TY - JOUR T1 - The relationship between personality dimensions (neuroticism, conscientiousness) and Self-esteem with Academic procrastination among students at Qom University of Medical Sciences TT - رابطه ابعاد شخصیت(نوروزگرایی، وظیفه‌شناسی) و عزت نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 7 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-218-fa.html Y1 - 2020 SP - 5 EP - 16 KW - Personality Dimensions (Neuroticism KW - Conscientiousness) KW - Self-Esteem KW - Academic Procrastination. N2 - مقدمه وهدف: تعلل ­ورزی­ تحصیلی به عنوان رفتار تأخیری غیرمنطقی و داوطلبانه، پدیده شایع در میان دانشجویان که با متغیرهای بسیاری در شخصیت و رفتار فرد مرتبط است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت(نوروزگرایی، وظیفه­شناسی) و عزت­نفس با تعلل­ورزی­ تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش­ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 97-1396، نمونه­ای شامل194 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت از شش دانشکده انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه استاندارد ابعاد شخصیت نئو، عزت­نفس روزنبرگ و تعلل­ورزی ­تحصیلی سواری جمع­آوری شد. و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: بین نوروزگرایی و تعلل­ورزی ­تحصیلی (310/0- =r ؛000 =p) و وظیفه­شناسی و تعلل­ورزی­تحصیلی (544/0­- =r ؛­ 000 =p) و عزت­نفس و تعلل­ورزی ­تحصیلی (336/0- =r ؛000=p) رابطه منفی معناداری وجود داشت. بین میانگین نمره نوروزگرایی و وظیفه­شناسی و عزت­نفس و تعلل­ورزی ­تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (01/0=p). در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد تنها وظیفه­شناسی پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای تعلل­ورزی ­تحصیلی است. نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها برنامه­ریزان باید با تدارک یک محیط با نشاط علمی، بستر شکل­گیری ویژگی­های مثبت شخصیت را در دانشجویان به وجود آورده تا زمینه افزایش عزت نفس و به تبع آن کاهش تعلل­ورزی تحصیلی در آنان فراهم گردد. M3 10.29252/dsme.7.1.5 ER -