دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 62-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
چکیده:   (5949 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: : استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی اجتناب ناپذیر است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات ‌و ‌ارتباطات با مهارت‌های تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی95-94 بود.

روش‌ها: این پژوهش در زمره پژوهش‌های همبستگی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل می‌دادند. نمونه پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 130 انتخاب شد. در این پژوهش از دو ابزار استفاده شد؛ پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده آزمودنی‌ها از فناوری اطلاعات ‌و ‌ارتباطات با تأیید روایی صوری توسط اساتید صاحب نظر به عنوان متخصص موضوع و پایایی 79/0 از طریق روش آلفای کرونباخ و پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی ریتکس که دارای روایی و پایایی مقبول بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، استنباطی و آزمون همبستگی پیرسون و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 18، استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات با تفکر انتقادی همبستگی مثبت(476/0=  r) وجود دارد و معنادار است (001/0= P Value).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به دست‌اندرکاران و مجریان آموزش‌پزشکی توصیه می‌شود که زیرساخت های لازم جهت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاه‌ها جهت رشد تفکر انتقادی در دانشجویان فراهم سازند.

متن کامل [PDF 344 kb]   (4478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/29 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1396/1/21

فهرست منابع
1. 1. Taleb Z. study of the extent of ICT use in learning process and determination of the effective factors in M.A students of Tehran Payame Noor University in the school year 2005-06. [Thesis]. Tehran: Islamic Azad University South Tehran Branch; 2006. [In Persian]
2. 2. Ramezan Kiayi M. study of the use of ICT in learning-teaching process and its relationship with learning in students of West Mazandaran University of Medical Science in the school year. [Thesis]. Tehran: Allameh Tabatabai University;2006. [In Persian]
3. 3. Heidary M, Alipour A, Farzad V, Ebrahimzadeh I, Zandi B. structure and normalization of the test of information technology literacy and critical thinking of independent learner (ILST) in e-learning system, Education and Learning Periodical 2013; 1(2), PP:67-83. [In Persian]
4. 4. Kadivar P. educational psychology. 3th Ed. Tehran: SAMT publication;2002. [In Persian]
5. 5. Mayers Ch. Teaching the critical thinking. Abili Kh, trans. Tehran, SAMT publication;1995. [In Persian]
6. 6. Shabani H. Educational skills (methods and techniques of teaching). Tehran: SAMT publication; 2010 Vol 2. [In Persian]
7. 7. Alinia E. E-learning. Tehran: Iran’s national organization for educational testing ;2003. [In Persian]
8. 8. Razavi A. new discussions in educational technology. Ahwaz: Shahid Chamran University;2007. [In Persian]
9. 9. Farajollahi M, Moinikiya M, Abasi R. Information and Communications Technology, Teaching Process, learning, Teachers, Barriers to Applying. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences 2012; 3 (3): 57-70. [In Persian]
10. 10. Agh Arkakli R, Safari N, Hafezi kankowt H. Surveying the Effect of Educational Applications of Information and Communication Technology on the Critical Thinking and Attitude of the First Grade High School Girl Students from District 4 in Tehran. Research in Curriculum Planning 2011; 2 (4) :36-49.
11. 11. Saif A. Modern educational psychology: psychology of learning and education. 6th Ed. Tehran: Dowran publication;2010. [In Persian]
12. 12. Ghiasi M. Critical thinking, Child, and Media, children and young adults and media research magazine 2011;1 (1-2):55-79. [In Persian]
13. 13. Zanganeh H. The impact of the use of ICT on cultivation of creative thinking in 3rd grade male high school students in Tehran. [thesis]. Tehran: Allameh Tabatabai University ;2006. [In Persian]
14. 14. Zarezadeh K, Kadivar P. A comparison of self-efficacy and creativity between internet user and non-user students, training and education magazine 2007;(89), 111-34. [In Persian]
15. 15. Namvar Y, Naderi E, Shariatmadari A, Seyf Naraghi M. The Impact of Web-Based Learning with a Problem-Solving Approach on Reflective Thinking Development in English Language Students of Islamic Azad University of Ardabil, research in curriculum planning 2009; 2(1-2), 84-95. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.