TY - JOUR T1 - Meta-evaluation of the quality evaluation mechanism of teaching faculty members based on educational documentation TT - فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 9 IS - 2 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-368-fa.html Y1 - 2022 SP - 20 EP - 30 KW - Teacher Evaluation KW - Meta-Evaluation KW - Evaluation System KW - Evaluation. N2 - مقدمه: مطالعه حاضر با هدف فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیات‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه، توسعه‌ای است که براساس رویکرد فراارزشیابی استافل بیم، در چهار بعد فراارزشیابی شامل "سودمندی"، "مناسب بودن"، "قابلیت اجرا" و "دقت" انجام شد. در مطالعه حاضر مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیات‌علمی با استفاده از استانداردهای استافل بیم مورد ارزشیابی قرار گرفت. استاندارد "سودمندی" دارای هفت نشانگر، "قابلیت اجرا"، سه نشانگر، "مناسب بودن، هشت نشانگر "دقت" دارای دوازده نشانگر می‌باشند. یافته‌ها: نتایج فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی نشان داد بیشترین نمره کل مربوط به استاندارد "دقت" و کمترین نمره کلی مربوط به استاندارد "قابلیت اجرا" (7) است. همچنین درصد قدرت فراارزشیابی در دو استاندارد "دقت (93/75 درصد)" و "سودمندی (85/5 درصد" در سطح عالی ارزیابی شد و درصد قدرت در استاندارد "قابلیت اجرا (58/3 درصد" در پایین‌ترین رتبه گزارش شد. درصد قدرت فراارزشیابی در استاندارد "مناسب بودن (2/74 درصد)" در سطح خیلی‌خوب ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاضر نشان داد مکانیسم ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیات‌علمی با استفاده از مستندات آموزشی به عنوان یکی از رویکردهای مناسب در ارزشیابی اساتید است. به نظر می‌رسد به‌کارگیری این مکانیسم می‌تواند به ارزیابی با "دقت" کافی و "سودمندی" مناسب کمک کند و رعایت اصول اخلاقی و "قابلیت اجرا" را در سیستم‌های ارزشیابی اساتید بهبود دهد. M3 ER -