Research code: ۴۰۲۰۲۹۴
Ethics code: IR.NASRME.REC.1403.012
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
چکیده: (860 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی ابزار ارزشیابی گروه های آموزش بالینی براساس مدل 4C/ID انجام شد.
روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی و در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. مطالعه در دو فاز شامل تدوین ابزار و بررسی روایی و انسجام درونی ابزار انجام شد. در مرحله اول با استفاده از بررسی متون و پنل خبرگان، گویه های اولیه ابزار طراحی شد. گویه های ابزار براساس رویکرد قیاسی در چهار حیطه شامل اهداف آموزشی و وظایف یادگیری، منابع حمایتی، فرصت های تکرار و تمرین و اطلاعات رویه ای در رویدادهای آموزشی طبقه بندی شد. در مرحله دوم، روایی کیفی و کمی با استفاده از شاخص های روایی محتوایی کمی ارزیابی شد. همچنین پایایی ابزار با استفاده از انسجام درونی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و درصد خلاصه سازی شد. همچنین از آلفای کرونباخ جهت بررسی انسجام درونی ابزار استفاده شد.
نتایج: در این پژوهش روایی و پایایی ابزار مورد بررسی تایید شد. نتایج سنجش روایی محتوایی کمی نشان داد شاخص CVR کلیه گویه ها شاخص بالای 49/0 و در بخش شاخص CVI کلیه گویه ها شاخص بالای 79/0 را کسب کردند. پرسشنامه شامل 23 سوال و 100 گویه نهایی شد. همچنین انسجام درونی پرسشنامه 0.93 است که سطح مطلوب پایایی را نشان می دهد.
نتیجه گیری: نتایج حاضر نشان داد با توجه به تائید اعتبار این ابزار می توان از آن به عنوان ابزار ارزشیابی برنامه آموزش بالینی در برنامه های آموزش علوم پزشکی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/11/7