دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 26-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (7389 مشاهده)

مقدمه و هدف: تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری از مهارت‌های لازم برای پرستاری هستند که سبب عملکرد ایمن و سودمند آنان می‌شوند و از شاخص‌های پرستاری مؤثر به حساب می‌آیند.

روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب جمع‌آوری و سپس نمره تفکر انتقادی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در ابعاد تجزیه و تحلیل (001/0≥)، استنباط (001/0≥)، استدلال استقرایی (001/0≥) و نمره کل آزمون (001/0≥) دارای تفاوت معنی‌داری نیست به گروه شاهد در مراحل مختلف مطالعه بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیم‌گیری بودند، نمره بالاتری در آزمون تفکر انتقادی کسب نمودند.

نتیجه‌گیری: بنابراین به نظر می‌رسد که آموزش‌های برنامه‌ریزی‌شده در بهبود تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری لازم باشد.

متن کامل [PDF 1105 kb]   (2611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/8 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/24

فهرست منابع
1. Taylor C, Lillias C, Lemon P, Fundamental of nursing.5th ed.New York: JB Lippincott co;1995, P.123.
2. Rubenfild MG, Scheffer BK, Critical thinking in nursing:an interactive approach,2nd ed.USA: Lippincott williams and Wikins;1999. P.203-5.
3. Jackie H, Jones ED, Libby V, Evaluation of critical thinking in an associate degree nursing program, Teaching and Learning in Nursing,2007,4(2),P. 109-15.
4. Staib s, Teaching and measuring thinking,Journal of Nursing education 2003,42(11),P. 495-508.
5. Abasiyadkori M., The content review of social studies in upper secondary schools develop critical thinking skills curriculum based on social perspective, MSc Thesis, Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, 2002,P.55.
6. Elaine BJ, Contextual Teaching and learning: what it is and why it's here to stay, 1st ed, United Kingdom: Corwin press; 2001.P. 130-31
7. Moattari M, The effect of reflection on learning styles,and critical thinking skills and thinking strategies in the fourth year nursing students of Tabriz. PhD thesis, Nursing, Tabriz University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, 2001.P.44-45, 70,86,106.
8. Broadbear JT, Keyser BB, An approach to teaching for critical thinking in health education, Journal of School Health,2000,70(8),P.322-6.
9. McPeck JE, Critical Thinking and education,New York: John Wiley; 1981, P. 84.
10. Scheffer BK, Rubenfeild MG, A consensus statement on critical thinking in nursing, Journal of Nursing Education, 2000,39(8),P.352-9.
11. Meyers C,Teaching student to think critically. 1st ed. Sanfrancisco: Jossey –Bass;1986,P. 68.
12. Shabani H, Educational & Nurture skills, methods of teaching, Tehran: Samt; 2006,P 90-1.
13. Paul R, Elder L, Critical thinking: the path to responsible citizenship. High school Magazine 2000,7(8),P. 100-15.
14. Facion PA, Facion NC, The california critical thinking skills test form A & B,test manual,USA: california academic press;1993:P. 74-9.
15. Adams MH, Withlow JF, Stower LM, et,al.Critical thinking as an educational outcome;an evaluation of current tools on measurement,Journal of Nursing Education 1996,21(3),P.23-32.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.