TY - JOUR JF - hums-dsme JO - DSME VL - 2 IS - 2 PY - 2015 Y1 - 2015/10/01 TI - The relationship between perceived social support and Test Anxiety: The mediating role of Self-efficacy TT - رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب امتحان: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی N2 - مقدمه و هدف: حمایت اجتماعی را سازوکاری از ارتباطات میان فردی تعریف می‌کنند که افراد را از تأثیرات منفی تنیدگی محافظت می‌کند. از طرفی سطوح بالای حمایت اجتماعی با افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش استرس تحصیلی همراه بوده و همچنین، رابطه معکوسی میان حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان دیده شده است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای خودکارآمدی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده با اضطراب‌ دانشجویان به طور همزمان بود روش ها: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی هست که با استفاده از تکنیک پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی سال 93- 92 دانشگاه شهید باهنر کرمان می‌شود که تعداد 370 نفر از آنان به روش خوشه‌ای انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از 3 پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان، خود کارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده استفاده شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و SPSS انجام شد. یافته‌ها: مدل معادلات ساختاری فاکتورها و کنش‌های مؤثر بر اضطراب امتحان دارای برازش مناسبی بود که نشان داد متغیرهای تبیین‌کننده اضطراب امتحان و روابط بین آن‌ها دارای اعتبار قابل قبولی هستند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که حمایت اجتماعی با متغیر اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری دارد. درحالی‌که رابطه حمایت اجتماعی با متغیر خودکارآمدی مثبت و معنی‌دار بود. متغیر خودکارآمدی به عنوان یک متغیر واسطه‌ای، تحت تأثیر مثبت حمایت اجتماعی بوده اما با میزان اضطراب امتحان رابطه منفی و معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج اثرات کلی نشان داد که میزان حمایت اجتماعی ادراک‌ بیشترین تأثیر را بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دارد. SP - 23 EP - 33 AU - Mohammadi, Elham AU - Seidabadi, Marzeieh AU - Zeinalabadi, Rezvan AU - Tohidi, Afsaneh AU - Norouzinia, Rouhangiz AD - KW - Test Anxiety KW - Perceived Social Support KW - Self-efficacy UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-79-fa.html ER -