RT - Journal Article T1 - Assessing lecture as a teaching method from students' perspective in Ilam UMS JF - hums-dsme YR - 2014 JO - hums-dsme VO - 1 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-41-fa.html SP - 18 EP - 26 K1 - evaluation K1 - lecture K1 - students’ perspective K1 - Ilam University of Medical Sciences AB - مقدمه و هدف: روش تدریس سخنرانی به عنوان روش غالب در تمام سطوح نظام آموزشی کشور ایران، یکی از کهن‌ترین روش‌های آموزش فراگیران بوده که قدمت آن به سده پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این روش در فرایند تدریس و یادگیری هنوز یکی از عمده‌ترین روش‌های آموزشی مورد استفاده بویژه در نظام آموزش عالی کشورمان به حساب می‌آید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کمی و کیفی این روش تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام طراحی و اجرا شده است. روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی در سال 1390 بر روی 840 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه حیطه تعامل، مدیریت موضوع و فضای کلاس، و وظایف سازمانی انجام شد. روائی پرسشنامه با دو روش اعتبار محتوا و نیز اعتبار سازه‌ای و پایائی آن با کمک آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. به علاوه در این پرسشنامه از شاخص مقبولیت نیز برای ارزیابی کلی پرسشنامه استفاده شد. در نهایت داده‌ها با کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع 36 درصد دانشجویان مورد مطالعه روش تدریس سخنرانی را مطلوب ارزیابی نمودند. از میان متغیرهای حیطه تعامل فرصت طرح سؤال توسط استاد، و انجام کار تیمی توسط فراگیران به ترتیب 3/51% و 6/28% بیشترین و کمترین مطلوبیت را در بین سایر متغیرها داشتند. زمان صرف شده برای هر جلسه و پوشش سرفصل درس از مجموع متغیرهای حیطه وظایف سازمانی به ترتیب با 2/57% و 4/32% دارای بیشترین و کمترین مطلوبیت نسبت به سایر متغیرهای مورد بررسی بودند. همچنین در مقایسه میانگین نمره حیطه مدیریت موضوع و فضای کلاس بین دختران و پسران اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید (05/0P Value <). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد روش سخنرانی با وجود استفاده از وسایل مدرن کمک آموزشی نمی‌تواند رضایتمندی قابل قبولی را از نظر فراگیران در بخش‌های قابل توجهی از اهداف آموزشی فراهم نماید. لذا ضروری به نظر می‌رسد سیاستگزاران نظام آموزشی با رویکرد جدید درصدد جایگزینی این روش با روش‌های مناسب دیگر در بسیاری از دروس باشند و یا با برنامه‌ریزی دقیق در خصوص بهینه سازی و تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف آن بکوشند. LA eng UL http://dsme.hums.ac.ir/article-1-41-fa.html M3 ER -