TY - JOUR T1 - Educational Motivation and Some Related Factors in Students of Health and Nutrition School in Shiraz University of Medical Sciences TT - انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 4 IS - 2 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-137-fa.html Y1 - 2017 SP - 50 EP - 59 KW - Motivation KW - Students KW - Shiraz University of Medical Sciences KW - Related Factors N2 - مقدمه و هدف: دانشگاه یک موقعیت آموزش رسمی است و فراگیران برای این‌که در این موقعیت موفق شوند، باید یادگیری مؤثر داشته باشند. از دیدگاه آموزشی، انگیزه تحصیلی، ساختاری چندوجهی است که با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. هم‌چنین بین وضعیت انگیزش تحصیلی دانشجویان با رفتارهای پر خطر بهداشتی، رابطه معنی‌داری وجود دارد. بر این اساس، بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان بپردازیم. روش‌‌ها: مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر به بررسی انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پراخته است. 260 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مقیاس انگیزش تحصیلی AMS می‌باشد. داده‌های گردآوری شده به نرم‌افزار SPSS نسخه 19 وارد و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، آزمون t-test، آنالیز واریانس و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره انگیزش تحصیلی افراد شرکت‌کننده در پژوهش (84/0 ± 31/4)، میانگین نمره انگیزش درونی (07/1 ± 33/4)، انگیزش بیرونی (1 ± 78/4) و بی‌انگیزشی (47/1 ± 83/2) بود. در این مطالعه، تنها بین انگیزش بیرونی در حیطه‌های تنظیم بیرونی و همسان کردن با وضعیت تأهل و رشته بهداشت عمومی ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (05/0 Pvalue <). نتیجه‌گیری: با وجود انگیزش تحصیلی بالاتر از حد متوسط در کلیه حیطه‌ها در این مطالعه، ضروری است مطالعات گسترده‌تری در زمینه شناسایی عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی دانشجویان صورت پذیرد تا بتوان از این طریق موجبات رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آنان را فراهم نمود. M3 ER -