Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
4
2
online
1
fulltext
fa
موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
Research Barriers from the Boy Students' Viewpoint of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">توجه به موانع تحقیقات در راستای توسعه پایدار از ضروریات نظام سلامت کشور میباشد. این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل 120 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یزد بود، که به روش نمونهگیری طبقهای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای حاوی 3 بخش شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و زمینهای (21 سؤال)، موانع شخصی (15 سؤال) و موانع سازمانی (19 سؤال) بود. پس از تأیید روایی و پایایی ابزار، پرسشنامه توسط دانشجویان تکمیل و جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیلی، توسط نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">SPSS </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها<span style="letter-spacing: -0.4pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">میانگین سنی دانشجویان 67/1 </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">± </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">75/23 بود. میانگین نمره کسب شده موانع شخصی 58/7 </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">± </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">56/49 و نمره کسب شده موانع سازمانی 24/9 </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">± </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">21/61 بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روشهای آماری، ناتوانی در تفسیر دادهها و ناتوانی در آنالیز دادهها بیشترین فراوانی را داشت. طولاتی بودن مراحل تصویب طرحهای پژوهشی، عدم ارتباط با افراد فعال در امر پژوهش و عدم ایجاد انگیزه کافی در پژوهشگران از طریق مسؤولین مربوطه، بیشترین فراوانی را در حیطه سازمانی داشت.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتایج این مطالعه، نشان داد که تسهیل تصویب طرحهای پژوهشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه اصول استفاده از روشهای آماری و برقراری ارتباط پژوهشی مؤثر در راستای کاهش موانع تحقیقات، توسط اساتید و مسؤولین دانشگاه صورت گیرد.</span></span></span><br>
<strong>Introduction:</strong> Considering the barriers to research is in order to attain sustainable development one of the requirements of the health system of the country. The aim of this study was to determine the barriers to conducting research from the viewpoint of male students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd.<br>
<strong>Methods:</strong> In this cross-sectional study, the study included 120 boy students of Yazd University of Medical Sciences who were studied by stratified sampling. Data collection tools comprised 3 parts: demographic and field information (21 items), personal barriers (15 items), and organizational barriers (19 items). After verifying the validity and reliability of the instruments, the questionnaire was completed by the students. Data were analyzed using descriptive and analytical index using SPSS 20 software at 5% significance level were used to analyze.<br>
<strong>Results:</strong> Mean age of students was 23.75 ± 1.67. Mean of personal barriers was 49.56 ± 7.58 and Mean of organizational obstacles was 61.21 ± 9.21. In personal barriers was the lack of orientation with the principles and methods of statistics, the inability to interpret data and the inability to analyze data the most frequent. The length of the stages of the approval of research projects, the lack of communication with those active in the research, and the lack of sufficient incentive for researchers through the relevant specialist, are the most frequent in organizational barriers.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Results of this study showed that done would facilitate the approval of research projects and empowerment of students on the principles of using statistical methods and effective research communication by the professors and university officials in order to reduce barriers to research.<br>
<strong>Citation:</strong> Mazloomy S, Asadian A, Sotoudeh A. Research Barriers from the Boy Students' Viewpoint of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Journal of Development Strategies in Medical Education 2017; 4(2): 33-42.
دانشجویان پسر, دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, دیدگاه, موانع تحقیقات
Boy Students, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Viewpoints, Research Barriers.
39
49
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-195-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Saeed
Mazloomymahmoodabad
سید سعید
مظلومی محمود آباد
mazloomy.mm@gmail.com
10031947532846003878
10031947532846003878
No
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
Ali
Asadian
علی
اسدیان
a.assadian.a@gmail.com
10031947532846003879
10031947532846003879
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
Ahmad
Sotoudeh
احمد
ستوده
ahmad.sotoudeh61@gmail.com
10031947532846003880
10031947532846003880
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد