AU - Dashtgard, Ali AU - Baghernezhad, Fatemeh AU - Mohsenizadeh, Seyed Mostafa TI - Students' attitudes towards using social media WhatsApp and Telegram messaging platforms PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-dsme JN - hums-dsme VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-372-fa.html 4100 - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-372-fa.pdf SO - hums-dsme 2 AB  - مقدمه: در زمان اپیدمی کووید 19، دانشجویان با استفاده از روش‌های مجازی، آموزش‌ها را دریافت کردند. شبکه‌های مجازی می‌تواند ابزاری برای ارتباط موثر دانشجویان با یکدیگر و استاد شود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان در رابطه با استفاده از شبکه‌های مجازی در آموزش انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی می‌باشد. در این مطالعه 58 دانشجوی دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت عمومی قاین شرکت نمودند. در ابتدای سال تحصیلی گروه‌های واتساپی و تلگرام به تفکیک هر درس مجازی تشکیل شد و در پایان ترم تحصیلی پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در گروه‌های مذکور گذاشته شد و از دانشجویان خواسته شد در صورت تمایل پرسشنامه را تکمیل کنند. پرسشنامه شامل 20 سوال در رابطه با نگرش دانشجویان در بهره‌گیری از واتساپ در آموزش براساس یک طیف 5 درجه‌ای لیکرت تنظیم گردید. دامنه نمرات از 100-20 بود. یافته‌ها : میانگین نمره نگرش نسبت به استفاده واتساپ و تلگرام در فرایند آموزش 31/4 از 5 نمره بود. نتایج نشان داد که 100 درصد دانشجویان معتقد بودند با استفاده از واتساپ و تلگرام سریع‌تر و آسان‌تر از مشاوره و راهنمایی استاد استفاده می‌کنند. 96 درصد از استفاده واتساپ و تلگرام در فرآیند آموزش رضایت داشته‌اند. همچنین 93 درصد دانشجویان استفاده از واتساپ و تلگرام را مکمل خوبی برای سامانه‌های آموزش می‌دانند. نتیجه‌گیری: با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی و نگرش مناسب دانشجویان نسبت به استفاده از این شبکه‌ها در آموزش، بهره‌گیری از این ظرفیت در ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای مشارکت، اطلاع‌رسانی سریع و اشتراک‌گذاری علمی اهمیت دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-dsme PG - 53 PT - Orginal YR - 2022