TY - JOUR T1 - Midwifery students' perception of learning environments in Islamic Azad University TT - ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 2 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html Y1 - 2015 SP - 11 EP - 19 KW - Learning environment KW - DREEM KW - midwifery students N2 - مقدمه و هدف: تغییرات ایجادشده در آموزش علوم پزشکی سراسر جهان، اهمیت درک دانشجویان از محیط آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیط‌های آموزشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود. روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی است که در آن 104 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد DREEM بود. این پرسشنامه شامل 50 گویه در 5 حیطهی ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، توانایی علمی خود، جو آموزشی و شرایط اجتماعی خود است. یافته‌ها: پژوهش نشان داد که میانگین کلی نمره محیط آموزشی از نظر دانشجویان 7/127 از 200 بود که به معنی حد متوسط است. بیش‌ترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 8/22 از حداکثر 32 (6/69 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از توانایی علمی خود و کمترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 11/17 از حداکثر 28 (1/61 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود مربوط بود. دانشجویان دورهٔ کارورزی در مقایسه با دانشجویان دورهٔ نظریه به طور معنی‌دار رضایت بیشتری از محیط‌های یادگیری خود داشتند (001/0P=). نتیجه‌گیری: اگرچه دانشجویان درک مثبتی از محیط یادگیری خود دارند اما برخی فاکتورهای شناسایی‌شده توسط دانشجویان نیاز به تصحیح دارد و ضروری است تا مدیران برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در جهت ارائه و حفظ یادگیری باکیفیت، تلاش بیشتری کنند. M3 ER -