Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
3
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اضطراب ناشی از امتحان در دانشجویان پرستاری
Study of test anxiety among nursing students
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<p dir="RTL" style="margin-right:3.0cm;"><strong><em>مقدمه و هدف:</em></strong> اضطراب امتحان شکل خاصی از اضطراب است و میتواند با نشانگان جسمی، شناختی و رفتاری همراه باشد. اضطراب خفیف سبب افزایش یادگیری شده، در صورتی که اضطراب شدید میتواند با کاهش یادگیری همراه باشد. با شناخت میزان اضطراب امتحان در دانشجویان میتوان راهحلهایی را جهت کاهش آن در نظر گرفت. هدف تحقیق حاضر، تعیین سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری بود.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:3.0cm;"><strong><em>روشها</em></strong>: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی و روش نمونهگیری سرشماری بود که شامل دانشجویان پرستاری ترمهای دوم، چهارم و ششم در دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان (<u>73 نفر</u>) شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه استانداردشده ساراسون بود که در دو نوبت بین دانشجویان توزیع گردیده است. . از آزمونهای توصیفی و همچنین، استنباطی مناسب تی تست زوجی و مستقل و آنالیز واریانس استفاده گردیده است.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:3.0cm;"><strong><em>یافتهها</em></strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین نمرات اضطراب کسبشده قبل و حین امتحانات اختلاف معنیدار آماری دیده نشد . تنها در مورد ارتباط بین تحصیلات مادر و میزان اضطراب ارتباط معنیدار آماری دیده شد و ارتباط معنیدار آماری بین سایر متغیرها و میزان اضطراب دانشجویان دیده نشد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:3.0cm;"><strong><em>نتیجهگیری</em></strong>: یافتههای پژوهش بیانگر وجود اضطراب متوسط و کم در اکثریت دانشجویان بود که وجود چنین مقادیری از اضطراب جهت فراگیری بهتر مطالب ضروری به نظر میرسد. پیشنهاد میشود چنین پژوهشی در دانشگاهها و همچنین دانشجویان سایر رشتهها انجام شود.</p>
<p><strong>Introduction</strong>: Exam anxiety is a specific form of anxiety which may be accompanied with physical, cognitive and behavioral signs. Mild anxiety may cause the increase of learning ability, but sever one learning decline. With the recognition of the examanxiety in students, some solution can be found to resolve that problem. The aim of this study was of the placement of examin anxiety before and during final examin in nursing students and its relationship with some demographic factors, and if necessary, holding appropriate educational classes, to reduce the anxiety.</p>
<p><strong>Methods</strong>: This research is a cross-sectional descriptive study. Sampling conducted by was census method. The Samples included nursing students of term 2, 4 and 6 (N: 73) at the college of Nursing, Midwifery and para medicine eastern Gilan. Research Tool was Sarason standarded questionnaire. Questionnaire handed to students in two time span (first: two weeks before final exam, second: during final exam). Range of anxiety scored through 'Sarason anxiety exam anxiety score and then compared with each other. Descriptive and inferenced test utilized to determining relationship of anxiety and variables.</p>
<p><strong>Results</strong>: With respect to the findings, no significant differences were found between exam anxiety before and during exam. A significant difference found between exam anxiety in students and their parent educations and no significant difference found between student anxiety and other variables.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: Results haveindicated little and mild anxiety in majority of students. This anxiety is useful and necessary for a better learning. Further studies are suggested to be carried out in other universities and on students of different fields.</p>
اضطراب, امتحان, اضطراب امتحان, دانشجویان پرستاری
Anxiety, Test, Test Anxiety, Nursing Students
1
9
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-106-1&slc_lang=fa&sid=1
Parand
Pourghane
پرند
پورقانع
10031947532846003806
10031947532846003806
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان