Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
5
1
online
1
fulltext
fa
مشارکت دانشجویان در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی: یک مطالعه کیفی
Faculties’ Perspective toward Students’ Participation in Teaching: A Qualitative Study
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف</span></span></span></strong>: <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">تدریس، اقدامی هدفدار در فرآیند آموزش است که توسط استاد طراحی، اجرا و ارزشیابی میشود. ی</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">کی از مؤثرترین ترفندهای آموزشی که میتواند منجر به یادگیری مؤثر در دانشجویان شود، استفاده از مشارکت دانشجویان در تدریس است. پژوهش حاضر به تبیین پدیدارشناسی مشارکت دانشجو در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداخته است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوا است. ملاک انتخاب مشارکتکنندگان، داشتن سابقه تدریس حداقل 5 سال به عنوان عضو هیأت علمی پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی بود. تعداد مشارکتکنندگان بر اساس معیار ذهنی اشباع دادهها از دیدگاه پژوهشگران 8 نفر بسنده شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای باز و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. پس از کدگذاری واحدهای معنایی مضامین و زیرطبقات استخراج گردید.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها<span style="letter-spacing: -0.4pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">تحلیل مصاحبهها ما را به سه مضمون اصلی «مهارت»، «قوانین و مقررات» و «شرایط» رهنمون ساخت. مضمون نخست به دو زیر طبقه «مهارت استاد» و «مهارت دانشجو» مجزا شد. طبقه «قوانین و مقررات» به دو زیر طبقه «قوانین ارزشیابی» و «مقررات آموزشی» تفکیک شد. «شرایط معنوی» و «شرایط فیزیکی» نیز زیر طبقات «شرایط» بودند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">اگرچه برخی عناصر تدریس مشارکتی قابل تغییر و تعدیل نیست، لیکن توجه به عناصر قابل تعدیل آن مورد توصیه پژوهشگران است. از سویی دیگر، لازم است نسبت به نیازهای آموزشی استادان و دانشجویان در زمینه دو مقوله اساسی در تدریس مشارکتی؛ «مهارت ارتباط مؤثر» و «مهارت بحث گروهی» اهتمام جدی صورت گیرد.</span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> Teaching is defined as a targeted action during the educational process which is designed, implemented and evaluated by the instructor. One of the most effective tricks that can lead to effective learning is the participation of students in teaching. This was a phenomenological study which aimed to explore the faculties’ perspectives about students’ participation in teaching. It was conducted in Qazvin University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> This was a qualitative study. Theinclusion criterion for the participants was having at least 5 years of teaching experience. Eight participants enrolled in the study based on the criterion of data saturation. Data gathering was performed using a semi-structured interview. Themes and subcategories were extracted after content analysis.<br>
<strong>Results:</strong> Three main themes including “skill”, “Rules and Regulations”, and “circumstances” were extracted from content analysis. The theme of “Skill” consisted of two subcategories; “student’s skill” and “Instructor’s skill”. “Evaluation rules” and “education regulations” were the next categories. The theme of “Circumstances” was divided to “spiritual” and “physical”<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Although, some elements of participatory teaching may not be modified, the others should be improved. In addition, it is necessary to amend the two main needs of participatory teaching; “communication” and “group discussion” both among students and instructors.
استاد, تدریس, دانشجو, مشارکت, مطالعه کیفی
Instructor, Participation, Qualitative Study, Students, Teaching
42
53
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=1
Kazem
Hosseinzadeh
کاظم
حسین زاده
10031947532846003905
10031947532846003905
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Ramin
Sarchami
رامین
سرچمی
10031947532846003906
10031947532846003906
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Hoda
Moradabadi
هدی
مرادآبادی
10031947532846003907
10031947532846003907
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Mostafa
Kazemzadeh Arbab
مصطفی
ارباب کاظم زاده
10031947532846003908
10031947532846003908
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین