RT - Journal Article T1 - The relationship between problem solving skills and assertiveness among plastic surgery residents in Shahid Beheshti University of Medical Sciences 2015- 2016 JF - hums-dsme YR - 2019 JO - hums-dsme VO - 6 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html SP - 74 EP - 84 K1 - Assistant K1 - Assertiveness skills K1 - Plastic Surgery K1 - Problem solving skills AB - مقدمه و هدف: امروزه اهمیت مهارت‌های حل مسئله بر کسی پوشیده نیست و فراگیران هرچقدر که به مراحل بالاتر یادگیری از جمله آموزش عالی نزدیک تر می شوند باید مهارت های یادگیری و حل مسائل خود را به طور مستقل به دست بیاورند و بتوانند به قضاوت های مهم و دقیق دست بزنند. از اینرو مطالعه‌ای با هدف بررسی رابطه مهارت‌های حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، 46 نفر از دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که در بیمارستان 15 خرداد و شهید مدرس فعالیت می‌کردند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت سرشماری بود. در این پژوهش از پرسشنامه Heppner and Peterson استفاده گردید. داده‌ها نیز با نرم ‌افزار SPSS V.22 و با استفاده از آزمون آنووا و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: براساس نتایج تفاوت معناداری در مهارت حل مسئله و جرأت‌ورزی دستیاران جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دو بیمارستان مدرس و 15 خرداد مشاهده نشد (05/0P >). همچنین بین مهارت حل مسئله و مهارت جرأت‌ورزی همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد (65/0- =.(r نتیجه­گیری: با افزایش مهارت حل مسئله در دستیاران جراحی پلاستیک، مهارت جرأت‌ورزی آنان نیز بیشتر می‌شود. از اینرو برنامه‌های آموزشی باید با فراهم کردن فرصت تعلیم و تمرین مهارت‌های مختلف زندگی نظیر مهارت جرات‌ورزی، توانمندی‌های مختلف آنها از جمله مهارت حل مسئله افزایش دهد. LA eng UL http://dsme.hums.ac.ir/article-1-173-fa.html M3 10.29252/dsme.6.1.74 ER -