مقدمه و هدف: ایمنیشناسی یکی از شاخههای زیست پزشکی است که تقریبا در تمامی رشتههای مرتبط با پزشکی کاربرد داشته و تدریس میشود. محیط آموزشی یکی از عوامل تعیین کننده دروقوع یاددهی و یادگیری است .هدف این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی موثر در کلاس ایمنی شناسی از دیدگاه دانشجویان سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود.
روشها: پرسشنامه DREEM توسط دانشجویان علوم آزمایشگاهی ،دندانپزشکی و پزشکی که واحد ایمنی شناسی رادر نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 اخذ کرده بودند تکمیل گردید. اطلاعات حاصله وارد نر م افزار SPSS نسخه 19 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره کل کسب شده از پرسشنامه DREEM از مجموع 200 امتیاز، برای دانشجویان پزشکی شعبه بین الملل 2/23±7/125، دانشجویان علوم آزمایشگاهی5/13±1/136 و دانشجویان دندانپزشکی 3/15±4/132 بود. بین این سه میانگین، تفاوت معنیدار وجود داشت.
بالاترین نمرهها در هر سه رشته مربوط به حیطه" احساس دانشجو نسبت به آموزش دهندگان" وکمترین نمرهها در هر سه رشته مربوط به حیطه "احساس دانشجو نسبت به جو آموزشی "بود.در اکثر حیطهها بالاترین امتیازها مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی وکمترین امتیازها مربوط به رشته پزشکی شعبه بین الملل بود. بین میانگین نمرات نهایی کسب شده در امتحان درس ایمنی شناسی در سه رشته نیزاختلاف معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: محیط آموزشی کلاسهای ایمنی شناسی در سه دانشکده در سطح" خوب" است. برای ارتقا محیط آموزشی به سطح "بسیار خوب" ، توجه به جو آموزشی در شعبه بینالملل و تلاش در جهت بهبود شرایط روانی اجتماعی دانشجویان در هر سه دانشکده ضروری مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |