TY - JOUR T1 - Design a training content of Health Information Technology field TT - طراحی محتوی آموزشی درس کارآموزی رشته فناوری اطلاعات سلامت JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 7 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-225-fa.html Y1 - 2020 SP - 26 EP - 40 KW - Internship KW - Health Information Technology KW - Education. N2 - مقدمه و هدف: با توجه به نقش طرح درس در کیفیت دوره کارآموزی و ویژگی‌های رشته فناوری اطلاعات سلامت مانند جدید بودن، بین رشته‌ای بودن و جایگاه رشته در ارائه خدمات مراقبت بهداشتی و درمانی پژوهشگران درصدد برآمدند تا دیدگاه اعضای هیت علمی نسبت به محتوی درس کارآموزی رشته فناوری اطلاعات سلامت را در قالب یک مدل ارائه دهند. روش‌ها: این مطالعه کیفی در سال 1396 با استفاده از روش گروه اسمی و تکنیک دلفی انجام شد. نمونه گیری در گروه اسمی (هفت نفر) و فن دلفی(38 نفر) بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف بود. روش گروه اسمی در 17 و تکنیک دلفی در دو مرحله انجام شد. با استفاده از نرم افزار SPSS16 داده‌ها تحلیل توصیفی شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های مطالعه دوره اول کارآموزی بر روی وظایف بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان تمرکز داشته و شامل 16 فعالیت می‌باشد. دوره دوم کارآموزی مربوط به کدگذاری و آمار بوده وداری نه فعالیت است. دوره سوم کارآموزی دارای شش فعالیت و مربوط به راهبری سیستم‌های اطلاعات بالینی می‌باشد و دوره چهارم کارآموزی با تمرکز بر روی مهارت‌های فناوری اطلاعات دارای هفت فعالیت می‌باشد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه دوره کارآموزی نقش مهمی در آموزش دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت دارد مطالعه، طراحی و اجرای طرح درس کارآموزی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت این دوره آموزشی داشته باشد. بنابراین مسولین باید ضمن تعیین محتوی دوره کارآموزی نظارت کامل را در پیاده سازی طرح درس مورد نظر داشته باشند. M3 10.29252/dsme.7.1.26 ER -