@ARTICLE{Karimi, author = {karimi, vajiheh and amini, nasim and }, title = {Qualitative analysis of the implemented methods of academic evaluation in e-learning and its impact on academic self-efficacy}, volume = {9}, number = {2}, abstract ={چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تحلیل کیفی شیوه‌های اجرا شده ارزشیابی تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد چالش برانگیز آموزش الکترونیکی و بررسی تاثیر آن بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. روش‌ها: پژوهش حاضر از منظر ماهیت آمیخته با رویکرد کیفی- کمی است. جامعه‌ی مورد مطالعه در بخش کیفی، معلمان دوره دوم ابتدایی استان چهار محال بختیاری بوده‌اند که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری 15 نفر گزینش و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی، از بین دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان سورشجان، طبق فرمول کوکران تعداد 210 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه گزینش شده و به پرسشنامه تصحیح شده شرر پاسخ دادند. روش تحلیل در بخش کیفی تحلیل مضامین با فرایند گام به گام و در بخش کمی روش تحلیل واریانس و آزمون بونفرونی با کمک نرم‌افزار SPSS بود. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشانگر یک نگاه هشت ‌مؤلفه‌ای در بعد تفاوت شیوه‌های ارزشیابی الکترونیکی با حضوری در بین معلمان بوده و شیوه‌های اجرا شده در دو گروه فرآیند مدار شامل ارزشیابی براساس مشارکت، پروژه‌ای و کارپوشه الکترونیکی و نتیجه‌مدار شامل آزمون‌های عینی و ذهنی و خود ارزشیابی، قابل تقسیم بودند. بالاترین میانگین خودکارآمدی تحصیلی در روش ارزشیابی براساس مشارکت و پایین‌ترین میانگین در شیوه ارزشیابی عینی بدست آمد. نتیجه‌گیری: بکارگیری چند روش ارزشیابی به طور همزمان و استفاده از روش‌های فرایند مدار بهترین راهکار به منظور افزایش خودکارآمدی تحصیلی می‌باشد. }, URL = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-367-fa.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-367-fa.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, doi = {}, year = {2022} }