Research code: ۳۰۷۷
Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1400.256
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده: (554 مشاهده)
هدف: با توجه به در دسترس نبودن معیاری استاندارد جهت سنجش رضایت بیماران متناسب با فرهنگ و شرایط بالینی و امکانات رفاهی بیمارستان های ایران، این مطالعه با هدف ارزیابی سطح رضایتمندی بیماران از خدماتدرمانی ارائهشده در بخش اورژانس بیمارستانی با استفاده از پرسشنامه محققساخته، اعتبارسنجیشده صورت گرفتهاست.
روش ها: دراین مطالعه توصیفی- مقطعی، 270 نفر از بیماران مراجعه کننده به اورژانس شفا بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان در شش ماه اول سال 1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه ای تهیه و تدوین شده و پس از محاسبه روایی و پایایی آن(75/0=CVR و 95/0=ضریب آلفای کرونباخ) اعتبارسنجی آن تایید شد. سپس سطح رضایتمندی بیماران با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 30 سوال ارزیابی گردید.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بطور کلی میزان رضایتمندی بیماران با میانگین 71/20±33/85 بطور معناداری بیش از حد متوسط بودهاست(001/0P value=). بعلاوه دو بعد "ارتباطات" و "مراقبتها و خدماتپزشکی" به ترتیب با میانگین 42/1±02/3 و 28/1±24/3 بیشترین نمره رضایتمندی را داشتهاند. بیماران از "رعایت حریم خصوصی" و "خدماتترخیص" به ترتیب با میانگین 24/1±16/2 و 18/1±96/1 کمترین رضایت را داشتهاند. همچنین میانگین رضایتمندی بیماران در بیماران مونث کمتر از بیماران مذکر بودهاست(05/0P value<).
نتیجه گیری: برطبق نتایج مطالعه حاضر، بیش از 80% از بیماران از خدماتاورژانس بیمارستانی رضایت متوسط و بالاتر داشتهاند. بطوری که بیشترین رضایتمندی از مراقبتها و خدماتپزشکی و ارتباطات بوده و کمترین رضایت به ترتیب از خدماتترخیص، رعایت حریم خصوصی، خدماتپرستاری، امکانات رفاهی بودهاست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1403/11/7