@ARTICLE{Heidari Gorgy, author = {Heidari Gorgy, khadijeh and Jabbary, Negin and koochaki, ghorban mohammad and }, title = {The Study of the relationship between cultural capital with Students’ Learning and Study Strategies in Golestan University of Medical Sciences}, volume = {1}, number = {2}, abstract ={مقدمه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان است. روش‌ها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعه تحقیق دانشجویان دختر و پسر سال دوم تا چهارم در رشته‌های پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی، پزشکی و دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گرگان به تعداد 765 نفر می‌باشد که 262 نفر از آنان بر اساس جدول کرجسی - مورگان به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از دو پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین (1987) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی استفاده شد. به منظور بررسی وجود ارتباط و نیز میزان آن بین متغیرها ازآزمون همبستگی و جهت پیش‌بینی متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده ‌گردید. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری وجود دارد، همچنین رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مؤلفه‌های اشتیاق و خودنظم‌دهی وجود دارد، به عبارت دیگر هر چقدر سرمایه نهادینه شده دانشجویان افزایش می‌یابد، اشتیاق و خودنظم‌دهی دانشجویان نیز نسبت به بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری افزایش پیدا می‌کند، بنابراین دانشجویانی که کیفیت محیط خانواد‌ه‌هایشان از نظر فرهنگی بالاتر است، میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان بیشتر می‌باشد. ولی رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مؤلفه مهارت وجود ندارد. بین سرمایه فرهنگی تجسم یافته و هر سه مؤلفه‌ راهبردهای مطالعه و یادگیری (مهارت، اشتیاق و خودنظم‌دهی) رابطه معنادار وجود دارد . همچنین سرمایه فرهنگی عینیت یافته تنها با مؤلفه اشتیاق رابطه مستقیم و معناداری دارد، بدین معنی که هرچه میزان مصرف کالای فرهنگی در دانشجویان افزایش می‌یابد، میزان اشتیاق درونی دانشجویان در بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: به طور کلی هر چه زمینه‌های خانوادگی، طبقه‌ اجتماعی، سرمایه گذاری‌های گوناگون و تعهدات نسبت به تعلیم و تربیت دانشجویان افزایش می‌یابد، میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان افزایش پیدا می‌کند. }, URL = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-58-fa.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-58-fa.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, doi = {}, year = {2014} }