization and formulation of the contents on one hand and on the other, the amount and type of content varied, which eventually created a totally different content. Also, despite numerous similarities in the techniques used in teaching and evaluation, various differences were observed depending on the level and objectives of the program.<br>
<br>
<strong><span style="color:#3498db;">Conclusion:</span></strong> It seems that although the educational curriculum of Iran is not in a bad position compared to the educational programs studied, in order to eliminate its shortcomings, such as objective selection, student evaluation, research, teaching methods and evaluation theory and practice need to be seriously reviewed and refined.<br>
<br>
<strong><span style="color:#3498db;">Keywords: </span></strong>Comparative Study, Educational Program, Bachelor of Nursing, Beredy Model</span></span><br>
<hr></div>
<div style="text-align: center;"><br>
</div>
مطالعه تطبیقی, برنامهی آموزشی, کارشناسی پرستاری, الگوی بردی
Comparative Study, Educational Program, Bachelor of Nursing, Beredy Model
71
94
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-355-4&slc_lang=fa&sid=1
Mahdieh
Sarhadi
مهدیه
سرحدی
sarhadi.nurssing@gmail.com
10031947532846006592
10031947532846006592
Yes
Msc Nursing, Medical Surgical Nursing Department, Zahedan Faculty Member of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
مربی، گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Esmat
Noohi
عصمت
نوحی
10031947532846006593
10031947532846006593
No
Associate Professor, Medical Surgical Nursing Department, Razi Faculty Member of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Sakineh
Sabzevari
سکینه
سبزواری
10031947532846006594
10031947532846006594
No
Associate Professor, Medical Surgical Nursing Department, Razi Faculty Member of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Hossein
Moein
حسین
معین
10031947532846006595
10031947532846006595
No
Msc, Environmental Health Department, Zahedan Faculty Member of Environmental of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
مربی، گروه مهندسی بهداشت محیط ،دانشکده بهداشت زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Asma
Abdollahyar
اسماء
عبداللهیار
10031947532846006596
10031947532846006596
No
Msc Nursing, Medical Surgical Nursing Department, Zarand Faculty Member of Nursing and Midwifery, Kerman Islamic Azad University Kerman, Iran ►Please cite this article as follows: Sarhadi M, Nouhi E, akineh Sabzevari S . A comparative study of the nursing undergraduate program in iran, England , and Canada. Journal of Development Strategies in Medical Education.
مربی، گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری ومامایی زرند، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، کرمان، ایران